راهنمای خرید

برای خرید یک مودم خوب بیشتر هزینه کنیم یا یک روتر قدرتمند؟

مودم مهم‌تر است یا روتر؟

وقتی می‌خواهیم یک دستگاه جدید مودم روتر بخریم؛ پول بیشتری برای کدام ویژگی این دستگاه بدهیم؟ بهتر است برای داشتن یک مودم خوب بیشتر هزینه کنیم یا خرید یک روتر قدرتمند؟

بیشتر بخوانید: فرق مودم با روتر چیست؟

اصلا بهتر است یک دستگاه مودم روتر بخریم یا مودم و روتر را جداگانه تهیه کنیم؟

این‌ها سوالات مهمی هستند که در هنگام خرید یک دستگاه جدید برای شبکه خانگی و وای‌فای به ذهن خطور می‌کنند و کاربران را بر سر دو راهی و چند راهی قرار می‌دهند!

وای‌فای مهم‌تر است یا اینترنت؟

شاید بهتر باشد ابتدا به این سوال جواب بدهیم که برای ما وای‌فای مهم‌تر است یا اینترنت؟

گاهی اوقات یک کاربر خیلی کم از وای‌فای استفاده می‌کند و بیشتر دستگاه‌ها او با کابل به شبکه متصل هستند. در این شرایط؛ خرید یک مودم خوب ارجحیت دارد ولی غالب اوقات این‌طور نیست و کاربران به وای‌فای بهتر نیاز دارند تا اینترنت.

فناوری‌های مودم‌ها چندان پیچیده نیست و دستگاه‌های مودم در بازار هم خیلی متنوع و با محدوده قیمتی متفاوت نیستند. به راحتی و با هزینه‌ای ۵۰ هزار تومانی می‌توان یک مودم ADSL داشت ولی وقتی به موضوع وای‌فای می‌رسیم؛ داستان به طور کلی عوض می‌شود و هم فناوری‌های وای‌فای بسیار متنوع هستند و هم روترهای در بازار از چند ده هزار تومان شروع شده و به چند صد هزار تومان و بعد یک میلیون و دو میلیون تومان می‌رسند.

البته؛ خرید یک مودم همراه کمی سخت‌تر از خرید یک مودم ADSL است و تنوع و فناوری‌های بیشتری دارد.

مودم مهم‌تر است یا روتر؟

برای کاربرانی که از وای‌فای استفاده می‌کنند و با چندین دستگاه به یک شبکه بی‌سیم متصل شده و باید سرعت و آنتن‌دهی خوبی داشته باشند؛ مسلما روتر مهم‌تر است. بنابراین؛ بهتر است پول بیشتر و هزینه بیشتری برای روتر انجام دهند.

گفتیم که یک مودم ADSL را نهایتا با چند ده هزار تومان می‌شود تهیه کرد ولی بهتر است برای روتر بیشتر هزینه کنیم و یک روتر دو بانده خوب با سرعت بالا بخریم تا اینترنت را روی همه دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارد.

فناوری ADSL چندان پیچیده نیست و میان یک روتر بسیار خوب و قوی با روتر متوسط بازار از نظر سرعت تفاوتی وجود ندارد یا تفاوت بسیار جزیی است.

در ماجرای مودم‌های ۴G یا ۴.۵G اوضاع کمی متفاوت است و بهتر است برای یک مودم همراه خوب بیشتر هزینه کنید اما باز هم وای‌فای و قابلیت‌های روتری دستگاه اهمیت بیشتری دارد. 

تفاوت اینترنت یک مودم ۴G با یک مودم ۴.۵G چندان زیاد نیست و مثلا ممکن است ۱۰ مگابیت باشد اما اگر مودم شما وای‌فای پرسرعت و پایداری به شما ندهد؛ عملا این تفاوت سرعت هیچ ارزشی ندارد.

بنابراین؛ در هنگام خرید یک مودم دقت کنید که قابلیت‌های وای‌فای و روتری آن چطور است و دستگاهی انتخاب کنید که وای‌فای بهتری بدهد. 

در بازار؛ دستگاه‌های مودم زیادی عرضه شده که قیمت بالایی دارند ولی قابلیت‌های وای‌فای آن‌ها بسیار پایین است و عملا روی وای‌فای امکانات محدودی دارند. بهترین نمونه چندین دستگاه‌هایی؛ مودم TF-i60 ایرانسل است که هم مودم ۴.۵G و هم مودم TD-LTE است ولی وای‌فای بسیار ضعیفی دارد و در پنل مدیریتی نیز تنظیمات وای‌فای محدود هستند. 

بیشتر از اینکه به قابلیت‌های مودم یک دستگاه توجه کنید؛ به دنبال وای‌فای خوب باشید!

مودم روتر بخریم یا یک مودم و یک روتر؟

همیشه یک قاعده کلی وجود دارد: دستگاه‌های ترکیبی و ادغام شده ضعیف‌تر می‌شوند!

دستگاه‌های مودم روتر برای کاربران خانگی یک انتخاب ایده‌آل هستند؛ به شرطی که مودم روتری با قابلیت‌های روتری و وای‌فای خوب انتخاب شود.

مثلا، اگر می‌خواهید ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنید و یک مودم روتر بخرید؛ باید ۳۰۰ هزار تومان آن برای روتر و وای‌فای باشد. دقت کنید که دستگاه مودم روتر شما چه امکانات و فناوری‌هایی روی وای‌فای دارد؛ چند بانده است؛ چند آنتن خارجی دارد و کدام ویژگی‌های بی‌سیم را به شما می‌دهد.

کاربران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند با یک هزینه کم؛ مودمی خرید و بیشتر پول خود را صرف خرید یک روتر بی‌سیم پرقدرت کنند. این‌گونه انتخاب بیشتری دارند چون مدل‌های روترهای بیشتری در بازار نسبت به مودم روتر هست. به راحتی و با یک کابل شبکه می‌توان مودم را به روتر متصل کرد و از اینترنت نهایت استفاده را برد.

اگر بخواهم جمع‌بندی کنم؛ می‌توان گفت:

هنگام خرید یک مودم ADSL یا ۴G؛ به امکانات و قابلیت‌های روتری و وای‌فای آن دقت کنید و پول بیشتری برای روتر بدهید.

اگر بتوانید روتر جداگانه‌ای تهیه کنید؛ گزینه‌ها و انتخاب بیشتری در بازار با هزینه کمتری دارید تا اینکه یک مودم روتر بخرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

    1. دوست عزیز
      الان مخابرات سرویس اینترنت VDSL میده ولی چون انحصاری است و گران‌قیمت؛ سرعت رشدش کم است.
      وقتی از انحصار درآمد و شرکت‌های دیگر هم به سوی ارایه سرویس‌های VDSL آمدند مانند ADSL آن‌ قوت می‌توان انتظار داشت که ADSL برچیده شود. فکر نکنم تا ۵ سال آینده این اتفاق بیفتد.
      در کل هم فناوری‌های اینترنت VDSL و TD-LTE در ایران سرکاری هستند.
      چون دنیا فقط روی اینترنت موبایل و اینترنت کابلی فیبرنوری تمرکز دارد و هیچ‌وقت ندیدیم در اروپا و امریکا اینترنت TD یا VDSL استفاده کنند یا حداقل چند دهه پیش استفاده کردند و فراموش شده رفته پی کارش!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا