آموزش

یک ترفند بسیار ساده و بدون هزینه برای افزایش سرعت اینترنت خانگی

یک از روش‌های موثر در افزایش سرعت اینترنت خانگی و البته بهبود سرعت و آنتن‌دهی وای‌فای، یافتن بهترین مکان برای قرار دادن مودم یا روتر بی‌سیم است.

ابدا تصور نکنید همه نقاط خانه شما از نظر آنتن‌دهی و سرعت اینترنت مشابه و یکسان هستند. عوامل زیادی روی آنتن‌دهی و امواج رادیویی روتر تاثیرگذار بوده و باعث کندی سرعت اینترنت می‌شوند.

همیشه توصیه می‌شود بهترین نقطه برای نصب روتر را با تست سرعت اینترنت بیابید.

اما چرا گاهی اوقات که امکان تغییر مکان روتر یا مودم نیست؛ خودمان محل کارمان در خانه را تغییر نمی‌دهیم؟

شما هرچه به مودم یا روتر نزدیک‌تر باشید؛ سیگنال‌های قوی‌تری دریافت خواهید کرد. حتی اگر مودم و روتر و میز محل کارتان یا نقطه‌ای که معمولا در آن‌جا به اینترنت وصل می‌شوید؛ در یک اتاق و سالن هستند؛ باز هم ممکن است نقاط مختلف با هم تفاوت سرعت زیادی به شما بدهند.

همیشه هم سرعت ملاک نیست و آنتن‌دهی، تاخیر، گم شدن بسته‌ها و وقفه‌ها یا لگ‌ها اهمیت دارند.

مثلا، اگر از تماس تصویری در واتساپ و تلگرام استفاده می‌کنید یا با نرم‌افزارهای ویدیو کنفرانسی مانند زوم مشغول ارتباط با مدیر و سایر همکاران خود هستید؛ نقاط نزدیک‌تر به روتر یا نقاطی که پایداری سیگنال‌های بهتر است؛ کیفیت تماس ویدیویی را دو چندان می‌کند.

کیفیت بالاتر از سرعت

از یک نقطه‌ای به بعد، افزایش سرعت اینترنت در کیفیت کار شما بی‌تاثیر است و به دنبال افزایش آنتن‌دهی و سیگنال‌دهی هستید. به همین دلیل یافتن بهترین نقطه برای کار کردن در خانه مهم است.

تقریبا همه در این موضوع توفق دارند که یک اتصال کابلی از وای‌فای بهتر و سریع‌تر است ولی خوب می‌دانیم که برای همه افراد استفاده از کابل میسر نیست یا اینکه نمی‌شود گوشی موبایل و تبلت را با کابل شبکه به اینترنت وصل کرد.

پس، اگر می‌خواهید از وای‌فای استفاده کنید؛ دیوارها و موانع میان خودتان و روتر را بردارید. چند دقیقه وقت بگذارید و نقاطی که می‌شود در آن‌ها کار کرد را یافته و با یک نرم‌افزار تست سرعت، وضعیت اینترنت را بسنجید.

با نرم‌افزارهای تحلیل شبکه وای‌فای هم می‌توانید وضعیت سیگنال‌دهی روتر، پایداری امواج و تداخل‌ها را بررسی کنید.

قطعا یافتن بهترین نقطه خانه برای کار کردن می‌تواند سرعت اینترنت و وای‌فای شما را بهبود دهد؛ بدون اینکه ناچار شوید اینترنت یا مودم خود را عوض کنید و هزینه‌هایی میلیونی برای خرید روتر داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا