آموزش

۷ گام ساده برای افزایش سرعت اینترنت خانگی

غالب کاربران اینترنت ADSL در ایران از کیفیت و سرعت آن راضی نیستند. این کاربران به اینترنتی پرسرعت‌تر نیاز دارند و همیشه انگشت اتهام را به سوی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت می‌گیرند.

آیا همیشه مشکل کندی سرعت اینترنت از سمت ISP است؟ مسلما خیر!

گاهی اوقات مجموعه عواملی در خانه شما باعث کندی اینترنت شدند. نکات بسیار ساده‌ای که اگر رعایت کنید؛ شاید دیگر نیازی به تعویض کردن اینترنت ای‌دی‌اس‌ال خود نداشته باشید و در هزینه کردن بیشتر برای اینترنت صرفه‌جویی شود.

ترفندهای ساده‌ای وجود دارد که هر کاربری در خانه می‌تواند برای افزایش سرعت اینترنت خود امتحان کند. مکان نامناسب روتر بی‌سیم، کاهش کارایی روتر بی‌سیم، اتصال دستگاه‌های زیادی به وای‌فای یا سرقت اینترنت شما همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند.

در ادامه، ما به ۷ گام یا ترفند افزایش سرعت اینترنت خانگی اشاره می‌کنیم:

۱- روتر را ریستارت کنید

اگر اینترنت شما خوب کار می‌کرد ولی ناگهان کند شده است؛ یک دقیقه برای ریستارت و تنظیم مجدد روتر بی‌سیم یا مودم روتر وقت بگذارید. 

روتر را خاموش و از برق کشیده و برای ۳۰ ثانیه صبر کنید و دوباره به برق زده و روشن کنید. صبر کنید تا همه چراغ‌های روتر روشن شوند و بعد سعی کنید از اینترنت استفاده کنید و ببینید مشکل کندی سرعت آن رفع شده است یا خیر. 

۲- تست سرعت بگیرید

گرفتن تست سرعت اینترنت می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی به شما بدهد. اینکه سرعت دانلود و آپلود اینترنت شما چقدر است و نسبت به چیزی که سرویس‌دهنده اینترنت گفته چقدر فاصله دارید.

گاهی اوقات سرعت اینترنت شما خوب است و همان‌چیزی است که خریداری کردید ولی برای کارهای شما کند است که باید اقدام به ارتقای طرح اینترنت خود بگیرید یا سراغ اینترنت‌های سریع‌تری بروید.

اگر می‌خواهید با کامپیوتر و لپ‌تاپ تست سرعت اینترنت بگیرید؛ مقاله ۵ ابزار برتر و رایگان اندازه‌گیری سرعت اینترنت را نگاهی بیندازید. اگر روی موبایل تست سرعت اینترنت می‌گیرید؛ نرم‌افزاری مانند Meteor را نصب کنید.

۳- سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت را خاموش کنید

هرچه تعداد دستگاه بیشتری به اینترنت وصل باشد؛ سرعت آن کندتر می‌شود. گاهی اوقات تصور نمی‌کنید اتصال تلویزیون، بلندگوی هوشمند، گوشی موبایل و نظایر این‌ها چقدر می‌توانند روی کاهش سرعت اینترنت تاثیرگذار باشند.

برای اینکه بفهمید واقعا سرعت اینترنت شما کند است یا اینکه مشکل از جای دیگری است؛ برای چند دقیقه هر دستگاهی که به اینترنت وصل است را خاموش کنید. بعد، سرعت اینترنت را تست کنید. اگر متوجه شدید سرعت اینترنت بهتر شده است؛ شما به روتر بی‌سیم قوی‌تری نیاز دارید یا باید اینترنت سریع‌تری خریداری کنید.

۴- امنیت وای‌فای خود را بررسی کنید

یکی از دلایل کندی سرعت اینترنت می‌تواند اتصال دستگاه یا افراد غریبه به وای‌فای شما باشد. اگر امنیت روتر بی‌سیم شما پایین باشد یا رمز عبور وای‌فای لو رفته و دست هر فردی باشد؛ احتمال دارد بدون اینکه شما مطلع باشید؛ از وای‌فای شما استفاده می‌کنند.

پس، بهتر است هرچند وقت یک بار رمزعبور وای‌فای خود را عوض کنید و تنظیمات امنیتی روتر یا مودم روتر را بررسی کرده باشید. برای یافتن دستگاه و افراد غریبه در شبکه و وای‌فای اپلیکیشن‌های زیادی در دسترس است. ما سه نرم‌افزار «کی به وای‌فای وصله»، «WIFI PASSWORD WPA۳» و «Fing» را پیشنهاد می‌کنیم.

۵- سیگنال‌های وای‌فای را تقویت کنید

گاهی اوقات سرعت اینترنت خوب است ولی سیگنال‌های وای‌فای در یک اتاق قوی نیستند و در نتیجه شما اینترنت کندی دارید. وقتی نزدیک مودم روتر هستید؛ همه‌چیز خوب و رضایت‌بخش است ولی به محض اینکه از آن فاصله گرفتید؛ سرعت اینترنت افت می‌کند.

روش‌های زیادی برای تقویت سیگنال‌های وای‌فای در یک اتاق یا نقطه از خانه وجود دارد. توصیه می‌کنیم مطلب «۸ روش بهبود قدرت سیگنال‌های روترهای بی‌سیم» را مطالعه کنید.

۶- کامپیوتر و اسمارت‌فون خود را بررسی کنید

کامپیوترهای ویروسی، لپ‌تاپ‌های آلوده و اسمارت‌فون‌های هک شده بر ضد اینترنت پرسرعت هستند. علاوه بر اینکه، این مشکلات می‌توانند حریم خصوصی کاربران را تحت تاثیر قرار دهند؛ اطلاعات شخصی مهم آن‌ها را بدزدند و آسیب‌های جدی به سیستم وارد کنند؛ خوره اینترنت هستند چون باید دایما به سرور در یک نقطه از دنیا وصل باشند.

اولین کار برای استفاده از اینترنت پر سرعت، داشتن دستگاه‌هایی کاملا مطمئن و پاک است. از سوی دیگر، باید مطمئن شوید کامپیوتر و اسمارت‌فون شما به درستی وصل شده‌اند. کابل‌ها را چک کنید؛ اتصال‌ها را مجددا مورد بررسی قرار دهید؛ اگر کابل قدیمی دارید با کابل شبکه جدید تعویض کنید و روی کابل خط تلفن تمرکز کنید تا هیچ مانعی سر راه اینترنت نباشد.

۷- روتر را جابه‌جا کنید

بارها در مقالات مختلف درباره محل نصب روتر بی‌سیم صحبت کردیم و اهمیت و تاثیرش در سیگنال‌دهی بهتر و وای‌فای سریع‌تر را متذکر شدیم. در آخرین نمونه، در مطلب «بهترین مکان خانه برای قرار دادن روتر بی‌سیم کجا است؟» به نکاتی اشاره کردیم که باید هر کاربر خانگی برای انتخاب محل نصب روتر بی‌سیم مدنظر قرار داده باشند.

با جابه‌جا کردن محل روتر، بهترین نقطه برای آنتن‌دهی و اینترنت پر سرعت را پیدا کنید.

با سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید

اگر ترفندهای بالا هیچ کمکی به شما نکردند و اینترنت همچنان کند است؛ باید با ISP یا سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید و ازشان بخواهید وضعیت خط و اتصال شما را بررسی کنند. اصلا هم تصور نکنید فقط با یک تماس به نتیجه می‌رسید!

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا