راهنمای خرید

نگاهی به مودم VDSL2 نتیس DL4422

شاید برند «netis» در بازار ایران ناشناخته باشد ولی مودم وی‌دی‌اس‌ال DL4422 به اندازه کافی در بازارهای جهانی شناخته شده است.

نتیس DL4422 یک مودم روتر ADSL2+/VDSL2 با وای‌فای سری N است. از استاندارد اینترنت پرسرعت VDSL/VDSL2 با پروفایل ۸a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 30a کاملا پشتیبانی کرده و برای استفاده در این شبکه‌ها مناسب است.

این مودم دارای ۱ درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن ثابت و ۴ درگاه RJ45 با سرعت ۱۰۰ مگابیت Auto MDI/MDIX است تا دستگاه‌های دیگر از طریق کابل شبکه به اینترنت پرسرعت وصل شوند. درگاه LAN شماره ۴ یا LAN4 می‌تواند به عنوان یک درگاه WAN نیز استفاده شود.

به کلیدهای WPS، ریست و پاور (روشن/خاموش مودم) مجهز است و از چراغ‌های LED برای پاور، هر چهار درگاه LAN، وای‌فای، WPS، اینترنت و DSL سود می‌برد.

همان‌طور که اشاره شد؛ وای‌فای این مودم روتر سری N300 است. از استاندارد ۸۰۲.۱۱b/g/n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت اسمی آن ۳۰۰ مگابیت است. روی اینترنت DSL حداکثر سرعت مودم به ۱۰۰ مگابیت می‌رسد. سرعت دانلود و آپلود در این مودم یکسان است.

به دو آنتن خارجی وای‌فای جدانشدنی ۵ دسی‌بل مجهز است و دو پهنای‌باند ۲۰ و ۴۰ مگاهرتز را برای انتقال اطلاعات پشتیبانی می‌کند.

بررسی ارزش خرید مودم نتیس

به وضوح مشخص است که این مودم در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ ساخته شده است و یک مودم با فناوری‌های روز دنیا محسوب نمی‌شود. مصارف آن هم فقط برای کاربران خانگی است؛ آن هم کاربری که توقع زیادی از مودم نداشته و گیمر یا مالتی‌مدیاکار نباشد.

من به سایت نتیس و صفحه اصلی معرفی این محصول مراجعه کردم. متاسفانه آخرین فریم‌ویرهایی که برای این مودم عرضه شده، به اواخر سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. پس، یک مودم با عدم پشتیبانی نرم‌افزاری و عدم فریم‌ویر جدید برای سال‌های اخیر است.

من به شخصه خرید مودم روتر تی‌پی‌لینک TD-W9970 را به نتیس DL4422 ترجیح می‌دهم. تی‌پی‌لینک TD-W9970 دقیقا مشخصات مودم نتیس DL4422 را دارد و حتی از نظر قیمتی هم با آن برابر یا پایین‌تر است.

مودم تی‌پی‌لینک TD-W9970 با قیمت ۱/۴۴۰/۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد ولی مودم نتیس DL4422 قیمتی ۱/۵۲۰/۰۰۰ تومان دارد. اما مودم تی‌پی‌لینک به‌روزتر و با پشتیبانی گسترده‌تری در ایران است.

حتی مودم VDSL مانند زایکسل VMG5301-T20A نیز به‌روزتر و بسیار ارزان‌تر است. قیمت این مودم در بازار نزدیک به ۱ میلیون تومان یا کمی بیشتر است.

با این حال، نتیس DL4422 مودمی با کیفیت ساخت خوب و مشخصات راضی‌کننده برای یک کاربر خانگی است و مودم VDSL بدی در بازار محسوب نمی‌شود.

لینک خرید مودم نتیس DL4422 از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا