آموزش

۵ ترفند پیشرفته افزایش سرعت وای‌فای

اگر کاربری حرفه‌ای هستید، باید حرفه‌ای فکر و عمل کنید؛ به تنظیمات حرفه‌ای نیاز دارید و باید ترفندهایی حرفه‌ای یاد بگیرید.

حتما با ترفندهای ساده افزایش سرعت وای‌فای مانند تغییر مکان روتر بی‌سیم، دستکاری آنتن‌های خارجی، تغییر کانال رادیویی وای‌فای و نظایر این‌ها آشنایی دارید یا درباره‌شان در اینترنت مطالبی خواندید. در ویدیو زیر می‌توانید برخی از این ترفندهای افزایش سرعت وای‌فای را ببینید:

آموزش ویدیویی ۵ روش ساده افزایش سرعت وای‌فای در خانه

اما روش‌های بهبود سرعت وای‌فای مودم روترها یا روترهای بی‌سیم محدود به این ترفندهای ساده نمی‌شود و اگر یک کاربر حرفه‌ای باشید که بتوانید کمی با روتر درگیر شوید و برخی تنظیمات را انجام دهید؛ می‌توانید کارهای جالبی بکنید و تاثیر واقعی آن‌ها را در بهبود قدرت و سرعت وای‌فای مشاهده کنید.

در مطلب زیر، برخی تنظیمات پیشرفته برای افزایش سرعت وای‌فای را ذکر کردم. ترفندهای پیشرفته وای‌فای محدود به این ۵ روش افزایش سرعت وای‌فای نیستند و در آینده باز هم برخی راه‌کارهای غالبا سخت‌تر و هزینه‌بر را پیشنهاد می‌دهم:

به‌روزرسانی فریم‌ویر و کارت شبکه

شرکت‌های سازنده روترها و مودم‌ها؛ هر چند وقتی یک به‌روزرسانی برای بهبود کارایی و سرعت دستگاه‌شان عرضه می‌کنند. به علاوه، روترهای بی‌سیم به مرور زمان دچار افت سیگنال و کارایی می‌شوند یا برخی فناوری‌ها و قابلیت‌های آن‌ها قدیمی شده و دیگر کارایی لازم را ندارد.

بنابراین؛ به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم روتر، روتر بی‌سیم، اکسس‌پوینت یا هر دستگاه بی‌سیم دیگر می‌تواند روی سرعت آن تاثیر مستقیمی داشته باشد. در مطلب زیر می‌توانید آموزش گام‌به‌گام به‌روزرسانی فریم‌ویر یک روتر بی‌سیم را بخوانید:

چگونه فریم‌ویر روترهای بی‌سیم را ارتقا دهیم

تنها به‌روزرسانی فریم‌ویر روتر کافی نیست. به‌روزرسانی درایور کارت شبکه یا دانگل وای‌فای که استفاده می‌کنید نیز می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. سعی کنید هر چند ماهی یک بار درایور وای‌فای ویندوز ۱۰ یا لپ‌تاپ را به‌روزرسانی کنید.

استفاده از دو فرکانس رادیویی

حتما می‌‌دانید که فرکانس رادیویی ۵ گیگاهرتز هم سریع‌تر و هم خلوت‌تر است. روترهایی که از دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند؛ این امکان را به کاربر می‌دهند که از هر دو فرکانس استفاده کند.

مثلا گوشی موبایل، تبلت و دستگاه‌های همراه دیگر اعضای خانواده یا دوستان را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم می‌کند که سرعت کمتری داشته و نیاز به پهنای‌باند اینترنت کمتری هم دارند.

اما لپ‌تاپ یا کامپیوتر گیمینگ خود را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به وای‌فای متصل می‌کند تا هم از فناوری‌هایی مانند MU-MIMO برای افزایش کیفیت ارتباط بی‌سیم خود استفاده کند و هم سرعت و پهنای‌باند بیشتری داشته باشد.

تنظیمات اولویت‌بندی

بسیاری از روترهای بی‌سیم یا مودم روترها از قابلیتی به نام Quality of Service یا QoS سود می‌برند که به شما اجازه می‌دهد پهنای‌باند و میزان مصرف اینترنت برخی دستگاه‌ها یا اپلیکیشن‌ها را محدود کنید.

شما با ورود به پنل مدیریتی روترهای بی‌سیم و مراجعه به بخش تنظیمات می‌توانید برای روتر تعریف کنید کدام دستگاه‌ها محدودیت پهنای‌باند داشته باشند یا اینکه کدام اپلیکیشن‌ها به اینترنت وصل نشوند یا در ساعت‌های خاصی ان هم با حداکثر سرعت تعریف شده از اینترنت استفاده کنید.

به این ترتیب، برای خودتان یک سرعت و پهنای‌باند لازم و کافی روی وای‌فای تضمین کردید که باعث افزایش سرعت اینترنت شما می‌شود.

لود بالانس و Dual WAN

برخی از روترهای بی‌سیم و مودم روترهای میان‌رده به بالای بازار از ویژگی به نام Dual WAN سود می‌برند.

قابلیت Dual WAN به شما اجازه می‌دهد اینترنت دو ISP یا شرکت سرویس‌دهنده اینترنت (مثلا شاتل و آسیاتک) را با یک مودم روتر استفاده کنید. می‌توانید با این قابلیت سناریوهای مختلفی پیاده‌سازی کنید که منجر به افزایش سرعت وای‌فای و پهنای‌باند شما می‌شود.

مثلا، برخی کاربران به یک اینترنت ADSL و کاربران و دستگاه‌های دیگر به اینترنت ISP دوم یا اینترنت ۴G وصل شوند. در بخش Dual WAN قابلیت‌هایی مانند Failover mode و Load Balance mode اجازه نمی‌دهند هیچ‌وقت اینترنت مودم قطع شود یا اینکه فشار و ترافیک شبکه روی یک WAN باشد. 

نصب و استفاده از فریم‌ویر DD-WRT

کاربران حرفه‌ای اگر مشاهده کنند فریم‌ویر روتر بی‌سیم یا مودم روترشان چندان قوی نیست؛ سریعا خودشان یک فریم‌ویر اوپن‌سورس مناسب با آن دستگاه نصب می‌کنند.

بهترین فریم‌ویر منبع‌باز برای روترهای بی‌سیم DD-WRT نام دارد که امکانات و قابلیت‌ها بسیار زیادی در اختیار شما قرار خواهد داد. برخی از شرکت‌ها به طور پیش‌فرض از این فریم‌ویر استفاده می‌کنند. مثلا روترهای شرکت‌هایی مانند ایسوس، نت‌گیر و لینک‌سیس با DD-WRT سازگار هستند.

فریم‌ویر DD-WRT به شما اجازه تعریف VLAN و گروه‌بندی کاربران برای اولویت‌دهی به آن‌ها را می‌دهد. تنظیمات پیشرفته QoS دارد و می‌تواند برای دستگاه شما سرعت و پهنای‌باند لازم را تضمین کند.

ده‌ها ابزار روی فریم‌ویر DD-WRT در دسترس شما قرار می‌گیرند که در نهایت می‌توانند وضعیت وای‌فای شما را چندین سطح بهبود دهند. 

در مطلب زیر می‌توانید با ۷ روتر بی‌سیم برتر DD-WRT سال ۲۰۱۸ آشنا شوید:

۷ روتر برتر DD-WRT برای خرید در سال ۲۰۱۸

شاید برای استفاده از تنظیمات و ترفندهای بالا؛ نیاز به کمی وقت و آموزش یا تمرین و ممارست داشته باشید ولی نتیجه نهایی بسیار متفاوت از وای‌فای خواهد بود که اکنون استفاده می‌کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام. ممنون بابت این موضوع خوبی ک مطرح کردین.
    کاش میشد موارد “تنظیمات اولویت‌بندی” و “استفاده از دو فرکانس رادیویی” رو لااقل تو ی مطلب جداگونه برای یکی دو تا مودم پر استفاده بازار توضیح میدادین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا