راهنمای خرید

اگر می‌خواهیم تجهیزات شبکه دست دوم بخریم؛ باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مدتی است که فروش تجهیزات شبکه روی سایت‌های اینترنتی خرید و فروش لوازم دست دوم؛ رایج شده است.

با گشت‌وگذار در سایت‌هایی مانند ایسام، شیپور، دیوار و غیره می‌توانید انواع محصولات شبکه به‌ویژه مودم، روتر، مودم روتر، سوییچ آنتن خارجی، کابل و غیره را به قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار پیدا کرده و خریداری کنید.

سوال اول این است که اصلا در حوزه شبکه محصولات دست دوم خریداری کنیم یا خیر؟ 

اگر جواب بله است؛ چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ چگونه بفهمیم که مودم یا روتر دست دوم به درستی کار می‌کند و مشکلی ندارد؟

محصول شبکه دست دوم بخریم؟

به طور کلی در خرید محصولات الکترونیکی دست دوم؛ یک قانون کلی صدق می‌کند. اگر محصول زیاد حساس نباشد و پارامترهای ظاهری آن اهمیت نداشته باشند؛ می‌توانید روی یک خرید مناسب با قیمت پایین حساب باز کنید.

محصولات شبکه خانگی مانند مودم و روتر حساسیت آن‌چنانی ندارند. نمایشگر یا بدنه‌ای که ضربه دیده باشد؛ خش افتاده باشد؛ پیکسل سوخته باشد و غیره ندارند. به علاوه مهم این است که در شبکه کار کند و پکیج و ظاهر آن برای شما مهم نیست! 

فرضا یک مودم روتر خوب یک سال کار کرده باشد و حالا شما آن را خریداری کنید و بخواهید یکی دو سال دیگر ازش کار بکشید. اگر سالم باشد و به درستی کار کند؛ مهم نیست که چقدر کار کرده است. 

از سوی دیگر؛ افراد زیادی هستند که به علت تغییر شغل، تغییر محل کار یا خانه، تغییر نوع اینترنت و دلایل دیگری مانند به‌روزرسانی شبکه؛ یک محصول شبکه سالم و کم کار کرده را در سایت‌های خرید و فروش دست دوم به معرض فروش می‌گذارند.

به نظرم؛ اگر محصولی یافتید که بدان نیاز داشتید و با قیمت خوب عرضه می‌شد و شرایطی که در پایین می‌گویم را داشت؛ می‌توانید خرید دست دوم هم داشته باشید. برخی اوقات خرید یک محصول شبکه دست دوم بهتر از هزینه کردن برای یک محصول آکبند و دست اول است.

نکاتی که باید در خرید دست دوم رعایت کنیم

۱- مدل جدید بخرید: مهم‌ترین نکته خرید یک دستگاه شبکه دست دوم این است که به‌روز باشد. خرید یک مودم یا روتر که ساخت چند سال پیش است؛ عملا هدر دادن پول است. باید دستگاهی را بخرید که مدل نوی آن در بازار هم به فروش می‌رسد تا بتوانید از طریق این خرید دست دوم، ارزان‌تر از بازار خرید کنید. دستگاهی که چندین سال از عمرش گذشته؛ حالا کار کرده یا کار نکرده برای شما آورده و ارزشی ندارد. برخی مودم‌ها با ورود مدل جدیدتر؛ دیگر قدیمی و بدون استفاده هستند. بنابراین؛ خرید آن‌ها منطقی نیست! تصور کنید این روزها بخواهید یک مودم ADSL قدیمی یا یک مودم ۳G بخرید!

۲- کم کار کرده بخرید: به هر حال دستگاهی که زیاد کار کرده باشد؛ تمام قطعات آن بر اثر فعالیت مکانیکی ضعیف شده و فرسایش پیدا کردند یا احتمال سوختن و خرابی وجود دارد. به‌خصوص در تجهیزات شبکه؛ ممکن است یک مودم روتر بخرید و ماه بعد بسوزد! اصلا هم در زمان خرید معلوم نمی‌کند. بنابراین؛ بهتر است محصولی را دست دوم بخرید که تقریبا سالم باشد و کم کار کرده باشد. دستگاه‌هایی که زیاد کار کرده باشند؛ تغییر رنگ می‌دهند، کثیف‌تر هستند، درگاه‌ها و آنتن‌های آن‌ها گردوغبار دارند و مشخص است که زیر بار شبکه بودند.

۳- تست کنید: اگر امکان دارد جنس را حضوری بخرید و همان‌جا آزمایش کنید. به راحتی، سریعا دستگاه را به برق بزنید و ببینید آیا تمام چراغ‌های درگاه‌ها روشن/خاموش می‌شوند؟ آیا کلیدهای دستگاه کار می‌کنند، آیا شبکه بی‌سیم دارید و می‌توانید بدان وصل شوید؟ این‌طوری با خیال راحت‌تر خرید خود را انجام می‌دهید!

۴- ارزان بخرید: تنها دلیل خرید یک محصول شبکه دست دوم؛ قیمت پایین‌تر آن است. بنابراین؛ وقتی می‌خواهید یک مودم یا روتر بخرید؛ تفاوت قیمت ۱۰ یا ۲۰ هزار تومان با بازار منطقی نیست و بهتر است بروید جنس اصل با گارانتی را بخرید! اما گاهی اوقات یک مودم را با صد هزار تومان ارزان‌تر از بازار خرید می‌کنید. اینجا است که شاید دست دوم خریدی اقتصادی‌تر و توجیه‌پذیر باشد!

۵- با گارانتی بخرید: تعجب نکنید. برخی از دستگاه‌های دست دوم هنوز گارانتی دارند. مدت زمان گارانتی آن‌ها هم طولانی است. مثلا دو سال گارانتی دارند. بتوانید چنین محصولاتی پیدا کنید؛ هیچ نگرانی از بابت خرید خودتان ندارید. دلایل زیادی وجود دارد که مردم بخواهند یک دستگاه با گارانتی را بفروشند!

اگر نکات بالا را رعایت کنید؛ خرید موفقی خواهید داشت. سعی کنید یک محصول را با جعبه و دیگر لوازم‌اش مانند آداپوتر برق، کابل اترنت و غیره بخرید. سعی کنید با سوال و جواب از فروشنده؛ علت فروش این محصول را متوجه شوید یا بفهمید چقدر کار کرده است. اگر فاکتور خرید دارد یا ضمانت‌نامه دارد؛ تاریخ خرید محصول را نگاه کنید. با زکاوت و هوشیاری سعی کنید بفهمید این دستگاه سالم است یا خیر و بعد خرید کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. واقعا مفید بود.ببخشید بنده می خوام یه مودم روتر از نوع TPLINK بخرم از چه طریقی میشه فهمید که سالم هستش یا نه؟آیا با اتصال دو کامپیوتر به مودم و شبکه کردن میشه فهمید که سالم هستش یا نه؟ ممنونن می شم از راهنمایی های شما استفاده کنم.لطفا به ایمیل بنده پاسخ بدهید

    1. سلام
      اگر می‌توانید یک روز مودم را قرض گرفته و تست کنید. به اینترنت وصل شوید و از وای‌فای استفاده کنید و با چند گوشی موبایل و لپ‌تاپ با هم به مودم وصل شوید.
      به هر حال در هر شرایطی باید درصدی بابت خرابی‌های پنهان روترها کنار بگذارید

  2. با سلام خیلی وقته به دنبال یک انتن دست دوم وایرلس میگردم واقعیتش خسته شدم اینقدر دیگه دنبالش رفتم برای خودم نانو استیشن ۵ بود که اتصالی کرد

  3. سلام.واقعاًمفیدوخوب بودممنون ازراهنماییتون.دم همهءمسئولینش گرم.بابک رحمانی ازتاکستان

  4. سلام. من یک مودم خریدم که موقع روشن شدن مشکلی نداشت و تا چند ساعت هم بدون مشکل کار میکرد اما بعد از حدود ۴ یا ۵ ساعت وای فای اون قطع میشد. این مشکل رو چطور میشه متوجه شد در زمان خرید؟

  5. روتر مودم میکروتیک LHG LTE6 kit گیرندگی بهتری داره یا N5368 max برای یه نقطه روستایی که سیگنال خیلی به سختی پیدا میشه و کلا ضعیفه
    کدوم بهتره بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا