فناوری
موضوعات داغ

اینترنت رادیویی چیست؟ مزایا، معایب، تجهیزات و قیمت

چند نوع اینترنت بی‌سیم داریم و بهترین اینترنت رادیویی کدام است؟

نبود اینترنت ثابت پرسرعت ولی تقاضای زیاد کاربران و شرکت‌ها در ایران، باعث استقبال از اینترنت رادیویی و داغ شدن بحث قیمت و تجهیزات آن شده است.

زمانی اینترنت ADSL جوابگوی کاربران پرمصرف و کسب‌وکارها بود. امید زیادی بود که اینترنت VDAL سریعا در تمام کشور جایگزین ADSL شود که این امر اتفاق نیفتاد و توسعه اینترنت فیبر نوری نیز به کندی پیش می‌رود.

پس، یک شرکت تجاری، یک استارتاپ، یک مجتمع اداری و ساختمان پزشکان، گیمرها، یوتیوبرها، کاربران پرمصرف خانگی و هر فردی که دنبال اینترنت پرسرعت است؛ دو انتخاب دارد: اینترنت موبایل و اینترنت بی‌سیم و وایرلس!

در این مطلب، می‌خواهیم بگوییم اصلا اینترنت رادیویی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و برای استفاده از آن باید چه تجهیزاتی بخریم؟ قیمت اینترنت رادیویی چقدر است و به همه سوالات پیرامون این نوع اینترنت پاسخ دهیم.

 اینترنت رادیویی چیست

وقتی اینترنت از مبدا (شرکت سرویس‌دهنده) با امواج رادیویی و بی‌سیم به دست کاربر برسد؛ اصطلاحا اینترنت رادیویی (Radio Internet) است.

به زبان ساده، اینترنتی که مبتنی بر کابل و سیم‌کشی نباشد؛ اینترنت بی‌سیم (Wireless Internet) یا اینترنت وایرلس یا اینترنت رادیویی گفته می‌شود. در بسیاری از سایت‌های فروش اینترنت، حتی از اینترنت پوینت تو پوینت نیز برای آن استفاده می‌کنند.

اینترنت رادیویی چیست

در این تعریف عام، اینترنت موبایل و همراه را هم می‌توان اینترنت رادیویی نامید ولی عملا منظور شرکت‌ها از اینترنت رادیویی یا اینترنت بی‌سیم و وایرلس، اینترنتی است که توسط یک لینک رادیویی میان دفتر شرکت ارائه‌دهنده اینترنت و منزل یا دفتر کار شما، راه‌اندازی شده است.

دقت کنید؛ شاید شما در خانه به یک روتر یا مودم وصل شوید که از طریق کابل به رادیو وایرلس یا آنتن رادیویی پشت بام متصل است. باز هم این را اینترنت بی سیم می‌گوییم.

انواع اینترنت وایرلس

اینترنت وایرلس می‌تواند اختصاصی یا اشتراکی باشد. در مدل اختصاصی، تمام پهنای‌باند برای شما است ولی در مدل اشتراکی، کل پهنای‌باند یک لینک رادیویی میان چندین کاربر، تقسیم می‌شود.

همین‌طور، اینترنت بی سیم به دو نوع اینترنت رادیویی پوینت تو پوینت (Point to Point Internet) و اینترنت رادیویی مولتی پوینت (Multi Point Internet) تقسیم می‌شود.

اینترنت وایرلس پوینت تو پوینت

در اینترنت PTP شما باید هزینه تریمنال و آنتن رادیویی را در هر دو سمت (شرکت و گیرنده که خودتان هستید) بپردازید و یک لینک رادیویی اختصاصی و مستقیم از شرکت اینترنتی به خانه شما وصل می‌شود.

اینترنت پوینت تو پوینت

در این روش، هزینه بیشتری می‌پردازید ولی معمولا کیفیت و سرعت اینترنت بهتر است. معمولا سرعت اینترنت PTP می‌تواند تا ۱۰۰ مگابیت و حتی بیشتر باشد.

اینترنت وایرلس مولتی پوینت

در اینترنت PtMP یا اشتراکی، شما هزینه ترمینال و آنتن رادیویی سمت خودتان را پرداخت کرده و دیگر نباید هزینه‌ای بابت دکل رادیویی سمت شرکت اینترنتی بپردازید.

اینترنت وایرلس مالتی پوینت

شما به دکلی وصل می‌شوید که چندین کاربر دیگر هم به آن متصل هستند و پهنای‌باند لینک رادیویی میان شما تقسیم شده است.

در این روش، هزینه اینترنت کمتر ولی به همان اندازه، سرعت و کیفیت اینترنت نیز پایین‌تر می‌آید. سرعت اینترنت PTMP غالب اوقات ۵۰ مگابیت یا پایین‌تر است.

مزایای و معایب Wireless Internet

اینترنت Wireless چندین مزیت بزرگ دارد که باعث شده این روزها با استقبال و استفاده بیشتر کاربران، شرکت‌های تجاری، کارخانه‌ها، تولیدی‌های خارج از شهر و استارتاپ‌ها روبرو شود.

چون مبتنی بر لینک رادیویی و ارتباطات بی‌سیم است؛ پس هیچ خبری از کابل‌کشی در بیرون و داخل ساختمان نیست و فقط باید یک کابل شبکه از آنتن رادیویی به روتر بیاورید.

سرعت اینترنت وایرلس خیلی بیشتر از اینترنت ADSL و VDSL است؛ معمولا سرعتی از ۲۰ الی ۳۰ مگابیت ارائه می‌شود و تا سرعت ۱۰۰ مگ و ۲۰۰ مگ می‌رود.

برخی شرکت‌ها که می‌توانند لینک رادیویی اختصاصی ارائه بدهند؛ سرعت اینترنت می‌تواند تا ۱ گیگابیت بر ثانیه هم افزایش پیدا کند.

مقایسه اینترنت ها

علاوه بر سرعت، کیفیت اینترنت بی سیم هم بالا است و تاخیر به مراتب خیلی کمتری نسبت به اینترنت ثابت ADSL و حتی اینترنت موبایل و TDLTE دارد.

دسترسی به اینترنت بی‌سیم بهتر و راه‌اندازی آن سریع‌تر از اینترنت‌های ثابت است.

اما دو عیب بزرگ اینترنت رادیویی؛ قیمت بالا و کاهش کیفیت در شرایط جوی نامناسب یا شلوغی منطقه و آنتن رادیویی است.

برای مجتمع‌های مسکونی و اداری و پزشکی، تولیدی‌ها و کارخانه‌ها، شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها، قیمت اینترنت بیسیم، مقرون به صرفه است ولی غالبا برای کاربران خانگی، خیلی گران تمام می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت رادیویی

برای اینکه یک اینترنت وایرلس راه‌اندازی کنیم؛ حداقل به سه چیز نیاز است:

آنتن رادیویی یا رادیو وایرلس: همان آنتنی که باید لینک رادیویی را از دکل شرکت اینترنتی دریافت کند و ارسال اطلاعات را بر عهده دارد؛ مانند رادیو میکروتیک LHG 5 که پرفروش‌ترین رادیو وایرلس است.

اینترنت Wireless

اکسس‌پوینت یا روتر: برای اینکه اینترنت به صورت وای‌فای در ساختمان برای کاربران قابل دسترسی باشد. البته، این اکسس‌پوینت یا روتر می‌تواند درگاه شبکه لن هم داشته باشد و برخی کامپیوترها با کابل شبکه به روتر وصل شوند.

روتر X20 تی پی لینک

کابل شبکه: معمولا یک کابل شبکه Cat 6.0 SFTP Outdoor با روکش PVC استفاده می‌شود تا آنتن رادیویی را به روتر یا اکسس‌پوینت در داخل ساختمان وصل کند. این کابل باید کیفیت بالایی داشته و در شرایط مختلف آب و هوایی مانند گرما، سرما، باران و … دوام بیاورد.

مبدل PoE: اگر آنتن رادیویی بیرون از ساختمان نصب شود و خودش درگاه LAN با قابلیت PoE نداشته باشد؛ برای رساندن برق به آنتن باید یک مبدل PoE نیز خریداری شود.

برحسب نیاز، ممکن است وسایل دیگری مانند میله نصب آنتن رادیویی یا ارتفاع‌دهنده آنتن نیز نیاز باشد.

قیمت اینترنت رادیویی

هزینه خرید تجهیزات اینترنت بی‌سیم حداقل حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان (رادیو وایرلس، کابل شبکه و یک روتر/اکسس‌پوینت) است.

هزینه نصب و راه‌اندازی سرویس اینترنت PTP یا PTMP نیز از یک میلیون تومان شروع می‌شود و در حاشیه شهرها یا مناطق دور از شهرها تا ۲ میلیون تومان و بیشتر هم بالا می‌رود.

تعرفه نصب و راه‌اندازی اینترنت بی‌سیم شاتل:

هزینه نصب اینترنت رادیویی

قیمت سرویس‌های اینترنت Wireless نیز معمولا از ماهی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان برای سرعت‌های ۲۰ و ۳۰ مگ و حجم پایین شروع می‌شود و تا ماهی چند میلیون تومان برای سرویس‌های نامحدود با سرعت ۵۰ مگ بالا می‌رود.

بنابراین، اگر بخواهید یک سرویس اینترنت رادیویی راه‌اندازی کنید؛ حداقل باید ۷ الی ۸ میلیون تومان برای شروع هزینه کنید. هزینه ماهیانه این سرویس یا تمدید و خرید حجم را هم در نظر بگیرید.

برای نمونه و اطلاع بیشتر، می‌توانید تعرفه‌های اینترنت بی سیم چند شرکت معتبر را ببینید:

قیمت اینترنت رادیویی آسیاتک:

تعرفه اینترنت رادیویی آسیاتک

تعرفه اینترنت رادیویی تک نت:

اینترنت بیسیم تک نت

قیمت‌های پتیاک:

اینترنت پوینت تو پوینت پتیاک

اینترنت پوینت تو پوینت شاتل:

اینترنت رادیویی شاتل

و یک قیمت دیگر نمونه:

قیمت اینترنت وایرلس نمونه

بهترین اینترنت رادیویی

اصولا باید چندین سرویس‌دهنده اینترنت Wireless در شهر شما باشند تا بخواهید دنبال بهترین سرویس‌دهنده بروید.

در بسیاری از شهرهای ایران، بیشتر از دو یا سه ارائه‌دهنده اینترنت بی سیم نیست و شرایط با شهر تهران یا برخی شهرهای بزرگ که فهرست طولانی از شرکت‌های دارای سرویس پوینت تو پوینت دارند؛ متفاوت است.

ما در مطلب «راهنمای خرید بهترین اینترنت بیسیم در ایران» گام به گام شما را برای یافتن بهترین اینترنت بی‌سیم، کمک کردیم.

به طور خلاصه می‌توان از شرکت‌هایی مانند شاتل، آسیاتک، پیشگامان و رایزر به عنوان بهترین‌ها نام برد.

اینترنت رادیویی مخابرات

بسیاری از مردم می‌پرسند که آیا مخابرات هم اینترنت رادیویی دارد؟ جواب «آری» است اما در همه شهرهای ایران نمی‌توانید سرویس اینترنت بی‌سیم مخابرات را پیدا کنید.

ضمن اینکه مخابرات مانند دیگر سرویس‌های اینترنت، به راحتی پاسخ‌گو نیست؛ خدمات پشتیبانی بسیار ضعیفی دارد؛ شاید اصلا در یک منطقه و شهر، نیروی برای نصب تجهیزات نداشته باشد و در نتیجه جواب شما را ندهد و مشکلات دیگری که همه ما کم و بیش با آن‌ها در مخابرات آشنا هستیم.

چند پرسش درباره اینترنت بی سیم و وایرلس

آیا در هر نقطه‌ای از کشور، اینترنت وایرلس ارائه می‌شود؟

خیر؛ باید بررسی کنید در محله و منطقه شما، چه سرویس‌ها و شرکت‌هایی فعال هستند. در شهرهای کوچک، نقاط دور از شهر، روستاها و مناطق کم جمعیت، معمولا به سختی بشود به اینترنت بی سیم دسترسی یافت.

کیفیت پایداری و عدم قطعی اینترنت بیسیم به اندازه اینترنت ADSL است؟

خیر؛ اگر ترافیک زیادی روی آنتن رادیویی سرویس‌دهنده اینترنت وایرلس شما باشد یا در منطقه خیلی شلوغی باشید؛ احتمال قطعی اینترنت و افت سرعت و کیفیت، زیاد است.

اینترنت رادیویی برای گیمینگ مناسب است؟

یکی از بهترین سرویس‌های اینترنت در ایران برای گیمرها، یوتیوبرها، استریمرها، افرادی که در بورس و ترید و … هستند؛ همین اینترنت بیسیم است.

حداکثر سرعت اینترنت رادیویی چقدر است؟

شرکت‌هایی که پهنای‌باند اختصاصی می‌دهند؛ برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌توانند سرعت ۱ تا ۲ گیگابیت را هم تضمین کنند ولی برای کاربران خانگی با سرویس اشتراکی، نهایتا سرعت ۱۰۰ مگ است.

سرعت آپلود اینترنت وایرلس چقدر است؟

بین ۲۰ تا ۹۰ مگابیت در نوسان است. به همین دلیل، یکی از بهترین اینترنت‌ها برای تولیدکنندگان محتوا است که نیاز به اینترنت با سرعت آپلود بالا دارند.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا