آموزش

۵ دلیل عمده قطعی‌های پشت سرهم اینترنت و راه‌حل آن‌ها

اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که از دست قطعی‌های زیاد اینترنت شاکی هستید ولی دلیل اصلی آن را نمی‌دانید یا هنوز موفق نشدید علت را پیدا کنید؛ این مقاله را تا انتها بخوانید!

گاهی اوقات در طی یک روز اینترنت چند بار قطع و وصل می‌شود. طبیعی است و ممکن است مشکل از مخابرات، سرویس‌دهنده اینترنت یا حتی مودم باشد.

اما وقتی هر روز با قطعی‌های مکرر و زیاد اینترنت روبرو می‌شویم؛ داستان متفاوت می‌شود باید دنبال علت آن باشیم. مثلا، در طول یک ساعت چندین بار اینترنت قطع می‌شود. چراغ‌های اینترنت و ADSL مودم مرتب روشن و خاموش می‌شوند و شما حسابی کلافه هستید.

بیشتر بخوانید: چگونه مشکل قطعی اینترنت وای‌فای را رفع کنیم؟

دلایل زیادی برای این مشکل مطرح است ولی ما در ادامه به ۵ دلیل اصلی و عمده قطعی‌های مرتب و تکراری پشت سر هم مودم روترها اشاره می‌کنیم:

۱- مشکل از سرویس‌دهنده اینترنت است

نخست، سراغ شرکتی بروید که سرویس اینترنت او را استفاده می‌کنید. با پشتیبانی شرکت تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید. ازشان بخواهید خط و سرویس شما را بررسی کنند و به طور آنلاین ببینند چرا اینترنت دایما قطع و وصل می‌شود.

گاهی اوقات مشکل از سرویس‌دهنده است و آن‌ها با عوض کردن خط، دادن سرویس بهتر، دادن سرویسی متناسب با مشخصات و توان کشش خط تلفن شما یا برخی تنظیمات، وضعیت اینترنت را پایدار می‌کنند.

البته، ممکن است سرویس‌دهنده مقصر باشد ولی زیر بار نرود. بهتر است نگاهی به پنل سرویس اینترنت خود بزنید و در نمودارها دنبال قطعی‌ها باشید. اگر نمودارهای مصرف اینترنت نشان می‌دهند اینترنت شما قطع شده است؛ این گزارش‌ها را برای پشتیبانی شرکت اینترنتی بفرستید.

به هر حال، ابتدا باید مطمئن شوید مقصر قطعی‌های اینترنت خود شرکت سرویس‌دهنده نیست و بعد سراغ دلایل دیگر بروید.

شاید در ۴۰ درصد موارد پای شرکت سرویس‌دهنده در قطعی‌های اینترنت گیر است.

۲- مشکل از کابل و خط تلفن است

اگر کابلی که از پریز تلفن تا مودم کشیدید یا کابلی که از جعبه تقسیم تلفن دم در خانه‌تان تا درون اتاق و بعد مودم شما آمده یا حتی خط تلفنی که از جعبه تقسیم و کافوی نزدیک خانه شما خراب، شکسته، بدون روکش، بریده و مخدوش باشد؛ نویزهای آنی می‌توانند دلیل قطعی اینترنت باشند.

مزمئن شوید همه کابل‌های خط تلفن شما سالم و بدون خرابی هستند. عیب‌یابی کابل‌های درون خانه تا حدود آسان است ولی فهمیدن مشکل کابل‌ها در بیرون خانه کمی سخت‌تر بوده و باید از کارشناسان شرکت مخابرات بخواهید آن‌ها را بررسی و در صورت لزوم تغییر دهند.

برای عیب‌یابی کابل‌های درون خانه، خیلی راحت و با هزینه‌ای کم چند متر کابل تلفن جدید بخرید و از نقاط مختلفی به مودم وصل کنید. اگر مشکل قطعی‌های اینترنت رفع شد؛ پس کابل‌های قدیمی دارای نویزی بودند که اینترنت را قطع می‌کرده است.

۳- مشکل از مودم روتر قدیمی است

بسیاری از کاربران به محض قطع شدن اینترنت؛ انگشت اتهام را به سوی مودم روتر می‌گیرند و تصور می‌کنند این دستگاه خراب شده است. بعد هم شتاب‌زده شروع به روشن/خاموش کردن مودم، ریست مودم، نصب دوباره فریم‌ویر، تنظیمات دوباره و … می‌کنند.

مودم روترها به گونه‌ای ساخته شده و فریم‌ویر آن‌ها طوری برنامه‌ریزی شده است که در بدترین شرایط هم اینترنت را وصل نگه دارند. به‌ویژه، در مودم روترهای امروزی امکان قطعی اینترنت به دلیل خرابی دستگاه خیلی ناچیز است.

اما اگر مطمئن شدید سرویس اینترنت شما مشکلی ندارد و کابل‌ها هم سالم هستند؛ سراغ مودم بیایید.

اگر مودم روتر شما خیلی قدیمی باشد؛ خازن یا قطعه سخت‌افزاری از آن سوخته باشد؛ درست تنظیم نشده باشد یا مثلا فریم‌ویر را درست نصب نکرده باشید؛ می‌تواند عامل قطعی‌های زیاد اینترنت شود.

ویروسی شدن روتر و همین‌طور وارد کردن بار و ترافیک زیاد بیش از توان هم دلایل دیگری برای قطعی اینترنت توسط مودم هستند.

اطمینان یافتن از این موضوع بسیار ساده است؛ مودم روتر دیگری از دوستان برای یک روز قرض بگیرید و وضعیت اینترنت را بررسی کنید. هنگامی که اینترنت قطع نمی‌شود؛ پس مشکل از مودم است.

راه‌حل هم این است که اگر مودم شما خیلی قدیمی است؛ با مودم جدیدتری تعویض کنید. اگر مودم نسبتا جدید است؛ آن را ریست سخت یا ریست کارخانه‌ای کرده و دوباره تنظیم کنید.

بررسی کنید اگر برای مودم فریم‌ویر جدیدی عرضه شده است؛ به نسخه جدید به‌روزرسانی کنید.

اگر هیچ‌یک از این‌ها مشکل قطعی‌های اینترنت به علت خرابی مودم را رفع نکرد؛ بهتر است مودم را به تعمیرگاه بفرستید یا اگر گارانتی دارد برای شرکت گارانتی‌کننده آن ارجاع دهید.

۴- مشکل از فریم‌ویر و تنظیمات مودم روتر است

در بالا اشاره کردیم؛ گاهی اوقات مشکل قطعی‌های زیادی اینترنت از تنظیمات مودم یا عدم نصب درست فریم‌ویر است. اگر واقعا مشکل از این سمت باشد؛ با یک بار ریست سخت کردن مودم روتر و بعد پیکربندی دوباره یا نصب دوباره فریم‌ویر مشکل حل می‌شود.

البته، در برخی سناریوها، تنظیماتی روی مودم هست که باعث قطعی اینترنت می‌شوند. این تنظیمات بسیار پیشرفته هستند و غالبا باید توسط متخصص، کارشناس شرکت سرویس‌دهنده اینترنت یا شرکت گارانتی‌کننده اینترنت بررسی شوند.

۵- مشکل از درایو کارت شبکه است

هنگامی که مشکل قطعی اینترنت از سرویس‌دهنده، کابل‌ها و دستگاه مودم روتر نیست؛ باید به دستگاه‌های متصل به اینترنت شک کنیم. مثلا اگر اینترنت همیشه روی یک لپ‌تاپ قطع و وصل می‌شود؛ نشان‌دهنده این است که درایور کارت شبکه بی‌سیم یا اترنت به درستی نصب نشده یا به مشکل برخورده است.

خود سیستم‌عامل و به طور خاص ویندوز می‌تواند عامل قطعی اینترنت باشد. هنگامی باید سراغ مشکل روی دستگاه‌های متصل به اینترنت برویم که مطمئن شویم خود اینترنت روی مودم مشکل قطعی ندارد و مثلا از ۵ دستگاهی که به مودم متصل هستند؛ یکی یا دو تا با قطعی اینترنت روبرو بوده و بقیه بدون مشکل از اینترنت استفاده می‌کنند.

بهترین راه‌حل، حذف و پاک کردن درایور کارت شبکه و نصب دوباره آن است. همین‌طور، می‌توانید تنظیمات شبکه ویندوز ۱۰ را دوباره انجام دهید.

خواندن این مقالات را هم برای رفع مشکل قطعی اینترنت توصیه می‌کنیم:

۶ راه‌کار حل مشکل قطعی وای‌فای در ویندوز ۱۰

چگونه خطای آداپتور بی‌سیم یا اکسس‌پوینت را رفع کنیم؟

چگونه خطای Unidentified Network را در ویندوز ۱۰ رفع کنیم؟

چگونه مشکل عدم اتصال ویندوز ۱۰ به وای‌فای را رفع کنیم؟

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. از شرکت مخابرات خدمات میگیرم منم مشکل قطعی دارم مودم رو عوض کردم نشد سیم کشی رو عوض کردم نشد حتی مودم رو بردم سر خط وصل کردم بازم قطعی داشتم تا حتی سرعت رو محدود کردم به ۱ مگ بازم قطعی داشتم از مخابرات هم اومدن نتونستن مشکل رو حل کنن و بازم قطعی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا