آموزش

چگونه در آیفون و آیپد از آدرس MAC وای‌فای خصوصی استفاده کنیم؟

اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اپلیکیشن تیک‌تاک به مدت ۱۵ ماه آدرس MAC دستگاه‌های اندرویدی را برای مصارف تبلیغاتی و اهداف دیگر  ردگیری کرده است.

در گزارش دیگری اعلام شده نزدیک به ۱.۴ درصد اپ‌های اندرویدی آدرس MAC کاربران را ردگیری و جمع‌آوری می‌کنند.

آدرس MAC یک شناسه یکتا و منحصربه‌فرد برای هر دستگاه در اینترنت است که نه قابلیت تغییر دارد و نه بدون آن می‌توان در شبکه و اینترنت بود. آدرس مک یک روش برای ردگیری کاربران توسط شرکت‌ها و باج‌افزارها است و کم‌کم دارد به یک آسیب‌پذیری امنیتی تبدیل می‌شود.

به همین دلیل، حفاظت و مخفی کردن آدرس MAC در اینترنت و وای‌فای اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه، در سیستم‌های iOS 14 و iPadOS 14 گزینه‌ای برای ماسک کردن آدرس MAC دستگاه در وای‌فای قرار داده شده است.

در واقع، این قابلیت در iOS 13 نبوده و اکنون در iOS 14 یکی از ویژگی‌های مفید برای محافظت از حریم خصوصی کاربران است. اپل با این ویژگی ردگیری کاربران در وای‌فای را برای اپلیکیشن‌ها سخت‌تر کرده است.

هر دو سیستم‌عامل iOS 14 و iPadOS 14 به عنوان نسخه بتای عمومی و بتای توسعه‌دهنده‌ها در دسترس هستند و هنوز نسخه رسمی آن‌ها منتشر نشده است. 

چگونه از آدرس MAC خصوصی در وای‌فای استفاده کنیم؟

۱- در آیفون یا آیپد اپلیکیشن Settings را باز کنید.

۲- روی گزینه وای‌فای بزنید.

۳- روی آیگون آبی رنگ «i» روبروی یک شبکه وای‌فای بزنید. مهم نیست به این شبکه وصل هستید یا خیر!

۴- روی کلید Private Address بزنید تا روشن شود و آدرس MAC دستگاه شما را در آيفون و آیپد روی وای‌فای ماسک کند.

۵- هنگامی که این قابلیت را روشن می‌کنید؛ اگر به یک شبکه وای‌فای وصل بودید؛ باید روی گزینه Disconnect بزنید تا از آن شبکه وای‌فای خارج شوید و دوباره به آن‌ وصل شوید تا با آدرس MAC ماسک شده در وای‌فای باشید.

این قابلیت هنوز روی سیستم‌عامل اندروید در دسترس نیست و از این نظر ردگیری کاربران روی اندروید برای اپ‌ها ساده‌تر است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا