آموزش

یک ترفند ساده برای حل مشکلات اینترنت و افزایش سرعت وای‌فای

برخی اوقات حل مشکل اینترنت یا افزایش سرعت وای‌فای ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم: ریستارت مودم یا روتر بی‌سیم. 

بازگرداندن تنظیمات یک مودم یا روتر بی‌سیم به تنظیمات پیش‌فرض و کارخانه می‌تواند بسیاری از مشکلات این دستگاه‌ها را برطرف کند. کاربران به مرور زمان؛ بسیاری از تنظیمات این دستگاه‌ها را دستکاری می‌کنند یا براساس نیاز و دلخواه خود دست به تغییر تنظیمات دستگاه می‌زنند. برخی از این تنظیمات تغییر یافته باعث می‌شوند که مودم یا روتر بی‌سیم از عملکرد اصلی خود خارج شود و بهترین کارایی را ارایه ندهد. 

برای مثال؛ می‌بینیم که کاربران یک کانال خاص را برای وای‌فای خود انتخاب کرده و روتر بی‌سیم را روی همان کانال تنظیم می‌کنند در حالی که تنظیمات اولیه روتر بی‌سیم روی حالت خودکار یا Auto است. بنابراین؛ ممکن است کانال انتخاب شده برای چند ماه یا چند سال جواب بدهد ولی از یک زمان به بعد شلوغ و پر از نویز و تداخل با امواج دیگر باشد. اینجا است که ریستارت روتر بی‌سیم به تنظیمات کارخانه یم‌تواند مشکل را حل کند. 

فعالیت مداوم و شبانه‌روزی روترهای بی‌سیم و مودم‌های ADSL نیز باعث می‌شود برخی از قطعات این دستگاه‌ها دیگر به خوبی کار نکنند. در این شرایط؛ همیشه توصیه می‌شود پس از مدتی این دستگاه‌ها را خاموش یا به تنظیمات اولیه ریستارت کنید تا دوباره راه‌اندازی شده و پیکربندی شوند. 

برای ریستارت مودم یا روتر بی‌سیم و بازگرداندن آن به تنظیمات اولیه می‌توانید از کلید ریستارت یا فریم‌ویر و پنل تحت وب دستگاه استفاده کنید. هر مودم یا روتر یک کلید Rest یا Restart دارد که بیشتر اوقات در پشت دستگاه و کنار درگاه‌های شبکه یا کلید روشن/خاموش است. این کلید تورفته است و باید با کمک نوک یک خودکار یا سوزن برای ده ثانیه آن را فشار دهید تا دستگاه به طور کامل ریستارت شود. بهتر است از ریست ۳۰ ثانیه‌ای استفاده کنید تا مطمئن شوید دستگاه به روز اول و تنظیمات کارخانه‌ای خود برگردانده می‌شود. 

در روش دوم؛ باید وارد پنل مدیریتی تحت وب دستگاه شده و از بخش تنظیمات مدیریت دستگاه کلید Rset یا Restart را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. در برخی اوقات، خود دستگاه پیشنهاد می‌دهد که از ریستارت بازگردانی دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه‌ای استفاده کنید. اگر می‌خواهید تنظیمات شما روی دستگاه باقی بمانند؛ می‌توانید با ابزارهای موجود در همین پنل مدیریتی؛ ابتدا تنظیمات اعمال شده روی دستگاه را در یک فایل ذخیره تا بعدا همین فایل را آپلود و دوباره روتر را بازنشانی کنید. 

توجه: ریستارت مودم یا روتر و بازگردانی تنظیمات اولیه کارخانه‌ای؛ باعث می‌شود تمامی تنظیمات شما از جمله شبکه وای‌فای و رمزعبور و … از بین بروند. بنابراین؛ نخست اینکه از روی سرگرمی و بی‌کاری این دستگاه‌ها را ریست نکنید. دوم؛ پس از ریست تنها از طریق پنل مدیریتی تحت وب و رمزعبور پیش‌فرض اولیه دستگاه می‌توانید به بخش تنظیمات دسترسی یافته و دوباره شبکه‌های وای‌فای؛ رمزعبور وای‌فای و تنظیمات دیگر را اعمال کنید. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. خوب بود
    این کارها بیشتر برای کسانی که اینترنت مخابرات یا آسیاتک دارند خوبه چون اخیرا این دو شرکت تنظیمات جدیدی رو اعمال کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا