آموزش

چگونه یک درگاه شبکه اترنت به لپ‌تاپ‌ها و هیبریدی‌ها اضافه کنیم؟

در سال‌های اخیر شاهد معرفی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های هیبریدی دوکاره‌ای هستیم که فاقد درگاه شبکه اترنت هستند. یعنی امکان اتصال این دستگاه‌ها با کابل شبکه و درگاه RJ45 به روتر بی‌سیم یا سوییچ وجود ندارد.

همین‌طور، شاید لپ‌تاپ‌هایی در بازار باشد که درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی دارند و شما نیاز به یک درگاه یک گیگابیتی (هزار مگابیتی) داشته باشید.

لپ‌تاپ‌های شرکت دل XPS 13 و XPS 15 بهترین مثال از دستگاه‌های هیبریدی ۲ در ۱ (لپ‌تاپ + تبلت) هستند که در امکانات ارتباطی‌شان خبری از درگاه RJ45 نیست.

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک اپل یا سرفیس مایکروسافت نیز چنین مشخصاتی دارند و از درگاه اترنت سود نمی‌برند.

معمولا این لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های هیبریدی، کوچک و شیک ساخته شده‌اند تا همه‌جا همراه کاربران باشند. به همین دلیل، درگاه RJ45 و همین‌طور درایو دی‌وی‌دی حذف شده است تا خود کاربر در صورت نیاز؛ آن‌ها را به دستگاه‌اش اضافه کند.

البته، این دستگاه‌ها از ارتباطات وای‌فای سود می‌برند و عمدتا هم با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac می‌توانند به روترهای پرسرعت دوبانده امروزی متصل شوند. ولی همیشه وای‌فای در دسترس نیست یا اینکه سرعت مناسب و پایداری ندارد.

وقتی در خانه، یک روتر با درگاه‌های اترنت یک گیگابیتی روی میز کارتان هست؛ چرا باید به وای‌فای متصل شوید؟ 

آداپتورهای جانبی

بهترین راه‌حل برای اضافه کردن یک درگاه اترنت به لپ‌تاپ؛ استفاده از آداپتورهای مبدل درگاه USB-C یا Thunderbolt به RJ45 است. 

این آداپتورها یک دستگاه کوچک با کابل‌های کوتاهی هستند که از یک طرف به درگاه USB-C یا تاندربولت لپ‌تاپ یا محصول هیبریدی متصل می‌شوند و از سوی دیگر یک درگاه RJ45 به دست می‌دهند تا کابل شبکه وصل شود.

این آداپتورها در مدل‌ها و تنوع‌های زیادی وارد بازار شدند. برخی مدل‌ها کارایی‌های دیگری هم دارند؛ مثلا چندین درگاه USB به شما می‌دهند تا دستگاه‌های دیگری را هم به لپ‌تاپ متصل کنید.

یکی از بهترین آداپتورهای بازار، Gofanco USB Type-C است که به راحتی یک کانکتور USB-C را به درگاه RJ45 با سرعت یک گیگابیت تبدیل می‌کند. قیمت این مبدل در سایت آمازون ۱۶ دلار است.

محصول StarTech USB-A 3.0 هم می‌تواند یک درگاه USB 3.0 معمولی که روی هر دستگاه امروزی یافت می‌شود را به یک درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی تبدیل کند. قیمت این آداپتور هم ۳۴ دلار است.

Anker 3-Port یکی از بهترین هاب‌های ۳ پورته و مبدل USB 3.0 به اترنت در بازار است. این دستگاه هم روی سایت آمازون با قیمت ۲۴ دلار به فروش می‌رسد.

البته، باید ببینید در بازار ایران چه آداپتورهایی گیرتان می‌آید. به هر حال، این دستگاه‌های کوچک می‌توانند یک مشکل بزرگ برخی کاربران را حل کنند.

شاید علاقه‌مند به خواندن مطالب زیر هم باشید:

آداپتورهای USB-C به اترنت یک گیگابیت برای آخرین نسل مک‌بوک‌پروهای اپل


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا