آموزش

چرا گوشی‌های جدید به وای‌فای وصل نمی‌شوند ولی گوشی‌های قدیمی مشکلی ندارند؟

یکی از خواننده‌های سایت سوال کرده بود چرا شبکه وای‌فای او دایما غیب می‌شود و برخی اوقات توسط گوشی‌ها شناخته شده و برخی اوقات اصلا به آن وصل نمی‌شوند.

به علاوه، گوشی‌های قدیمی مشکلی در اتصال به وای‌فای ندارند ولی گوشی‌های جدید بیشتر اوقات نمی‌توانند شبکه وای‌فای را یافته و به آن وصل شوند.

این مشکل را کاربران دیگری هم به کرات گزارش دادند. اینکه دستگاه‌های قدیمی به وای‌فای وصل می‌شوند ولی دستگاه‌های جدید نمی‌توانند شبکه وای‌فای را پیدا کنند یا به آن وصل شوند.

مشکل هم فقط در گوشی‌های موبایل نسل جدید نیست؛ گاهی اوقات لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های وای‌فای دار و دستگاه‌های دیگر این مشکل را دارند.

مشکل شبکه وای‌فای چیست و چگونه باید آن را رفع کنیم؟ در ادامه چند احتمال را بررسی و راه‌حل‌هایی می‌دهیم تا برای همیشه مشکل وای‌فای روی گوشی‌ها و دستگاه‌های جدید را برطرف کنید.

مشکل وای‌فای از کجا است؟

وقتی گوشی‌ها و دستگاه‌های قدیمی به وای‌فای وصل می‌شوند ولی گوشی‌ها و دستگاه‌های نسل جدیدی که در چند سال اخیر عرضه شدند؛ قادر به شناسایی و اتصال به وای‌فای نیستند؛ باید مشکل را در تنظیمات مودم یا روتر جست‌وجو کنید.

گاهی اوقات تنظیمات مودم و روتر به گونه‌ای هستند که نسل جدید دستگاه‌ها از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. مثلا، از فرکانس‌های رادیویی برای باندهای وای‌فای استفاده می‌شود که در دستگاه‌های جدید چندان کارایی ندارد.

همین‌طور، ممکن است شما یک وای‌فای نسل قدیمی مانند سری ۸۰۲.۱۱g را راه‌اندازی کردید که اگرچه در دستگاه‌های جدید از آن پشتیبانی می‌شود ولی ناپایدار است.

فناوری‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌های جدید همگی به‌روز شده و با آخرین پروتکل‌های وای‌فای سازگار شدند. تصور کنید اسمارت‌فونی که از وای‌فای ۶ یا پروتکل ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند؛ می‌خواهد به یک مودم یا روتر قدیمی با استاندارد ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱g وصل شود.

قدیمی بودن مودم و روتر یا فریم‌ویر آن هم می‌تواند یکی از دلایل اصلی این مشکل باشد. افزون بر این، اختلالات کاری در مودم و روتر را هم باید در نظر گرفت.

چگونه باید مشکل وای‌فای را حل کنیم؟

۱- مودم یا روتری که گوشی‌های جدید به آن وصل می‌شوند را یک ریست سخت کنید. ریست سخت یعنی بازگشت تنظیمات مودم و روتر به تنظیمات کارخانه و ریستارت شدن کل پروسه‌های دستگاه. ریست سخت از طریق فشار دادن ۳۰ ثانیه‌ای کلید ریستارت مودم و روتر انجام می‌شود. در مطلب «چگونه روتر بی‌سیم را ریستارت کنیم؟» آموزش ریست سخت را بخوانید.

۲- به دنبال نسخه جدید فریم‌ویر مودم یا روتر خود بگردید و حتما آن را به‌روزرسانی کنید. اصلا نقش فریم‌ویر را در مشکلات وای‌فای دست کم نگیرید. یک فریم‌ویر به‌روز می‌تواند تا ۸۰ درصد مشکلات رایج وای‌فای را حل کند. اگر نمی‌دانید چگونه باید فریم‌ویر مودم و روتر خود را به‌روزرسانی کنید؛ مطلب «چگونه فریم‌ویر روترهای بی‌سیم را ارتقا دهیم» ما را بخوانید.

۳- شروع به تنظیم و پیکربندی مجدد مودم و روتر کنید ولی این بار دقت داشته باشید بالاترین و بهترین تنظیمات را برای وای‌فای، پروتکل رمزنگاری، باندهای رادیویی و اینترنت در نظر بگیرید. وای‌فای را روی بهترین وضعیت و پروتکل و باند رادیویی تنظیم کنید.

مثلا، اگر در تنظیمات وای‌فای ۸۰۲.۱۱g و ۸۰۲.۱۱n می‌بینید یا ترکیب این‌ها؛ بهتر است ۸۰۲.۱۱n را انتخاب کنید. اگر ۸۰۲.۱۱ac دارید؛ بهتر است روی این تنظیم قرار دهید چون تقریبا دیگر تمام دستگاه‌ها از وای‌فای دوبانده پشتیبانی می‌کنند.

برای پروتکل امنیتی حتما WPA2 را انتخاب کنید و سراغ باندهای رادیویی مانند ۶ و ۱۱ بروید که استاندارد و شناخته شده هستند و غالب دستگاه‌ها با آن‌ها کار می‌کنند.

 

۴- سعی کنید با گوشی یا دستگاهی که وای‌فای را نمی‌شناسد؛ به مودم و روتر دیگری وصل شوید. اگر مشکلی نبود؛ پس مودم و روتر شما کماکان با مشکل روبرو است. اگر مودم و روتر بسیار قدیمی دارید؛ گاهی اوقات دیگر نباید انتظار رفع مشکل وای‌فای را از آن داشته باشید و سراغ خرید یک مودم و روتر جایگزین بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا