آموزش

آموزش خاموش و روشن شدن خودکار وای فای

تا وای فای روشن است؛ بچه‌های شما نمی‌خوابند و مشغول بازی هستند؟ اینجا یک هک ساده برای محدود کردن اینترنت فرزندان آموزش دادیم

ما در خانه یک قانون داریم: هیچ‌کسی حق ندارد ساعت ۱۰ شب به بعد به وای‌فای وصل شود.

فرزندانم به این قانون احترام می‌گذارند و در بیشتر روزهای هفته، آن را رعایت می‌کنند ولی برخی اوقات این‌قدر غرق در بازی و هیجان هستند که فراموش می‌کنند ساعت از ۱۰ گذشته است و باید دستگاه تبلت خود را خاموش کنند و به اینترنت وصل نباشند.

من هم غرق در کارهای خودم هستم یا برخی اوقات دوست ندارم مدام به اتاق‌شان سرک بکشم و احساس کنند دائم زیرنظرشان دارم. بدتر اینکه دوست ندارم مرتب و هر شب به آن‌ها تذکر بدهم که نباید بعد از ۱۰ شب به وای فای خانه وصل شوند.

ساخت میانبر برای خاموش کردن وای فای

یک شب من زود خوابیدم و فردا صبح دخترم گفت تا ساعت ۲:۳۰ نیمه شب بیدار بودند و مشغول بازی‌های آنلاین شدند. این اتفاق، باعث شده به فکر فرو بروم و دنبال یک ترفند و راه‌حل فناورانه ساده‌ای باشم که مشکل استفاده از وای فای پس از ساعت ۱۰ شب را برطرف کند. چیزی می‌خواستم که پس از این ساعت، وای‌فای را غیر قابل دسترس یا غیر قابل اتصال کند؛ به زبان ساده، انگار وای‌فای وجود ندارد و خاموش است!

یک روش ساده و دستی که اصلا دوست ندارم؛ فشردن کلید WiFi پشت مودم است. در حالی‌که مودم خاموش نیست و می‌توان هنوز از طریق کابل شبکه به اینترنت وصل شد ولی وای فای در خانه نیست.

بیشتر بخوانید: کنترل والدین روتر با کنترل والدین روی پی‌سی و تبلت کودکان چه تفاوتی دارد؟

این روش را به چند دلیل دوست ندارم: نخست، شاید برخی شب‌ها فراموش کنم کلید روشن/خاموش وای‌فای را بزنم. دوم، بچه‌ها می‌بینند که به طور دستی وای‌فای را خاموش می‌کنم و شاید عصبانی شوند یا بیشتر تحریک‌شان کنم دنبال روش‌هایی برای اتصال به وای‌فای پس از ساعت ۱۰ شب بروند تا اصطلاحا من را شکست داده باشند.

همان‌طور که می‌دانید، تعداد زیادی اپلیکیشن کنترل والدین در اینترنت یافت می‌شود که می‌توانید روی دستگاه تبلت کودکان نصب کنید و بعد اینترنت را محدود و روی فعالیت فرزندان نظارت داشته باشید. اما غالب این نرم‌افزارهایParental Control ‏ پیچیده هستند و شما باید تنظیمات زیادی روی آن‌ها انجام دهید و هم پولی و اشتراکی هستند. ضمن اینکه باز شاید دوست نداشته باشید فرزند شما بدانید تحت نظر و محدود شده است.

روشی خودکار و پنهان برای خاموش کردن وای‌فای نیاز داشتم که پس از کمی تحقیق در اینترنت، آن را یافتم و توسط تنظیمات مودم شدنی بود. بیشتر مودم‌ها یا روترهای خانگی ساده از این ترفند پشتیبانی می‌کنند و به شما اجازه می‌دهد محدودیت‌های اینترنت را برای هر دستگاه به طور جداگانه تنظیم و اعمال کنید. حتی می‌توانید کاری کنید تا خودتان تا نیمه شب در اینستاگرام نباشید.

چگونه مودم را برای خاموش شدن خودکار وای فای تنظیم کنیم؟

شما این ترفند نسبتا ساده که در ادامه به صورت گام به گام گفته می‌شود را می‌توانید روی هر مودم یا روتر خانگی پیاده‌سازی کنید:

۱- اطلاعات مودم خود را پیدا کنید

برای ورود به تنظیمات پنل کاربری مودم یا روتر، نیاز به اطلاعاتی مانند آدرس IP پنل، نام کاربری و رمزعبور داریم. این اطلاعات روی برچسبی در پشت مودم نوشته شده‌اند.

اگر این اطلاعات را در پشت مودم پیدا نکردید؛ در دفترچه راهنمای دستگاه نیز اشاره شده‌اند و در آخر اینکه می‌توانید در اینترنت، دنبال این اطلاعات بگردید.

۲- وارد پنل کاربری مودم خود شوید

در اکثر روترها یا مودم‌ها، با وارد کردن آدرس http://192.168.1.1 در یک نوار آدرس مرورگر وب، می‌توانید وارد پنل کاربری مدیریت دستگاه شوید.

به‌طور پیش‌فرض، نام کاربری و رمزعبور بیشتر مودم‌ها و روترها نیز admin است؛ جز اینکه خودتان رمزعبور جدیدی برای مودم تعریف کرده باشید. البته، بهتر است همیشه رمزعبور خودتان را استفاده کنید که امن‌تر است.

۳- ابزار کنترل والدین مودم را باز کنید

در صفحه اصلی، به دنبال منو یا گزینه‌ای به نام Parental Control باشید. برخی اوقات در تنظیمات پیشرفته یا منوی Control می‌توانید ابزار کنترل والدین مودم یا روتر را پیدا کنید.

کنترل والدین مودم

وقتی وارد ابزار کنترل والدین شدید؛ دستگاه‌هایی که به اینترنت و وای فای متصل هستند را خواهید دید و می‌توانید دستگاهی که باید اینترنت روی آن محدود شود را انتخاب کنید.

۴- ساعت خاموشی وای فای را زمان‌بندی کنید

می‌توانید همه دستگاه‌ها را طوری تنظیم کنید که از یک برنامه‌ریزی روشن و خاموش شدن وای فای تبعیت کنند یا اینکه برای هر دستگاه یک ساعت مشخص روشن شدن و خاموشی وای فای تنظیم شود.

معمولا، گزینه‌های زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیری در مودم‌ها هست و به شما این امکان را می‌دهد که دقیقا مشخص کنید چه ساعتی از کدام روز، وای‌فای روشن و چه ساعتی خاموش شود.

خاموشی خودکار وای فای

در انتها، باید کلید Save را بزنید تا مودم ریست شده و تنظیمات شما اعمال شوند. در مقاله «چگونه از ویژگی کنترل والدین روتر خود استفاده کنیم؟» نیز به طور کامل نحوه استفاده از Parental Control در مودم‌ها و روترها را توضیح دادیم.

اگر مودم یا روتر شما فاقد ویژگی کنترل والدین است؛ هیچ عیبی ندارد و باز در مقاله «۴ روش افزودن قابلیت کنترل والدین به مودم‌هایی که این ویژگی را ندارند» به شما آموزش دادیم چگونه یک کنترل والدین به مودم اضافه کنیم.

چرا نباید درباره زمان‌بندی خاموشی خودکار وای فای احساس بدی داشته باشید؟

شاید کودک شما متوجه شود چه بلایی سر اینترنت و وای فای خانه آوردید و کودتا کند ولی این تصمیم برای هر کودکان مفید است.

ده‌ها تحقیق انجام شده در سال‌های اخیر، نشان دادند صفحه‌نمایش‌ها چقدر برای کودکان مضر هستند؛ هم برای روح و ذهن و فکر آن‌ها و هم برای جسم و چشم و دست‌شان.

بیشتر بخوانید: بهترین روترهای کنترل والدین در سال ۲۰۲۲

صفحه‌نمایش‌ها روی خواب کودک و نوجوان تاثیرگذار هستند و روال خواب عادی آن‌ها را برهم می‌زنند. وقتی یک کودک در اوایل شب مشغول بازی با گوشی و تبلت است؛ نور آبی صفحه‌نمایش باعث سرکوب سطح هورمون ملاتوئین می‌شود که عامل اصلی خواب است و باعث خواهد شد کودک مدام احساس بی‌خوابی کند و بدون او فرصت کافی برای رشد و استراحت پیدا نکند.

کودکان پیش‌دبستانی به ۱۰ تا ۱۳ ساعت، کودکان دبستانی به ۹ تا ۱۱ ساعت و نوجوانان به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند تا در یک وضعیت جسمانی خوب قرار بگیرند. بنابراین، اگر متوجه شدید کودک شما به خاطر وای فای، بیدار است و هنوز نخوابیده، وقتش رسیده که یک برنامه زمانی به مودم بدهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
scarymommy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا