آموزش

۵ ترفند موثر بهبود قدرت سیگنال‌های آیفون

احتمالا هریک ما به صورت تجربی و آزمون و خطا بهترین نقطه خانه از نظر آنتن‌دهی را پیدا کردیم.

برخی‌ها کنار پنجره می‌روند؛ برخی وسط خانه می‌ایستند و تماس می‌گیرند یا به اینترنت وصل می‌شوند. برخی افراد وارد راهرو یا پشت‌بام خانه شده تا بهترین سرعت اینترنت و آنتن‌دهی را داشته باشم.

مهم نیست از کدام گوشی آیفون استفاده می‌کنید؛ همیشه یک سری ترفندها برای افزایش قدرت سیگنال‌های دریافتی آیفون وجود دارد. در ادامه به ۵ ترفند مهم و کاربردی اشاره می‌کنیم:

۱- از حالت هواپیما استفاده کنید

ساده‌ترین راه برای اصلاح و رفع مشکل یک فناوری، راه‌اندازی مجدد آن است. خاموش و روشن کردن گوشی تلفن همراه زمان‌بر است ولی می‌توانید از Airplane Mode استفاده کنید که همان نتایج ریستارت آیفون را دربر دارد.

خاموش و روشن کردن Airplane Mode آیفون، گوشی را وادار می‌کند دوباره برای یافتن یک شبکه جست‌وجو کرده و اتصال جدیدی برقرار کند.

بسته به اینکه از کدام مدل آیفون استفاده می‌کنید؛ لبه بالایی گوشی را به سوی پایین یا بالا سوایپ کنید و به Control Center بروید. بعد باید روی کلید Airplane Mode بزنید.

حداقل ۵ ثانیه صبر کنید و دوباره روی کلید Airplane Mode ضربه بزنید تا این ویژگی خاموش شود.

۲- تماس‌های وای‌فای را امتحان کنید

اگر در محل کار یا خانه خود هستید و با سیگنال‌دهی آنتن مشکل دارید؛ می‌توانید سراغ اتصال وای‌فای قابل اطمینان خود بروید.

اگر از یک شبکه وای‌فای مطمئن و سریع برخوردار هستید؛ می‌توانید وای‌فای را جایگزین شبکه سلولی یا موبایل آیفون خود کنید.

در اپلیکیشن Settings، صفحه را اسکرول کنید تا به گزینه Phone برسید و پس از آن روی Wi-Fi Calling بزنید. کلید کنار این گزینه را روشن کنید تا Wi-Fi Calling برای آیفون شما فعال شود.

گاهی اوقات تماس مبتنی بر وای‌فای از شفافیت و گیرایی صدای بیشتری برخوردار است ولی ممکن است در مرور وب یا اجرای برنامه‌های مبتنی بر وب کمی ضعیف باشد.

۳- از ترفند مخفی Field Test استفاده کنید

قدرت سیگنال‌ها برحسب دسی‌بل (dBm) اندازه‌گیری می‌شود. قدرت یک سیگنال رادیوی به عوامل مختلفی مانند فاصله شما تا آنتن BTS موبایل اپراتور، تداخل سیگنال‌ها، موانع‌ها و فغیره بستگی دارد.

اگر قدرت یک سیگنال منفی ۱۲۰ سی‌بل باشد؛ یعنی شما در یک نقطه مرده و کور قرار گرفتید. سیگنال‌های بالاتر از منفی ۱۰۰ دسی‌بل در حدی هستند که شما می‌توانید استفاده کنید و کارهای خود را پیش ببرید.

سیگنال‌های با قدرت منفی ۴۰ سی‌بل و بالاتر به معنی دریافت بالاترین قدرت آنتن‌دهی است. هرچه قدرت سیگنال‌ها به سوی صفر نزدیک‌تر شود؛ آنتن‌دهی موبایل بهتر است.

حالا، با استفاده از ترفند مخفی Field Test می‌توانید قدرت سیگنال‌دهی آیفون خود را اندازه‌گیری کنید. گوشی آیفون خود را باز کرده و کد *#۱۲۳۴۵#۳۰۰۱* را شماره‌گیری کنید. چند ثانیه بعد، تعداد زیادی اعداد مشاهده خواهید کرد.

در سمت راست و بالا، یک منو وجود دارد. ورودی‌های را بررسی کنید تا به عبارت rsrp برسید. این عبارت قدرت سیگنال‌دهی تلفن همراه شما را نشان می‌دهد. اگر طبق گفته‌های بالای ما، قدرت سیگنال‌های دریافتی ضعیف و بسیار کم است؛ می‌توانید از دستگاه‌های تقویت‌کننده سیگنال‌های موبایل استفاده کنید تا قدرت سیگنال‌ها به زیر منفی ۶۰ دسی‌بل برسد.

۴- سیستم‌عامل iOS را به‌روزرسانی کنید

همیشه سعی کنید iOS آیفون را به‌روز نگه دارید. نسخه‌های جدید iOS فقط شامل ویژگی‌های جدید یا یک سری بسته‌های امنیتی نمی‌شوند؛ بلکه برخی اوقات مشکلات آنتن‌دهی یا ضعیف بودن گیرندگی آنتن‌های آیفون و آیپد را رفع می‌کنند.

اگر روی گوشی آیفون خود یک نسخه قدیمی از iOS را اجرا می‌کنید؛ حتما در اولین فرصت به نسخه جدید iOS که گوشی شما پشتیبانی می‌کند؛ ارتقا دهید. بیشتر اوقات همین به‌روزرسانی باعث افزایش قدرت گیرندگی گوشی می‌شود.

برای به‌روزرسانی iOS، اپلیکیشن Settings را باز کرده و برگه General گزینه Software Update را بزنید. اگر یک ارتقا و به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گوشی شما ارائه شده باشد؛ آن را دانلود و نصب کنید.

قطعا این نصب چند دقیقه طول می‌کشد ولی امیدواریم که پس از آن، وضعیت آنتن‌دهی آیفون بهتری داشته باشید.

۵- کاور آیفون را جدا کنید

برخی کاورها و کیس‌های گوشی مانعی در رسیدن سیگنال‌ها به آنتن گوشی هستند. این مورد برای گوشی‌های آیفون وخیم‌تر است. حساسیت زیاد آنتن‌های آیفون از یک سو و انواع کیس‌ها و کاورهای اصلی یا تقلبی ساخته شده برای این گوشی‌ها، باعث شده در برخی اوقات مشکل آنتن‌دهی دقیقا از جانب کیس‌ها باشد.

برای چند دقیقه، کیس و کاور آیفون خود را جدا کرده و وضعیت آنتن‌دهی گوشی را بررسی کنید. اگر قدرت سیگنال‌ها بهتر شده باشد؛ پس دیگر نباید از این کیس استفاده کنید و دنبال یک کیس نرم‌تر باشید.

نرم‌افزارهای زیادی هم برای آیفون و آیپد عرضه شده که می‌توانند وضعیت قدرت سیگنال‌دهی دستگاه را نشان بدهند. با یک جست‌وجوی ساده در اپل استور می‌توانید چندین اپلیکیشن پیدا کنید و گزارش بهتری از وضعیت سیگنال‌دهی آیفون خود بگیرید.

کیس‌هایی هم در بازار هست که نه تنها قدرت سیگنال‌های موبایل را کاهش نمی‌دهند؛ بلکه بهبوددهنده امواج هستند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا