آموزشاپلیکیشن

چگونه باند رادیویی شبکه موبایل گوشی خود را پیدا کنیم؟

معرفی اپلیکیشن اندروید Network Cell Info Lite

احتمالا برای شما هم این سوال مطرح شده است که الان گوشی‌ام روی کدام باند رادیویی کار می‌کند؟ چه باندهای رادیویی از اپراتور موبایلم در اطراف من است و کدام‌یک قوی‌تر است؟ چگونه می‌توانیم وضعیت سیگنال‌دهی باندهای رادیویی شبکه موبایل محیط را رصد و درباره‌شان اطلاعاتی جمع‌آوری کنم؟

همان‌طور که می‌دانیم؛ اپراتورهای موبایل برای برقراری ارتباط گوشی‌های تلفن همراه با دکل‌های مخابراتی از فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کنند. هر نسل از شبکه‌های موبایل روی محدوده‌ای از فرکانس‌های رادیویی توسعه داده شده است و اپراتورهای موبایل در هر کشوری، براساس مجوزهای صادر شده برای استفاده از فرکانس‌ها و تخصیص طیف‌های فرکانسی، از چند باند رادیویی برای سرویس‌دهی صوت و دیتا به مشتریان استفاده می‌کنند.

مثلا، می‌دانیم در ایران، اپراتورهای موبایل همراه اول و ایرانسل از باندهای رادیویی ۳ و ۷ و اخیرا ۱ و ۴۰ شبکه‌های ۴G LTE استفاده می‌کنند.

داشتن اطلاعات درباره باندهای رادیویی گوشی تلفن همراه به شما کمک می‌کند تا بهترین باند رادیویی را انتخاب کنید که از قدرت آنتن‌دهی و سرعت اینترنت بیشتری برخوردار است یا اینکه در وضعیت‌هایی قرار بگیرید که آنتن‌دهی گوشی بهتر شود. اغلب اوقات، درباره تغییر فرکانس رادیویی مودم‌ها صحبت می‌شود ولی باید بدانیم که در گوشی‌های موبایل نیز می‌توان باندهای رادیویی را تغییر داد.

روش‌های مختلفی برای یافتن فرکانس رادیویی فعلی یک گوشی تلفن همراه وجود دارد. در برخی روش‌ها با روت کردن گوشی تلفن و بعد شماره‌گیری برخی کدهای خاص، اطلاعات فرکانس رادیویی گوشی را به دست می‌آوردند.

بیشتر بخوانید: امواج میلی‌ متری (MmWave) چیست؟ آشنایی با طیف‌های رادیویی باند بالا ۵G

ما در این مطلب می‌خواهیم با معرفی یک اپلیکیشن ساده و بی‌خطر، آموزش دهیم که چگونه باند رادیویی گوشی را یافته و کلی اطلاعات دیگر درباره باندهای رادیویی اطراف خود جمع‌اوری کنید.

معرفی اپلیکیشن Network Cell Info Lite

اپلیکیشن Network Cell Info Lite می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره ارتباط گوشی موبایل شما با دکل BTS اپراتور تلفن همراه یا همان سیم‌کارت بدهد.

اپلیکیشن Network Cell Info Lite

از مهم‌ترین اطلاعاتی که به شما خواهد داد؛ باند رادیویی است که به آن وصل شدید و قدرت سیگنال‌های دریافتی روی این باند رادیویی است. همچنین، می‌تواند سایر باندهای رادیویی فعال سیم‌کارت شما را در منطقه یافته و نشان دهد تا با یک مقایسه ساده بفهمید که کدام باند رادیویی وضعیت بهتری دارد.

برنامه Network Cell Info Lite بسیار ساده و کاربردی است؛ رابط گرافیکی زیبا و آمپر مانندی دارد و شما با یک نگاه می‌توانید بفهمید در حال استفاده از کدام باند رادیویی هستید.

وقتی این برنامه را دانلود و روی گوشی خود نصب کردید؛ در صفحه اصلی، چیزی مشابه تصویر زیر خواهید دید که به طور مثال به ما می‌گوید این گوشی از سیم‌کارت همراه اول استفاده کرده و اکنون به باند رادیویی ۷ متصل است. قدرت سیگنال‌های دریافتی این باند نیز چندان خوب نیست و منفی ۱۱۵ دسی‌بل است:

اپلیکیشن Network Cell Info Lite

در بخش پایین صفحه، باند رادیویی دیگر فعال برای این سیم‌کارت را شناسایی کرده که باند ۳ با قدرت سیگنال منفی ۹۸ دسی‌بل است و وضعیت بهتری نسبت به باند رادیویی اصلی گوشی دارد.

بیشتر بخوانید: ۳ روش ساده برای یافتن استاندارد و تعداد باندهای وای‌فای گوشی موبایل

بنابراین، ما در یک نگاه متوجه می‌شویم گوشی ما به چه باند رادیویی وصل شده است و قدرت سیگنال‌های آن چه حدی است. اگر دو سیم‌کارت روی گوشی داشته باشید؛ برای هر دو سیم‌کارت، وضعیت فرکانس‌های رادیویی را نشان خواهد داد.

در منوهای دیگر برنامه Network Cell Info Lite نیز اطلاعات کاربردی و مفیدی پیدا خواهید کرد. مثلا در منوی RAW می‌توانید اطلاعات کامل مربوط به فرکانس‌های رادیویی شناسایی شده در محیط اطراف خود را مشاهده کنید:

اپلیکیشن Network Cell Info Lite

در منوی Plot شماتیکی از پایداری سیگنال باندهای رادیویی (RSRP) را به تصویر کشیده است:

اپلیکیشن Network Cell Info Lite

در منوی Plot 2 می‌توانید پارامترهای RSSI و LTE RSRP و LTE RSRQ و سایر پارامترهای سنجش وضعیت فرکانس‌های رادیویی را مشاهده کنید.

در منوی Start وضعیت اتصال گوشی به شبکه‌های مختلف در طول زمان را نشان می‌دهد (مثلا در تصویر زیر ما فقط به شبکه ۴G متصل بودیم):

اپلیکیشن Network Cell Info Lite

در منوی Device+Sim هم می‌توانید اطلاعات کاملی درباره وضعیت گوشی و سیم‌کارت پیدا کنید؛ مثلا اینکه از VoLTE پشتیبانی می‌کند و …

اپلیکیشن Network Cell Info Lite

هنگامی که با برنامه Network Cell Info Lite موفق شدیم باند رادیویی گوشی خود را مشاهده کنیم؛ در صورتی که باند رادیویی بهتری در نزدیکی ما بود؛ می‌توانیم فرکانس رادیویی گوشی را به فرکانس بهتری تغییر دهیم.

برای آموزش تغییر فرکانس رادیویی گوشی‌های گلکسی سامسونگ را منتشر کردیم و به‌زوی برای سایر گوشی‌ها نیز آموزش خواهیم داد چگونه فرکانس رادیویی را عوض کنند.

دانلود اپلیکیشن Network Cell Info Lite (گوگل‌پلی)


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا