آموزش

آیا با هر سرعتی می‌توان از اینترنت دانلود کرد؟

پرسش خوبی است و شاید برای بسیاری از کاربران هم در مقطعی مطرح شده باشد. آیا واقعا با هر سرعتی می‌توان از اینترنت فایل دانلود کرد؟ حداکثر سرعتی که می‌توان دانلود داشت چقدر است؟

اجازه بدهید بیشتر توضیح دهم. ما اغلب از اینترنت ADSL یا FDD-LTE و TD-LTE استفاده می‌کنیم. اینترنت ADSL ایران حداکثر سرعتی ۱۶ مگابیت دارد که البته بعید است کسی دقیقا بتواند با سرعت ۱۶ مگابیت دانلود کند و غالبا سرعتی زیر ۱۰ مگابیت داریم.

 

در FDD-LTE و TD-LTE هم سرعت دانلود زیر ۱۰۰ مگابیت است و شاید در وبگردی یا برخی نرم‌افزارهای تست سرعت اینترنت سرعتی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت ببینند ولی عملا این‌طور نیست که سرعت دانلود واقعی مثلا ۱۵۰ مگابیت داشته باشند.

با مطرح شدن اینترنت VDSL و FTTH که سرعت‌هایی تا ۳۰۰ مگابیت را هم پوشش می‌دهند؛ حالا این سوال مطرح می‌شود که اگر من یک سرویس FTTH با سرعت ۳۰۰ مگابیت بگیرم؛ واقعا سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت دارم؟

شاید اینترنت ۳۰۰ مگابیت برای یک کاربر خانگی رویایی باشد یا آرزویی دست نیافتنی به نظر برسد و بگویید خوب نشدنی است و کدام کاربر است که اینترنت ۳۰۰ مگابیتی دارد. قبول ولی اینترنت ۱۰۰ مگابیتی فیبرنوری دیگر آرزویی دست نیافتنی نیست و هم‌اکنون درصدی از کاربران خانگی مشتری سرویس‌های FTTH با سرعت ۱۰۰ مگابیت هستند. آیا این افراد سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیتی دارند؟

ایده‌آل‌ترین سرویس و سرعت اینترنت؟

جواب منفی است. چون شاید در سوی کاربر سرعت اینترنت ۱۰۰ مگابیت باشد ولی در آن سو، بسیاری از سرورها و سایت‌های دانلود، حداکثر سرعت کاربر را محدود کرده و روی یک عدد خاصی قفل می‌کنند تا شما نتوانید با هر سرعت اینترنتی دانلود داشته باشید و کل پهنای‌باند سایت را به خود اختصاص دهید.

حداکثر سرعت دانلود شما با یک سرویس اینترنت فیبر نوری (FTTH) روی سایت‌های دانلود به مروز ۱۰ الی ۱۲ مگابایت می‌رسد که خوب قابل مقایسه با سرعت ADSL یا TD-LTE و FDD-LTE نیست ولی بی‌محدود هم نیست.

بسیاری از کاربرانی که سراغ سرویس‌های FTTH یا VDSL می‌روند؛ این تصور را دارند که دیگر هیچ محدودیتی برای دانلود فایل روی اینترنت یا وب‌گردی و استریم ویدیو ندارند؛ پس هرچه سرویس اینترنت بالاتری بگیرند و پول هنگفتی هزینه کنند؛ ارزش دارد.

این‌طور نیست و شما به هر حال روی سرورهای دانلود یا سرویس‌های استریم ویدیو به محدودیت می‌خورید. به همین دلیل، برای کاربران خانگی بهترین سرعت و سرویس، ۵۰ یا ۱۰۰ مگابیت است و بیشتر از آن توصیه نمی‌شود.

سرویس‌های اینترنت FTTH با سرعت ۳۰۰ مگابیت بیشتر برای سازمان‌ها، کسب‌وکارها، کاربران حرفه‌ای که چندین دستگاه دارند که باید شبانه‌روز به اینترنت پرسرعت متصل باشند و نظایر این‌ها مناسب است. 

این نکته را هم باید در نظر گرفت که وقتی شما به بالاترین سرعت اینترنت در یک سرویس دست پیدا می‌کنید که علاوه بر بستر مخابراتی کاملا به‌روز که به شما واقعا چنین سرویس و سرعتی بدهد؛ باید تمام سیستم‌ها، دستگاه‌های متصل به اینترنت، کارت شبکه، سوییچ و روتر یا وای‌فای گیگابیتی بوده و از سرعت‌های بالا پشتیبانی کنند.

حتی اگر سرویس اینترنت ۵۰ مگابیت بگیرید ولی وای‌فای شما تک بانده ۲.۴ گیگاهرتز است یا روتر شما درگاه صد مگابیتی دارد؛ قطعا باز هم محدودیت‌های سرعت دارید و به یک سرعت ایده‌آل مدنظر نمی‌ٰسید.

شاید تمایل داشته باشید این مقالات را هم بخوانید:

برای دانلود چه نوع اینترنتی مناسب است تا ارزان‌تر تمام شود؟ (مقایسه هزینه انواع اینترنت‌ها)

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبرنوری چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا