آموزش

چگونه وای‌فای را به یک مودم ADSL قدیمی اضافه کنیم؟

احتمالا بسیاری از ما اولین اینترنت ADSL را با یک مودم بدون وای‌فای و صرفا کابلی تجربه کردیم.

نسل اول مودم‌های ADSL قابلیت وای‌فای و اتصال بی‌سیم نداشتند و فقط با کابل به دستگاه‌های دیگر وصل می‌شدند و اینترنت را به اشتراک می‌گذاشتند.

در طول زمان و به‌ویژه سال‌های اخیر، بسیاری از ما مودم‌های کابلی ADSL را کنار گذاشته و یک مودم روتر خریدیم که هم مودم ADSL است و هم روتر با قابلیت وای‌فای تا بتوانیم به طور بی‌سیم گوشی موبایل، لپ‌تاپ و ده‌ها وسیله دیگر را به اینترنت وصل کنیم.

اما هنوز هستند کاربرانی که دارند از مودم‌های ADSL بدون وای‌فای استفاده می‌کنند و البته بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها عدم اتصال بی‌سیم است.

اگر از عملکرد مودم راضی هستند و برنامه‌ای برای تغییر و به‌روزرسانی آن ندارند؛ چه راه‌کارهایی برای افزودن قابلیت وای‌فای به این مودم‌ها وجود دارد. چگونه اینترنت را به طور بی‌سیم میان دستگاه‌های همراه به اشتراک بگذارند؟

نگه داریم یا دور بیندازیم؟

در ادامه ترفندهایی برای افزودن وای‌فای به مودم‌های ADSL قدیمی خواهیم گفت ولی نباید از یک نکته بسیار مهم غافل بود.

احتمالا مودمی که داریم استفاده می‌کنیم؛ ۱۰ سال و شاید بیشتر کار کرده و ساخت آن مربوط به پیش از سال ۲۰۱۰ است. مودم‌های قدیمی به تدریج کارایی و قدرت خود را از دست می‌دهند؛ سرعت اینترنت افت می‌کند؛ با مشکلات زیادی از جمله آسیب‌پذیری‌های امنیتی روبرو می‌شوند؛ هیچ‌گونه پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ندارند و برای آن‌ها فریم‌ویری عرضه نمی‌شود.

پس، توصیه مهم این است که هر طور شده؛ هرچه زودتر این مودم را با یک مودم ADSL جدید تعویض کنیم؛ چون هیچ دلیلی برای نگهداری و استفاده از این مودم نیست. در بدترین حالت، می‌توانید در بازار کنونی ایران یک مودم روتر ADSL با وای‌فای در حدود ۵۰۰ هزار تومان بخرید و جایگزین مودم قدیمی فعلی کنید.

به زبان دیگر، اصلا ارزش ندارد که بخواهید برای این مودم هزینه کنید تا قابلیت وای‌فای و ارتباط بی‌سیم پیدا کند. منطقی‌تر، خرید یک مودم جدید است که قطعا وای‌فای هم دارد.

روتر دست دوم وصل کنید

اولین و ساده‌ترین راه‌حل این است که یک روتر قدیمی و دست دوم از دوستان، همسایگان و حتی سایت‌های فروشنده اجناس دست دو مانند شیپور و دیوار و … بخرید و به مودم وصل کنید.

روتر را باید به درگاه LAN مودم وصل کرده تا اینترنت روی روتر به اشتراک گذاشته شود و آن‌گا شما به وای‌فای وصل شوید. می‌توانید دستگاه‌های دیگر را به درگاه‌های ارتباطی روتر قدیمی وصل کنید.

روتر همراه وصل کنید

گزینه دیگر این است که یک روتر یا هات‌اسپات همراه بخرید و به مودم وصل کنید تا بتوانید از اینترنت روی وای‌فای بهره ببرید. روترهای همراه یا سفری یا جیبی، روترهای کوچکی هستند که هرکجا می‌توانید استفاده کنید. کافی است این روترها را به مودم وصل کرده تا یک وای‌فای یا هات‌اسپات شخصی و امن راه‌اندازی کنید.

روترهای همراه یا جیبی معمولا ارزان و سبک و کوچک هستند. شما علاوه بر اینکه می‌توانید به مودم ADSL بزنید و از وای‌فای استفاده کنید؛ می‌توانید با خود به سفر برده و به مودم همراه یا مودم ۴G زده و باز یک هات‌اسپاپ خوب در سفر داشته باشید.

مدل‌های زیادی از روترهای جیبی یا همراه در بازار است که بهترین آن‌ها را در مقاله «۳ روتر جیبی برتر برای مسافرت و گردشگری» معرفی کردیم. همین‌طور روتر قابل حمل تی‌پی‌لینک TL-MR۳۰۴۰ برای این منظور بسیار کاربردی است.

مودم ۴G وصل کنید

یک پیشنهاد بهتر از خرید روتر جیبی یا همراه، مودم همراه با درگاه LAN است. غالب مودم‌های ۴G این قابلیت را دارند که اینترنت را به اشتراک بگذارند. شما با یک تیر دو هدف زدید: در خانه می‌توانید از مودم فورجی برای راه‌اندازی وای‌فای استفاده کنید و در بیرون از خانه می‌توانید از مودم فورجی برای اتصال به اینترنت سود ببرید.

مودم ۴G رومیزی وصل کنید

پیشنهاد جذاب‌تر، خرید یک مودم ۴G رومیزی با درگاه‌های LAN و WAN است. شما می‌توانید روی این مودم سیم‌کارت انداخته و از اینترنت استفاده کنید یا به راحتی مودم ADSL را به درگاه WAN مودم رومیزی فورجی وصل کرده و اینترنت ADSL را روی مودم رومیزی به اشتراک بگذارید.

حتی می‌توانید مودمی مانند ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612 که از اینترنت TD-LTE پشتیبانی می‌کند را خریداری کرده و گاها از اینترنت ADSL یا TD-LTE یا ۴G استفاده کنید.

همین‌طور می‌توانید انواع مودم‌های TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت را خریداری کرده و مودم ADSL را به آن‌ها وصل کنید.

روتر دو بانده وصل کنید

آخرین کاری که می‌شود انجام داد و البته کامل‌تری و جامع‌ترین کار است؛ خرید روتر وای‌فای تک بانده یا دو بانده و اتصال آن به مودم ADSL قدیمی است.

اگر روتر دو بانده بخرید؛ دو فرکانس وای‌فای دارید و می‌توانید از سرعت و کیفیت بهتر اینترنت بهره ببرید. روترهای وای‌فای دو بانده ارزان‌قیمتی در بازار یافت می‌شود؛ مانند روتر شیائومی می ۳ یا شیائومی ۴A که کیفیت ساخت خوبی دارند ولی از قیمت ارزانی سود می‌برند. برای آشنایی با همه روترهای شیائومی می‌توانید مقاله «کدام روتر بی‌سیم شیائومی را بخریم؟» را بخوانید.

ترفندهای دیگری هم هست تا اینترنت یک مودم قدیمی را روی وای‌فای داشته باشید. مانند استفاده از تجهیزات پاورلاین یا تقویت‌کننده وای‌فای یا حتی استفاده از یک گوشی موبایل قدیمی برای ساخت هات‌اسپات؛ ولی همه این‌ها علاوه بر اینکه هزینه‌بر هستند؛ برای کوتاه‌مدت خوب بوده و جواب می‌دهند و در درازمدت باز هم شما باید یک روتر بخرید و به مودم وصل کنید یا کلا یک مودم روتر جدید بخرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا