آموزش

۵ ترفند برای بهبود استریم بازی و ویدیو روی وای‌فای

گاهی اوقات یک تلویزیون ۴K و هوشمند، روتر جدید دو بانده، کنسول بازی ایکس باکس یا نینتندو سوییچ و حتی شاید سرویس اینترنت پر سرعتی خریداری کرده و بعد انتظار داریم استریم بازی و ویدیو انجام دهیم.

لذت بردن از استریم بازی و ویدیو یک پروسه طولانی آماده‌سازی می‌خواهد. خریداری و فراهم‌سازی امکانات و دستگاه‌ها بگیرید تا تنظیمات شبکه و وای‌فای.

صرف خرید یک اینترنت پر سرعت یا مودم جدید یا تلویزیونی که به وای‌فای متصل می‌شود؛ نمی‌تواند برای شما استریم بازی به ارمغان بیاورد.

شما باید دایما در تلاش برای بهبود تصاویر و کیفیت استریم با کاهش تاخیر وای‌فای باشید. گاهی اوقات باید روتر جدیدتری بخرید یا مکان روتر را تغییر دهید. با شرکت ارایه‌دهنده اینترنت تماس بگیرید و تنظیماتی روی سرویس خود اعمال کنید.

اینکه تنها خودتان مشتری استریم گیم و ویدیو هستید یا تمام اعضای خانواده چنین سودایی در سر دارند؛ موضوع مهم دیگری است. به هر حال، در ادامه ۵ نکته مهم یا ترفند کاربردی برای بهبود استریم گیمینگ روی وای‌فای را مرور می‌کنیم:

۱- استفاده از روتر و استاندارد درست

نکته مهم نخستی که باید رعایت کنید یا به دنبال آن باشید؛ استفاده از یک مودم روتر یا روتر بی‌سیم مناسب به همراه استانداردهای وای‌فای درست است.

شما برای استریم یک ویدیوی ۴K از روی اینترنت حداقل به سرعت وای‌فای ۵۰ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید. اگر بخواهید تصاویری با دقت پایین‌تر مانند ۱۰۸۰P استریم کنید؛ حداقل پهنای‌باند شما باید ۲۰ مگابیت باشد.

بهتر است حرف آخر را همین ابتدای مطلب بگوییم. با روترهای قدیمی و استاندارد ۸۰۲.۱۱n نمی‌توانید به این سرعت‌ها برسید.

باندهای رادیویی با پهنای‌باند محدود، ترافیک زیاد فرکانس‌های رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز، شلوغی دستگاه‌ها در این باندها و فناوری‌های قدیمی مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n روی روترهای سری N به شما اجازه یک استریم بازی و ویدیوی روان را نمی‌دهند.

پس، باید مطمئن شوید مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما حداقل از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فناوری‌هایی مانند MU-MIMO سود می‌برد. این استاندارد و فناوری می‌توانند دستگاه‌ها و پهنای‌باند بیشتری را روی وای‌فای برای استریم بهتر پشتیبانی کنند.

استاندارد جدید شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای به نام «وای‌فای ۶» بهتر از ۸۰۲.۱۱ac است ولی روترهای مبتنی بر آن به تازگی وارد بازار شدند و بسیار گران‌قیمت هستند.

پس، اگر روتر بی‌سیم قدیمی از سری ۸۰۲.۱۱n دارید؛ بهتر است آن را ارتقا دهید و یک روتر جدید ۸۰۲.۱۱ac بخرید. اگر آن‌قدر پول داشته باشید که یک روتر گیمینگ بخرید؛ گام بزرگی برای رسیدن به بهترین استریم بازی و ویدیو برداشتید. در مطلب زیر می‌توانید ویژگی‌های مهم یک روتر گیمینگ را بفهمید:

بیشتر بخوانید: ۵ ویژگی مهم روترهای بی‌سیم برای گیمرها

۲- زاویه درست، مکان مناسب

مکانی که روتر بی‌سیم را قرار می‌دهید؛ بسیار مهم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. شاید باورتان نشود ولی غالب اوقات مشکلات سیگنال‌دهی یک روتر یا ضعیف بودن وای‌فای با تغییر مکان روتر بی‌سیم رفع می‌شود.

تا حد امکان، تلویزیون، گوشی هوشمند، کنسول بازی و لپ‌تاپ خود را نزدیک روتر بی‌سیم قرار دهید. گیمرهای حرفه‌ای، تمام تجهیزات خود را در یک اتاق نصب می‌کنند تا بیشتری سرعت و کمترین تاخیر نصیب‌شان شود.

بیشتر بخوانید: ۵ ویژگی مهم روترهای بی‌سیم برای گیمرها

اگر برایتان مقدور نیست روتر بی‌سیم را نزدیک دستگاه استریم خود قرار دهید؛ سعی کنید در یک مکان مرکزی نسبت به تمام دستگاه‌های استفاده‌کننده نصب کنید. مثلا، مرکز سالن خانه تا فاصله و زاویه مناسبی با تلویزیون، اتاق شخصی شما و دستگاه‌های دیگر داشته باشد.

مرتبا با تغییر مکان روتر، سعی کنید بهترین زوایه و مکان را برای بهترین وای‌فای را به دست بیاورید. نباید میان سیستم گیم و استریم ویدیوی شما و روتر بی‌سیم موانعی مانند دیوار، تجهیزات برقی مانند سشوار و مایکروویو و … باشد.

۳- توسعه و تقویت وای‌فای

گاهی اوقات مجبور هستید روتر بی‌سیم را در مکانی دور از سیستم استریم نصب کنید یا روتر بی‌سیم شما از استانداردهای جدید وای‌فای سود می‌برد ولی باز هم سرعت و آنتن‌دهی مورد نیاز شما را ندارد.

در این وضعیت، بهترین راه‌حل رفتن سراغ دستگاه‌های توسعه‌دهنده یا تقویت‌کننده وای‌فای است. اگر سیگنال‌های وای‌فای به درون اتاق شما نمی‌رسند؛ با نصب یک دستگاه اکستندر، آن‌ها را تقویت کنید.

اگر چندین نفر هستید که باید در نقاط مختلف خانه از یک وای‌فای بسیار خوب برای استریم استفاده کنید؛ سراغ راه‌حل‌های مش وای‌فای بروید. 

بیشتر بخوانید: مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

این روزها، انواع دستگاه‌های اکستندر یا مش وای‌فای با قیمت‌های متنوع در بازار ایران یافت می‌شود و می‌توانید بسته به نیازتان یکی را انتخاب و به وای‌فای ضعیف خود سروسامانی بدهید.

توسعه‌دهنده‌ها ارزان‌تر هستند ولی فقط یک نقطه یا محدوده (مثلا اتاقی ۱۲ متری) را زیر پوشش وای‌فای خوب می‌برند اما سیستم‌های مش وای‌فای می‌توانند یک منطقه بزرگ‌تری را زیر پوشش وای‌فای ببرند و سرعت بهتری ارایه خواهند کرد و به همان نسبت گران‌تر هستند.

اکستندرها و روترهای مش وای‌فای می‌توانند ویژگی‌های بیشتری هم به شما بدهند. مثلا کنسول بازی را با درگاه شبکه به اینترنت متصل کنید.

۴- راه‌حل کابل‌کشی به جای وای‌فای

اگر هر کاری کردید ولی مشکل وای‌فای و استریم بد حل نشد؛ بهتر است راه‌کار شبکه‌های کابلی را هم بررسی کنید.

شبکه‌های وای‌فای در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشتند. هم از نظر سرعت که به مرز ۱۱ گیگابیت رسیدند و هم از نظر پوشش‌دهی سیگنال‌ها و پایداری شبکه ولی باز هم کابل بهتر از بی‌سیم است.

شما با کابل مشکل تاخیر یا تضعیف نخواهید داشت. پهنای‌باند بیشتری دارید و پایداری اینترنت بهتر است.

بیشتر بخوانید: پلی‌استیشن ۴ را با کابل اترنت به اینترنت وصل کنیم یا وای‌فای؟

خیلی ساده از روتر بی‌سیم برای تلویزیون یا کنسول بازی کابل شبکه بکشید و خودتان را از مشکلات وای‌فای راحت کنید. اشاره کردیم؛ استفاده از اکستندرها و روترهای مش وای‌فای به شما اجازه می‌دهد در کنار خود یک درگاه اترنت LAN داشته باشید.

۵- با سرویس‌دهنده اینترنت تماس بگیرید

روتر و وای‌فای بخشی از یک پازل برای استریم خوب هستند. بخش بزرگ دیگری از آن به سرویس اینترنت و شرکت سرویس‌دهنده شما باز می‌گردد.

نخست، سعی کنید سریع‌ترین سرویس‌های اینترنت را دریافت کنید. مثلا، روی ADSL برای استریم به اینترنت ۸ یا ۱۶ مگابیت نیاز دارید. روی موبایل، باید بسته‌های اینترنت پر سرعت ۴.۵G را خریداری کرده باشید.

بهتر از اینترنت ADSL و ۴G برای استریم بازی و ویدیو، سرویس‌های VDSL و فیبر نوری هستند که سرعت‌هایی ۵۰ مگابیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تماس با سرویس‌دهنده اینترنت برای دریافت تنظیمات پیشرفته و بهبوددهنده نیز راه‌گشا خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا