آموزش

برای راه‌اندازی یک شبکه اترنت ۱۰ گیگابیت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

دلایل زیادی وجود دارد که دیگر شبکه اترنت یک گیگابیت جوابگوی نیاز ما نباشد. اترنت یک گیگابیت همین شبکه‌ای است که غالب ما داریم ازش استفاده می‌کنیم و در حال حاضر، رایج‌ترین شبکه کابلی در دنیا است.

ممکن است در شبکه‌تان نیاز به استریم یا رندر ویدیو داشته باشید؛ با حجم بسیار بالایی از محتوای مالتی‌مدیا کار کنید؛ بازی آنلاین انجام دهید یا سرورها و سیستم‌های پشتیبان‌گیری اطلاعات استفاده کنید. در این کاربردها، غالبا اترنت یک گیگابیت نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز شما باشد و به سرعت و پهنای‌باند بیشتر نیاز دارید.

سال‌ها است که استاندارد و پروتکل ۱۰ گیگابیت (۱۰Gbps) تصویب شده و تجهیزات آن وارد بازار شدند اما به علت گران بودن و همین‌طور نیاز به تغییر تمام بخش‌های شبکه از کانکتورها و کابل‌ها گرفته تا سوییچ و سرور، کمتر مورد استفاده قرار گرفته و حتا اکنون در سال ۲۰۱۷ نیز هنوز به طور عمومی استفاده نمی‌شوند.

کلا اترنت ۱۰ گیگابیت برای کاربران خانگی یا شرکت‌های کوچک و کسب‌وکارهای استارتاپی مناسب نیست جز در مواردی که بدان نیاز مبرم دارند و در صورت نبودش؛ شبکه می‌خوابد.

در این مطلب خیلی ساده و مختصر می‌خواهیم بررسی کنیم برای راه‌اندازی یک شبکه اترنت ۱۰ گیگابیت به چه دستگاه‌ها و تجهیزاتی نیاز داریم؟

کابل مسی یا فیبرنوری

اولین گام برای ساخت و راه‌اندازی یک شبکه ۱۰ گیگابیتی، تصمیم‌گیری درباره استفاده از کابل مسی یا فیبرنوری است. براساس اینکه کدام نوع کابل را استفاده کنید، کانکتورها و دستگاه‌های شما متفاوت خواهند بود.

معمولا برای یک شبکه با زیر ده کاربر از فیبرنوری استفاده نمی‌شود و براساس کابل مسی یک شبکه ۱۰ گیگابیت راه‌اندازی می‌شود. تجهیزات شبکه ۱۰ گیگابیت با کانکتور RJ45 و کابل‌های Cat6 و Cat7 ارزان‌تر هستند و فیبرنوری هزینه‌ای گران‌تر دارد.

اما اگر بخواهیم شبکه‌ پرسرعت ۱۰ گیگابیتی برای تعداد زیادی از کاربران راه‌اندازی کنیم؛ مثلا ۳۰ الی ۴۰ کاربر؛ بهتر است روی پلتفرم فیبرنوری برویم! 

در فیبرنوری از کابل‌کشی فیبر استفاده شده و دستگاه‌ها همگی باید کانکتورهای SFP داشته باشند ولی روی کابل‌کشی مسی می‌توان از درگاه RJ45 و کابل‌های معمولی موجود در بازار هم استفاده کرد.

تجهیزات مورد نیاز شبکه ۱۰ گیگابیت

بهتر است سوال را این‌طور مطرح کنیم: برای راه‌اندازی و نصب یک شبکه ۱۰ گیگابیت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

اگر می‌خواهید روی کابل مسی و کانکتور RJ45 شبکه‌تان را راه‌اندازی کنید؛ به طور ساده باید تجهیزات زیر خریداری و تدارک دیده شود:

۱- سوییچ ۱۰ گیگابیت یا دارای درگاه‌های ۱۰ گیگابیتی

برحسب اینکه چند کامپیوتر باید در شبکه به هم متصل باشند؛ اولین دستگاهی که نیاز دارید یک سوییچ ده گیگابیتی است. برخی سوییچ‌ها فقط درگاه‌های ۱۰ گیگابیتی دارند و برخی سوییچ‌های دیگر چند درگاه یک گیگابیتی و چند درگاه ده گیگابیتی دارند. سوییچ‌های دسته دوم برای شبکه‌های کوچک‌تر بسیار بهتر هستند چون هم کامپیوترهای یک گیگابیتی و هم کامپیوترهای ده گیگابیتی می‌توانند با هم در شبکه باشند.

۲- کارت شبکه PCI ده گیگابیتی به تعداد کامپیوترهای شبکه

برخی کامپیوترهای سرور و ایستگاه کاری امروزی روی مادربورد مجهز به درگاه شبکه ۱۰Gbps هستند و کار شما را ساده می‌کنند. اما در غیراین‌صورت؛ نیاز به کامپیوتر و کارت شبکه ده گیگابیتی دارید. خرید به تنهایی یک کارت شبکه هم کافی نیست و باید کامپیوتر از پردازنده، حافظه رم، مادربورد و دیگر سخت‌افزارهای لازم برای کار در یک شبکه ۱۰ گیگابیتی برخوردار باشد.

خوش‌بختانه؛ در یکی دو سال اخیر، چندین شرکت اقدام به عرضه کارت‌های شبکه ۱۰ گیگابیتی برای مصارف خانگی یا اداری کوچک کردند. قبلا کارت‌های شبکه PCIe ده گیگابیتی محدود به چند نمونه و بسیار گران‌قیمت بودند.

۳- کابل Cat5e به بالا در اندازه لازم

بهتر است کابل‌های با کیفیت بهتری مانند کابل Cat6a یا Cat7 خریداری کنید تا سرعت و کیفیت بیشتری روی شبکه داشته باشید. البته؛ هرچه رده کابل‌ها افزایش پیدا می‌کند و کیفیت ساخت بهتری دارند؛ قیمت‌شان هم افزایش پیدا می‌کند.

اگر نیاز به کابل‌کشی طولانی دارید؛ همان Cat5e خوب است ولی برای اتصالات نزدیک‌تر از کابل‌های بهتری استفاده کنید.

۴- تجهیزات ذخیره‌سازی ۱۰ گیگابیتی

اگر از تجهیزات ذخیره‌سازی مانند NAS استفاده می‌کنید؛ باید دستگاه مناسب شبکه ۱۰ گیگابیتی تهیه کنید یا دستگاه NAS که درگاه ۱۰Gbps داشته باشد. برخی محصولات بازار در کنار درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت؛ یک درگاه شبکه ۱۰ گیگابیتی هم دارند. برخی تجهیزات رده بالای دسکتاپ یا رکموند به طور کامل برای یک شبکه ۱۰ گیگابیتی ساخته شده‌اند و از درگاه‌های ۱۰Gbps سود می‌برند.

در پایان یک نکته مهم را ذکر کنیم. در بازار، مبدل‌ها و کانکتورهایی برای تبدیل درگاه RJ45 به SFP و برعکس وجود دارد. ممکن است یک سوییچ داشته باشید که یک درگاه SFP دارد ولی دیگر دستگاه‌های شبکه مبتنی بر RJ45 است. می‌توان در این‌جا یک مبدل برای تبدیل SFP به RJ45 استفاده کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا