راهنمای خرید

کدام روتر بی‌سیم شیائومی را بخریم؟

روتر‌های بی‌سیم شیائومی زیبا، نازک، خوش قیمت با عملکردی مناسب هستند؛ دقیقا مانند گوشی‌های موبایل این برند و ده‌ها گجت دیگری که عرضه کرده است.

این روترها بهترین گزینه برای کاربران خانگی و افرادی هستند که می‌خواهند در یک فضای کوچک مانند آپارتمان یا اتاق خود از وای‌فای قوی و سریعی بهره ببرند.

روترهای دوبانده شیائومی بهترین راه‌کار برای تقویت وای‌فای در خانه هستند. بسیاری از کاربران با خرید یکی از این روترها و نصب آن به مودم ADSL/VDSL یا مودم ۴G، از وای‌فای دو بانده سریع‌تری استفاده می‌کنند.

شرکت شیائومی دقیقا مانند گوشی‌هایش، روترهای مختلفی با عناوین مشابه هم برای بازارهای مختلف عرضه کرده است. گاها یک روتر با ظاهر و مشخصات سخت‌افزاری یکسان ولی نام‌های متفاوت برای بازار چین، هند، اروپا و امریکا عرضه می‌شود.

حتی این اواخر شاهد هستیم یک پلتفرم روتری توسط شیائومی و برندهای زیرمجموعه او در نام‌های متفاوتی عرضه می‌شوند.

غالب روترهای شیائومی با قیمتی ارزان عرضه می‌شوند تا در بازارهای چین و هند در دسترس عامه مردم باشند و هر فردی بتواند یکی از آن‌ها را بخرد.

خیلی زود و شاید تا همین یکی دو سال آینده سهم قابل توجهی از بازار روترها توسط شرکت شیائومی تصاحب می‌شود.

این روترها کم و بیش و با تاخیر در بازار ایران هم عرضه می‌شوند و فروشگاه‌های مختلف از جمله فروشگاه‌ها مرتبط با محصولات شیائومی این روترها را به فروش می‌رسانند.

ولی کدام روتر شیائومی برای ما مناسب است؟ بهتر است بگوییم هر روتر شیائومی برای چه مصارفی مناسب است؟

در ادامه نگاهی به روترهای شیائومی موجود در بازار ایران خواهیم انداخت و تمایزهای هریک را بازگو می‌کنیم:

شیائومی می ۳

جزو اولین روترهای دوبانده شیائومی که در بازار ایران فروش بالایی تجربه کرد و هر کاربری عاشقش می‌شد. قیمت این روتر در ایران حدودا ۴۰۰ هزار تومان است.

روتر دو بانده در رده AC1200 با پردازنده مدیاتک  MT7620 و ۱۲۸ مگابایت رم. دو درگاه شبکه LAN صد مگابیتی و یک درگاه WAN صد مگابیتی.

روتر شیائومی می ۴A از این روتر بهتر است؛ به‌خصوص اینکه نسخه دارای درگاه‌های گیگابیتی آن را خریداری کنید.

برای تقویت وای‌فای، برای استفاده از وای‌فای دو بانده و برای آپارتمان‌های کوچک مناسب است.

خرید از سایت دیجی‌کالا

شیائومی می ۳C

نسخه روتر می ۳ ولی تک بانده و برای مصارف بسیار معمولی است. ۴ آنتن خارجی دارد و از پردازنده مدیاتک MT7628N با سرعت حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه روی وای‌فای بهره می‌برد.

مزیت این روتر ۲ درگاه شبکه LAN صد مگابیتی و ۲ درگاه USB 2.0 است.

خرید این روتر شیائومی توصیه نمی‌شود جز اینکه از روی ناچاری بخواهید یک وای‌فای خانگی داشته باشید.

خرید از سایت دیجی‌کالا

شیائومی می ۴A

یکی از به‌صرفه‌ترین و بهترین روترهای دوبانده شیائومی است که در بازار ایران هم فروش بالایی داشته است.

یک روتر دو بانده ۸۰۲.۱۱ac با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیت دارد.

۴ آنتن های گین، ۲ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی و رمی ۱۲۸ مگابایتی دارد. پردازنده این روتر دو هسته‌ای است و در حالی‌که سخت‌افزاری مشابه بسیاری از روترهای دو بانده بازار دارد ولی هم از نظر عملکرد و هم از قیمت بسیار بهتر است.

دقت کنید یک نسخه از این روتر با درگاه‌های صد مگابیتی هم در بازار یافت می‌شود. اگر قصد خرید این روتر را دارید؛ حتما مدل دارای درگاه‌های LAN گیگابیتی را بخرید.

در بازار ایران قیمتی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان دارد که برای یک روتر دوبانده فوق‌العاده است.

اگر می‌خواهید روتر دو بانده برای خانه بخرید؛ اگر می‌خواهید وای‌فای خانه را تقویت کنید؛ اگر می‌خواهید سرعت اینترنت مودم را روی وای‌فای بالا ببرید و اگر می‌خواهید یک آپارتمان ۱۰۰ متری را زیر پوشش وای‌فای قوی ببرید؛ روتر شیائومی می ۴ ای را بخرید.

خرید از سایت دیجی‌کالا

شیائومی می ۴C

ضعیف‌ترین روتر بی‌سیم شیائومی در سری ۴ است که فقط از باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و سرعتی ۳۰۰ مگابیتی دارد.

از ۴ آنتن خارجی به همراه پردازنده MT7628DA مدیاتک و ۶۴ مگابایت رم بهره می‌برد و دارای MIMO 4×4 است. 

دو درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی LAN و یک درگاه شبکه WAN صد مگابیتی دارد. در بازار ایران قیمتی چند صد هزار تومانی دارد و یکی از ارزان‌ترین روترهای بی‌سیم بازار است.

خرید این روتر را توصیه نمی‌کنیم؛ چون شیائومی روترهای بسیار بهتری با همین قیمت‌ها دارد.

خرید از سایت دیجی‌کالا

شیائومی می وای‌فای مینی

شرکت شیائومی مدل‌های مینیمال و بسیار نازک و شیک و ضعیف ‌شده‌ای از نظر سخت‌افزاری از روی روترهای خود دارد که به رده می مینی (Mi Wi-Fi Mini) معروف هستند.

این روتر نسبت به می ۴A ضعیف‌تر است ولی همان مشخصات را دارد. یک روتر دو بانده AC1200 با دو آنتن خارجی، دو درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی، یک درگاه USB و کلید ریست.

در رنگ‌بندی‌های مختلف وارد بازار شده و بیشتر برای مصارف فانتزی است. جالب است قیمت این روتر در ایران بالاتر از روترهای دو بانده بسیار خوب شیائومی است.

این روتر بیشتر برای محیط‌هایی مانند اتاق مدیران و اتاق‌هایی که دکوراسیون مهمی دارند؛ مناسب است.

خرید از سایت دیجی‌کالا

شیائومی می پرو

در برخی بازارها به نام R3P هم شناخته می‌شود ولی در بیشتر فروشگاه‌ها Mi Pro نام دارد. با قیمت ۱۹۰ دلار یکی از گران‌ترین روترهای بی‌سیم شیائومی است.

از وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac با سرعت ۲.۶ گیگابیت سود می‌برد که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۸۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۷۳۳ مگابیت است.

۳ درگاه LAN، یک درگاه WAN، یک درگاه USB 3.0 و ۴ آنتن خارجی دارد. از پردازنده MT7621A مدیاتک با ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت فلش سود می‌برد و مجهز به فناوری‌های MU-MINO و NAS به همراه فریم‌ویر OpenWRT است. 

روتر شیائومی می پرو برای کارهای سنگین، بازی و استریم ویدیو مناسب است.

شیائومی می روتر ۲

هم روتر دو بانده وای‌فای ۵ و هم یک دستگاه ذخیره‌سازی است. با ظرفیت‌های ۲ و ۶ ترابایت وارد بازار شده است. قیمت مدل ۲ ترابایت آن در بازار ۱۶۹ دلار است.

از وای‌فای AC1200 سود برده و مجهز به ۴ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی به همراه یک درگاه USB 2.0 است.

این روتر برای افرادی مناسب است که دانلود زیاد روی اینترنت دارند یا می‌خواهند فایل‌های با حجم بالا روی شبکه به اشتراک بگذارند.

شیائومی ردمی

یک روتر دو بانده وای‌فای ۶ با قیمت ۵۵ دلار برای بازارها ارزانی مانند چین و هند است.

این روتر از قابلیت مش وای‌فای سود برده و می‌تواند با روترها یا دستگاه‌های اینترنت اشیا دیگر یک شبکه مش وای‌فای شکل بدهد.

دارای ۴ آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی‌بل است و سرعت حداکثری آن به مرز ۱۷۷۵ مگابیت می‌رسد تا در رده AX1800 باشد.

ردمی AX۵ دارای سه درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه WAN گیگابیتی است.

یک روتر وای‌فای ۶ مناسب برای مصارف خانگی با چند دستگاه کامپیوتر و لپ‌تاپ و گوشی موبایل است.

اطلاعات بیشتر درباره روتر شیائومی ردمی AX5

شیائومی ردمی AC2100

اولین روتر شیائومی با برند ردمی و نام کامل به قیمت بسیار خوب ۳۷ دلار است. 

یک روتر بسیار زیبا با استاندارد وای‌فای ۵ و دو بانده برای کاربران خانگی که سرعت بسیار بالای ۲۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را دارا است. 

۶ آنتن خارجی و ۴ درگاه اترنت شبکه گیگابیتی دارد و از یک پردازنده دو هسته‌ای با ۱۲۸ مگابایت رم سود می‌برد.

یکی از معروف‌ترین و بهترین روترهای دو بانده وای‌فای ۵ یا AC شیائومی در بازار است. 

اگر دنبال یک روتر سریع با سرعت بالای ۲ گیگابیت برای خانه و محل کار هستید؛ شیائومی ردمی AC2100 را بخرید.

اطلاعات بیشتر درباره روتر شیائومی ردمی AC2100

شیائومی می AX1800

یک روتر دوبانده وای‌فای ۶ با طراحی عجیب و غریب و آنتن‌دهی ۳۶۰ درجه برای افزایش قدرت سیگنال‌دهی در محیط‌های خانگی و قیمت خوب ۶۵ دلار است که در ماه می رونمایی شد.

سرعت این روتر به مرز ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و شیائومی می‌گوید با آنتن‌های داخلی ۴ دسی‌بل و آمپلی‌فایرها، آنتن‌دهی این روتر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مجهز به پردازنده APQ6000 کوالکام با ۲۵۶ مگابیت رم است و تا ۱۲۸ دستگاه به طور همزمان می‌توانند به آن وصل شوند. ۴ درگاه شبکه LAN و WAN گیگابیتی دارد.

اگر دوست دارید یک روتر وای‌فای ۶ با آنتن‌دهی قوی برای خانه بخرید؛ سراغ روتر می AX1800 بروید.

شیائومی می AX3600

قوی‌تری و جدیدترین روتر شیائومی به قیمت ۹۹ دلار است که از جدیدترین استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax سود می‌برد و علاوه بر طراحی عجیب و غریب، دارای ۷ آنتن خارجی های گین است.

نام کامل این روتر Mi AIoT Router AX۳۶۰۰ است و از پردازنده کوالکام IPQ۸۰۷۱A به همراه ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش بهره می‌برد.

یک روتر بی‌سیم دو بانده فوق سریع با سرعت مجموع ۳۶۰۰ مگابیت روی هر دو فرکانس است. از فناوری‌های OFDMA و MU-MIMO و beamforming و BSS colouring برخوردار است و از پروتکل امنیتی WPA3 بهره‌مند است.

اگر می‌خواهید قوی‌ترین و جدیدترین روتر شیائومی را بخرید و برای یک آپارتمان حدودا ۲۰۰ متری نیاز به روتر دارید؛ می AX3600 گزینه مناسب نیاز شما است.

اطلاعات بیشتر درباره روتر شیائومی می AX3600


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

    1. سلام عزیز
      این‌ها روتر هستند و مودم نیستند. فقط مودم‌ها هستند که از ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کنند.

  1. سلام; وقت بخیر.

    اطلاع دارید که روی روتر ۴a آیا میشه l2tp با رمزنگاری ipsec تنظیم کرد یا نه؟ (l2tp که داره ولی ipsec رو نمیدونم خودم!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا