راهنمای خرید

من گیمرم؛ برای بازی‌های آنلاین با وضع سرعت اینترنت ایران خرید مودم گیمینگ فایده‌ای دارد؟

ما بارها مودم‌ها و روترهای گیمینگ را در سایت شبکه‌چی معرفی کردیم و نگاهی به بهترین روترهای گیمینگ داشتیم.

ولی آیا واقعا خرید این دستگاه‌ها برای کاربران ایرانی سودمند است؟ با سرعت اینترنتی که در ایران هست و از سوی دیگر قیمت بسیار بالای سیستم‌ها و دستگاه‌های گیمینگ، خرید یک روتر گیمینگ توصیه می‌شود؟

یکی از خواننده‌های عزیز سایت هم کامنتی گذاشته بود و سوالی کرده که تقریبا همان موضوع بحث ما است:

«می‌خواستم بدونم با این وضعیت نت ایران که پینگ‌ها بالا جیتر بالا و تایم اوت یاور همیشگی ماست؛ ما گیمرهایی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دیم و هر میلی ثانیه برای ما مهم است؛ ایا مودم می‌تونه تاثیر داشته باشه؟ من سرعت ۴m دارم و پینگ گوگلم هم ۱۰۰ هست ولی داخل سرورهای اروپا که بازی انلاین انجام می‌دم تاخیر زیادی دارم. می‌تونید مودم خوب معرفی کنید؟و یا راهکار؟»

شاید مهم‌تر از کیس و مانیتور و کارت گرافیک

به نظر من خرید یک مودم یا روتر گیمینگ برای گیمرها از نان شب واجب‌تر است. شاید هم از خرید یک مانیتور، کارت گرافیک و پی‌سی گیمینگ رده بالا مهم‌تر باشد. 

چون هریک از قطعات و تجهیزات یک سیستم گیمینگ را می‌تواند با مدلی ارزان‌تر یا کمی ضعیف‌تر جابه‌جا کرد و باز هم از بازی لذت برد ولی اگر سرعت اینترنت شما کافی نباشد؛ پینگ و لگ و جیتر داشته باشید و تصاویر سکته داشته باشند؛ هیچ لذتی نمی‌برید.

مودم و روترهای گیمینگ طوری ساخته می‌شود و با فناوری‌هایی عجین شده‌اند که دقیقا نیازهای گیمرها را رفع می‌کنند. دستگاه‌های گیمینگ را به طور خودکار شناسایی کرده؛ به آن‌ها اولویت بالاتری در دسترسی به ترافیک شبکه، پهنای‌باند و سرعت می‌دهند تا پینگ و جیتر کاهش پیدا کند.

ابزارها و فناوری‌هایی برای بهبود استریم تصاویر و ویدیوها دارند؛ لینک‌های اختصاصی برای انتقال اطلاعات از مودم و روتر به سوی دستگاه گیمینگ ایجاد می‌کنند و می‌توانند سریع‌ترین اینترنت را فراهم کنند.

شاید سرویس و سرعت اینترنت شما یکسان باشد ولی نتیجه بازی آنلاین با یک مودم و روتر گیمینگ خیلی متفاوت از یک روتر معمولی است.

توصیه‌هایی برای گیمرهای ایرانی

۱- سعی کنید بالاترین سرعت اینترنت در ایران را بگیرید. اگر ADSL استفاده می‌کنید؛ سراغ سرویس‌های ۱۶ مگابیت بروید. اگر می‌توانید از ADSL به سوی VDSL و فیبر نوری بروید. سرعت‌های ۴ مگابیت و ۸ مگابیت واقعا برای استریم بازی کافی نیست.

۲- یک مودم روتر یا روتر بی‌سیم گیمینگ خوب برای خودتان بخرید. مطمئن باشید هرچقدر پول بدهید؛ ارزش آن را دارد. شاید یک مودم روتر یا روتر گیمینگ خوب در بازار ایران ۳ الی ۴ میلیون تومان باشد ولی همان‌قدر که برای خرید یک کارت گرافیک خوب یا ماوس و صفحه‌کلید خوب پول کنار می‌گذارید؛ باید هزینه روتر خود را هم کنار بگذارید.

۳- اینترنت پرسرعت و روتر گیمینگ به تنهایی کافی نیست و اگر این‌ها را داشته باشید؛ باید پی‌سی گیمینگ یا لپ‌تاپ گیمینگ خوبی هم برای استفاده از این سرعت اینترنت یا روتر گیمینگ در اختیار بگیرید. نمی‌توانید روتر گیمینگی با سرعت ۵ گیگابیت بخرید ولی کارت شبکه پی‌سی یا لپ‌تاپ شما از سرعت ۱ گیگابیت پشتیبانی کند.

۴- تا حد امکان با کابل به شبکه و اینترنت متصل شوید. درست است که سرعت روترهای گیمینگ در وای‌فای بسیار بالا رفته ولی شبکه اترنت و کابل پینگ و لگ کمتری می‌دهد.

۵- سعی کنید از اینترنت ۴G یا TD-LTE برای گیمینگ استفاده نکنید؛ چون به طور ذاتی ناپایدار و با پینگ بالا هستند.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم نگاهی بیندازید:

بهترین روترهای گیمینگ سال ۲۰۱۷

چرا روتر گیمینگ WRT۳۲X لینک‌سیس می‌تواند برای شما بهترین روتر بی‌سیم دنیا باشد؟

۵ ترفند برای بهبود استریم بازی و ویدیو روی وای‌فای

پلی‌استیشن ۴ را با کابل اترنت به اینترنت وصل کنیم یا وای‌فای؟

ایسر پریدیتور تریتون ۷۰۰: لپ‌تاپ گیمینگی با کارت شبکه وای‌فای واقعا خفن


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

  1. با سلام
    شرط میندم اصلا روتر ب اصطلاح گیمینگ رو حتی لمس هم نکردی تا حالا ک این مطالب رو نوشتی
    اصلا ربطی نداره تا وقتی سرورهای بازی نزدیک ما نباشن اش همین اشه و کاسه همین کاسه

    1. دقیقا دوستمون درست میگه سرویس های بازی فرض مثال EA تو آمریکاست، حتی کسایی که تو آمریکا هستن هم مشکل اتصال سالم به سرور ها رو دارن
      بازی آنلاین دهن سرویس میکنه

  2. سلام
    قصد توهین کردن ندارم صرفا نقد میکنم
    عزیز من وقتی حداکثر سرعت ایران ۱۶ توقع داری بهترین مودم دنیا واسه شما پینگتون بکنه زیر ۱۰۰ms حتما داری شوخی می کنی؟هر وقت سرعت اینترنت ایران تونست از ۳۰۰Mb بالاتر بره اون وقت برید مودم های گیمینگ بخرید
    مسئله دوم : شرکت های بازی ساز دنیا توی ایران یا حتی نزدیکش سرور ندارن به همین خاطر پینگ ما همیشه بالاست و گاهی اوقات بخاطر فیلترینگ مجبوریم از فیلتر شکن استفاده کنیم که پینگو از این هم بدتر می کنه

  3. با نتی که تو ایران داریم نمیشه پینگ پایین بگیریم

    فقط یه راه هست که اونم از اینترنت ماهواره ای استفاده کنیم که هم خرج داره هم غیر قانونیههه
    ولی شدنیه

    1. دوست عزیز
      ضمن تشکر بابت نظرتان؛ در چندین مقاله، بهترین مودم‌ها و روترها در هر گروه را معرفی کردیم و دیگر نخواستیم در این مطلب دوباره‌کاری شود.
      می‌توانید مقالات زیر را نگاهی بفرمایید:

      https://shabakehchi.com/buyer-guide/10152/best-modem-4g-lte-for-gaming

      https://shabakehchi.com/buyer-guide/3801/the-best-gaming-routers

      https://shabakehchi.com/buyer-guide/11885/best-wi-fi-router-of-2020

  4. سلام شما اگه فیبر داشته باشید پینگتون زیر ۲۰ هستش چرا ما که دور هستیم به سرور برای اینکه کیفیت خطمون میله بالا الان مخابرات adsl من پینگ ۸۰ می‌گرفتم ولی یه نفرم میشناسم فیبر داره تو بوشهر پینگش زیره ۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا