آموزش

چگونه با قطع کردن وای‌فای می‌توانیم کسب‌وکارمان را بهبود دهیم؟

اغلب کسب‌وکارهای هوشمند امروزی به وای‌فای نیاز مبرم دارند اما تا کنون فکر کردید اگر وای‌فای دفتر کارتان را قطع کنید یا در یک سفر کاری به وای‌فای متصل نشوید؛ چه مزایایی برایتان در پی خواهد داشت؟

دقیقا یک هفته پیش؛ در مقاله «چرا استارتاپ‌ها به یک روتر پرقدرت سری AC نیاز دارند؟» درباره ضرورت خرید و استفاده از یک روتر بی‌سیم پرسرعت در کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا حرف زدم و مزایای یک وای‌فای و اینترنت خوب به‌خصوص تاثیرات‌اش در موفقیت و رشد یک استارتاپ را گفتم.

در عصری زندگی و کار می‌کنیم که تصور قطعی یک دقیقه اینترنت و وای‌فای غیرممکن است و تمام تلاش شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری این است که تمام مردم جهان به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. بسیاری از کارهای روزانه مانند چک کردن ایمیل‌ها، فرستادن درخواست‌ها یا مدیریت اطلاعات و خریدها، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی مبتنی بر اینترنت و وای‌فای هستند. در چنین شرایطی؛ همه اتفاق‌نظر داریم که وای‌فای ابزار سودمندی برای پیش‌برد و رانش کسب‌وکارها به سوی اهداف‌شان است. پس چرا قطع ارتباط وای‌فای می‌تواند باعث بهبود شود؟ جواب این است که همیشه کنار گذاشتن وای‌فای مفید نیست اما در برخی برهه‌ها و اوقات زندگی یا کار می‌شود بدون وای‌فای عملکرد بهتری داشت و موثرتر و سریع‌تر به هدف رسید. در ادامه با مثال‌هایی نشان می‌دهیم چگونه می‌توان بدون وای‌فای موفق بود.

انجام دادن کاری که برنامه‌ریزی کردید

گاهی اوقات برای بستن یک قرارداد کاری یا تعمیر یک دستگاه راهی سفر می‌شوید. ممکن است مدیرتان به شما یک هفته مهلت داده باشد تا پروپوزال جدیدی برای چند محصول جدید شرکت بنویسید یا تصمیم بگیرید در یک بازه کم چند روزه یک مهارت جدید را آموزش ببینید و چندین فیلم آموزشی درباره‌اش ببینید. در اینجا، یک هدف خاص و عمدتا کوتاه‌مدت پیش‌رو دارید که باید حتما انجام شود. نیاز با تمرکز و دقت و زمان کافی برای انجام کارتان دارید و پرسه در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، چک کردن ایمیل‌ها و دنبال کردن خبرها هیچ کمکی به شما نمی‌کند. بنابراین، می‌توانید در این مواقع روتر بی‌سیم را خاموش کنید یا با موبایل به اینترنت وصل نشویم و ارتباط دیتای موبایل را خاموش کنید. وب‌گردی و شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه تمرکز شما را برهم می‌زنند؛ زمان بسیار زیادی ازتان گرفته و شما را از برنامه‌ریزی و هدف‌تان دور می‌کنند. شاید برای کارهای کوچکی مانند چک کردن یک ایمیلی که منتظرش هستید یا زدن نامه به فرد خاصی و گشتم به دنبال اطلاعاتی برای چند دقیقه به وای‌فای متصل شوید ولی در بیشتر اوقات قطع کردن وای‌فای شما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

ارتباط با دیگران

اینترنت و وای‌فای باعث شده است از دیگران بترسیم و در ارتباط و تعامل‌های رودررو و در دنیای واقعی ضعیف‌ باشیم. در حالی که با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به طور آنلاین با صدها نفر در ارتباط هستیم اما از دنیای بیرون از اینترنت و افراد آن اطلاعی نداریم. تصور می‌کنیم همه مانند خودمان به وای‌فای و اینترنت متصل هستند و همه کارشان را از جمله انتخاب لوازم آشپزخانه، طراحی اتاق، خریدهای سال و اجناس دست دوم را در اینترنت انجام می‌دهند. قطع ارتباط وای‌فای می‌تواند کمک کند کمی اطلاعات درباره دنیای بیرون به دست بیاوریم و با افرادی که اصلا از اینترنت استفاده نمی‌کنند یا هنوز به روش‌های سنتی اعتقاد دارند؛ برخورد کنیم. یک بازاریاب آنلاین سرویس‌های اینترنتی تعریف می‌کرد که اینترنت خانه‌شان برای یک هفته به خاطر مشکلات مخابراتی قطع شد. ترس از نداشتن درآمد در این یک هفته باعث شد برای اولین بار پس از سال‌ها، به سراغ مجتمع‌های مسکونی واقع در خیابان خودشان برود و چند ساعتی با هیئت مدیره و ساکنان صحبت و سرویس‌های اقتصادی اینترنت را تبلیغ کند. وی می‌گفت در یک هفته‌ای که اینترنت قطع بود، بیشتر از هر زمانی توانست مشتری جدید پیدا کند.

اجازه بدهید و اعتماد کنید

وای‌فای باعث شده به طور لحظه‌ای همه‌چیز را چک و همه کارمندان‌مان را مدیریت کنیم. تصور می‌کنیم اگر یک روز وای‌فای قطع باشد و ما هم در سفر یا یک کنفرانس مهم مرتبط با صنعت خودمان باشیم؛ همه‌چیز به‌هم می‌ریزد و کارها خراب می‌شود؛ ایمیل باکس ما سرریز خواهد کرد و تمام مشتری‌ها شاکی خواهند شد. اگر مدیر هستید؛ یک بار رها کردن کارها به دست کارمندان و چک نکردن آن‌ها از طریق اینترنت و وای‌فای را تجربه کنید تا متوجه شوید کارایی و بهره‌وری بیشتری به دست خواهید آورد. وقتی با دفتر شرکت‌تان ارتباط نداشته باشید؛ ناچار هستید که اعتماد کنید و اجازه بدهید کارها پیش بروند؛ طرحی بدون تایید شما چاپ شود؛ محصولی بدون نظر شما وارد خط تولید شود؛ قراردادهای جدید امضا شوند و چک‌های حسابداری به بانک بروند.

 آرامش؛ آرامش؛ آرامش

میزکار من زمانی مرتب و تمیز می‌شود که اینترنت دفتر کارم از سوی سرویس‌دهنده اینترنت قطع شده باشد. وقتی می‌توانم چندین مقاله جدید درباره آینده حوزه کسب‌وکارم بخوانم که روتر بی‌سیم خراب شده باشد یا مخابرات تلفن را قطع کند. همین‌طور، وقتی اینترنت نداریم؛ موبایل را برداشته و به دوستان قدیمی زنگ می‌زنم و خبرهای جدیدی می‌گیرم یا کاغذ و قلم برداشته و طرح و ایده‌های جدیدم را یادداشت می‌کنم بدون اینکه نگران رسیدن یک ایمیل جدید یا تعداد فالورهای پست جدیدم در اینستاگرام باشم.

مدت‌ها بود با همکارانم قرار بود به یک کافی‌شاپ برویم و درباره راه‌اندازی یک سایت جدید صحبت کنیم. به لطف قطع شدن وای‌فای پس از ماه‌ها این اتفاق افتاد.

یکی از همسایه‌های من در آژانس مسافرتی کار می‌کرد. پارسال وسط تابستان برای اولین بار سفر تفریحی گردشگری یک هفته‌ای را تجربه کرد و باعث شد آرامش بیشتری پیدا کند و تصمیم‌های مهمی برای زندگی آینده‌ کاری‌اش بگیرد. وقتی ازش پرسیدم چرا وسط تابستان به مسافرت رفتی در حالی که قاعدتا باید سرتان خیلی شلوغ باشد؛ گفت: «توفیق اجباری؛ اینترنت دفتر قطع بود و نمی‌شد کار کرد.»

لبه پرتگاه

اول و آخر شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه زمانی روتر بی‌سیم را خاموش یا دیتای موبایل را غیرفعال کنید. وای‌فای بهترین ابزار پیشرفت کسب‌وکار شما در یک ماه و یک سال است اما شاید چند روزی یا یک هفته‌ای بدون وای‌فای بشود بیشتر تمرکز کرد، کارهای عقب‌افتاده‌ای را به سرانجام رساند و به آرامش رسید تا دوباره برای موفقیت تلاش کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا