فناوری

فرق مودم با روتر چیست؟ کدام‌یک را در خانه نیاز داریم؟

بهترین راه‌کار برای ترکیب مودم و روتر در خانه چیست و کاربران حرفه‌ای چگونه از مودم و روتر استفاده می‌کنند؟

دانشتن فرق مودم و روتر و نحوه استفاده از هریک می‌تواند در انتخاب و خرید آن‌ها یا به‌کارگیری‌شان در یک شبکه خانگی بسیار موثر باشد. گاهی اوقات کاربران از اینترنت استفاده می‌کنند ولی هنوز تفاوت مودم با روتر را نمی‌دانند و در نتیجه تصور نادرستی از این دستگاه‌ها و کارشان دارند.

در مطلب پیش‌رو، می‌خواهیم به طور خلاصه و سریع نگاهی به فرق مودم و روتر بیندازیم:

مودم چیست؟ دروازه‌ای به سوی اینترنت

مودم چیست

مودم به طور ساده، دستگاهی است که از خانه شما به دستگاه‌های یک سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) در فاصله‌ای دور متصل می‌شود تا اینترنت را به دست شما برساند. وظیفه اول و آخر یک مودم انتقال اینترنت از ISP به خانه شما است.

مودم‌ها دستگاه‌های با طراحی و کار ساده‌ای هستند و معمولا کوچک و جمع‌وجور طراحی می‌شوند. اگر نخواهیم درباره مودم‌های سیم کارتی صحبت کنیم؛ مودم‌های کابلی به چند نوع تقسیم می‌شود.

مصارف مودم

رایج‌ترین مودم که در همه خانه‌های ایرانی‌ها یافت می‌شود؛ مودم DSL است. این مودم از خط تلفن و سوکت RJ11 برای اتصال به ISP و اینترنت ADSL یا VDSL استفاده می‌کند.

مودم دیگر که به «مودم کابلی» معروف است از کابل کواکسیال برای اتصال به ISP استفاده می‌کند. این مودم‌ها فقط در چند کشور محدود استفاده می‌شوند و در ایران به علت نبودن چنین سرویس‌هایی، حضور ندارند.

مودم چیست

مودم نوع سوم هم مودم فیبر نوری است. اگر شما از اینترنت فیبر نوری استفاده کنید، باید یک مودم یا دستگاه ONT (مخفف Optical Network Terminal) برای تبدیل سیگنال‌های نوری روی فیبر نوری به سیگنال‌های الکتریکی استفاده کنید.

توجه کنید سرعت اینترنت شما در وهله اول به سرویس اینترنت و مودمی که استفاده می‌کنید؛ وابسته است. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند یک روتر قوی می‌تواند سرعت اینترنت را افزایش دهد اما در ابتدا باید مودم شما از حداکثر سرعت لازم پشتیبانی کند.

روتر چیست؟ دسترسی و اشتراک‌گذاری اینترنت

کاربرد روتر

حوزه عملکردی مودم متصل کردن شما به خارج از خانه و اینترنت است. اما دستگاه‌های روتر درون خانه شما فرمان‌روایی می‌کنند و کاری به اتفاقات بیرون از خانه ندارند!

یک دستگاه روتر، وظیفه دارد اینترنت دریافت شده توسط مودم را میان چندین نفر یا دستگاه به اشتراک بگذارد و دسترسی به اینترنت را مدیریت و کنترل کند. پس؛ یک فرق مودم و روتر این است که مودم باید اینترنت را فراهم کند و روتر باید اینترنت را بین چند دستگاه تقسیم کند.

روتر چیست

روترها در هر دو مدل روتر کابلی یا اترنت و روتر بی‌سیم هستند که کاربران خانگی بیشتر با روترهای بی‌سیم کار دارند؛ چون می‌خواهند به طور بی‌سیم به اینترنت دسترسی داشته باشند. روترهای بی‌سیم علاوه بر اینکه وای‌فای را فراهم می‌کنند، چندین درگاه اترنت هم برای اتصال کابلی برخی دستگاه‌ها به اینترنت فراهم خواهند کرد.

معمولا از مودم یک کابلی شبکه معمولی با درگاه RJ45 خارج و به روتر وصل می‌شود. روترها درگاه‌های WAN برای اتصال مودم‌ها و اشتراک‌گذاری اینترنت دارند.

روتر مش وای فای

اصولا روترهای بی‌سیم از فناوری‌ها و طراحی‌های پیچیده و متنوعی بهره می‌برند و چندین دسته‌بندی و گروه‌بندی دارند. روترهای تک بانده، دو بانده یا سه بانده؛ روترهای با استاندارد ۸۰۲.۱۱n یا ۸۰۲.۱۱ac؛ روترهای ساده یا تقویت‌کننده و غیره!

هرچقدر سرعت وای‌فای یک روتر بیشتر باشد؛ سرعت اینترنت هم روی دستگاه‌های مختلف بیشتر خواهد بود. 

مودم روتر چیست؟ ترکیب به نفع کاربران

بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌های مودم و روتر برای راحتی کار کاربران؛ این دو دستگاه را با یکدیگر ترکیب کرده و یک دستگاه به نام «مودم روتر» وارد بازار کردند.

این دستگاه‌ها غالبا یک درگاه RJ11 برای اتصال به خط تلفن دارند (اگر مودم سیم کارتی باشد؛ یک اسلات سیم کارت هم دارد) و از چند درگاه RJ45 برای اتصال کابلی دستگاه‌های دیگر سود می‌برند و البته قابلیت وای‌فای برای دسترسی بی‌سیم به اینترنت هم دارند.

در دستگاه‌های مودم روتر؛ اینترنت از ISP به درون این دستگاه‌ها آمده و همان‌جا میان دستگاه‌های داخل شبکه تقسیم می‌شود. معمولا در این دستگاه‌ها؛ مودم ضعیف‌تر از روتر است و به روتر بهای بیشتری داده شده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ترکیب دو دستگاه مودم و روتر باعث تضعیف هر دو دستگاه می‌شود و بهتر است این دو از یکدیگر مجزا باشند. از آن سو؛ برای کاربران خانگی نصب و پیکربندی دو دستگاه با آدرس IP یکسان و شبیه به یکدیگر کمی سخت است.

اگر دو دستگاه مودم و روتر از یکدیگر مجزا باشند؛ کاربران می‌توانند یک دستگاه را بدون وابستگی به دیگری به‌روزرسانی و یک دستگاه جدید خریداری کنند. عیب‌یابی دستگاه‌های مجزا از یکدیگر نیز ساده‌تر است.

در خارج از ایران، عمدتا کاربران یک مودم و یک روتر دارند. مودم برای اتصال به اینترنت و روتر برای مدیریت اتصال به وای‌فای، تنظیمات گیمینگ، کنترل والدین، مدیریت پهنای‌باند، مباحث کاهش پینگ و …

اما در ایران به دلیل قیمت بالای دستگاه‌های مودم و روتر و اینکه کلا این قدر اینترنت ضعیف است که عملا بسیاری از قابلیت‌های روترهای مدرن امروزی، غیر قابل استفاده است؛ مردم یک مودم روتر ADSL یا فیبر نوری یا سیم کارتی خریداری می‌کنند.

فرق مودم و روتر: شما کدام‌یک را نیاز دارید؟

تفاوت مودم با روتر

به طور ساده می‌توان فرق مودم و روتر را در ویژگی‌های زیر دانست:

  • مودم مستقیما به ISP یا شرکت سرویس‌دهنده اینترنت وصل می‌شود ولی روتر، اینترنت را از مودم می‌گیرد.
  • مودم قابلیت راه‌اندازی شبکه محلی و خانگی یا مدیریت دستگاه‌ها را ندارد و این روتر است که یک شبکه LAN داخلی می‌سازد و وای فای را راه‌اندازی می‌کند.
  • دستگاه‌های مودم بیشتر اوقات طراحی ساده‌ای دارند و وظیفه‌شان تبدیل سیگنال‌های رادیویی یا نوری به دیتا است ولی روترها دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند که ده‌ها تنظیم برای کنترل و مدیریت شبکه و دیوایس‌های مختلف دارند.
  • یک روتر بدون مودم کار نمی‌کند و بی‌استفاده است ولی یک مودم بدون روتر قابل استفاده است.
  • مودم دارای یک آدرس IP خاص و مشخص است که از ارائه‌کننده اینترنت می‌گیرد و با آن در اینترنت شناخته می‌شود ولی روتر می‌تواند رنجی از آدرس آی پی‌ها را استفاده و به هر دستگاه متصل به شبکه، یک آی پی بدهد.

بنابراین، اگر در خانه یک مودم ADSL یا سیم کارتی دارید ولی به دستگاهی برای تقویت وای فای، اتصال دستگاه‌های بیشتر مانند تلویزیون، کنسول بازی، پخش‌کننده، دوربین‌های نظارتی و … به اینترنت نیاز دارید؛ باید یک روتر بی‌سیم خریداری کنید.

اما اگر در خانه هیچ دستگاهی ندارید و تازه اینترنت گرفتید؛ احتمالا باید یک مودم یا مودم روتر خریداری کنید و بعد در آینده اگر دیدید نیاز به وای فای قوی‌تر و تنظیمات بیشتر هست؛ سراغ خرید روتر بروید.

بهترین انتخاب: مودم ساده + روتر پیشرفته و سریع

در فرق مودم و روتر و استفاده از آن‌ها در خانه، چندین روش وجود دارد. مثلا، فقط یک مودم روتر ADSL ساده بگیریم یا یک مودم ADSL و یک روتر پیشرفته دو بانده بخریم.

حتی می‌توانید چندین مودم ADSL و سیم کارتی داشته باشید و به یک روتر بی‌سیم یا روتر خاص مانند روتر میکروتیک وصل کنید تا از تجمیع اینترنت‌ها برای سرعت بیشتر سود ببرید.

بهترین راه‌کارها و انتخاب از نظر ما، خرید یک مودم یا مودم روتر ساده و نسبتا خوب (حالا براساس اینترنت شما سیم‌کارتی یا ADSL/VDSL یا فیبر نوری) و بعد خرید یک روتر پیشرفته است.

روتر به‌روز و مدرن به شما کمک می‌کند وای فای بهتر و سریع‌تری داشته باشید و بتوانید دستگاه‌های متنوعی به اینترنت وصل کنید.

انواع تنظیمات مربوط به گیمینگ، استریم، وی پی ان، کنترل والدین، مدیریت مصرف اینترنت و پهنای‌باند، پورت فورواردینگ، Dual WAN، درگاه‌های اترنت سریع‌تر و بیشتر و ده‌ها گزینه دیگر استفاده کنید.

سوالات پر تکرار کاربران

آیا می‌شود مودم و روتر از هم مجزا باشند و جداگانه خریداری شوند؟

در خارج از کشور این‌گونه است و مردم یک مودم ساده و روتر بی‌سیم مدرن و پیشرفته برای خود تهیه می‌کنند. در ایران، کاربران گیمر، استریمر و حرفه‌ای نیز این رویکرد را دارند.

آیا روترها از مودم روترها قوی‌تر هستند؟

شرکت‌ها هر ساله، نسل جدیدی از روترها با ویژگی‌های پیشرفته وارد بازار می‌کنند ولی چند سالی یک بار، دستگاه‌های مودم یا مودم روتر ساخته و عرضه می‌شوند. بنابراین، همیشه روترها جذاب‌تر و قوی‌تر هستند.

روتر مش وای فای چیست؟

وقتی در خانه یا محل کار، بیشتر از یک روتر برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید و این روترها در نقاط مختلفی پخش شده باشند؛ یک شبکه مش وای فای (mesh network) راه‌اندازی شده است و اصطلاحا به این روترها، روترهای مش گفته می‌شود.

می‌توانیم به یک مودم روتر، یک روتر دوم وصل کنیم و دو وای فای داشته باشیم؟

بله؛ این هم یک روش برای دسترسی به وای فای های مختلف است و دست شما را برای استفاده از چندین اینترنت باز می‌گذارد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام وخسته نباشید
    عالی بود عالی
    یک سوال دارم،پس میشه مودم سیمی روبه اینترنت تلفن خانگی وصل کردوباوصل روتربه مودم سیمی، ازطریق وای فای روتربه اینترنت وصل شد؟

  2. سلام . یه سوالی داشتم : برای تهیه یه مودم روتر Adsl پرسرعت و قدرتمند تا مبلغ ۲ میلیون تومان چه مدلی رو پیشنهاد میکنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا