آموزش

بهترین مکان خانه برای قرار دادن روتر بی‌سیم کجا است؟

روتر بی‌سیم را باید به اتاق خواب خودمان ببریم یا در آشپزخانه نصب کنیم؟ در اتاق نشیمن و سالن بهتر آنتن‌دهی می‌کند یا در کنار پنجره؟ باید روی زمین باشد یا بالای کمدی و نزدیک به دیوار؟

اینها پرسش‌هایی است که شاید برای بسیاری از مردم هنگام خرید یک روتر بی‌سیم یا مودم روتر مطرح شود. اتفاقا محل نصب روتر اهمیتی بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌کنید.

یافتن مکان مناسب برای روتر می‌تواند به طور مستقیم روی سرعت اینترنت و وای‌فای، قدرت سیگنال‌ها، آنتن‌دهی بهتر و رفع برخی مشکلات مانند قطع شدن وای‌فای یا نقاط کور وای‌فای زیادی در خانه تاثیرگذار باشد.

در همه مطالب آموزشی و ترفندهای افزایش سرعت وای‌فای، افزایش سرعت اینترنت، بهبود سیگنال و آنتن‌دهی، به مکان مناسب روتر بی‌سیم اشاره شده است. ما در زیر به ۷ نکته مهم در ارتباط با محل قرارگیری روتر بی‌سیم یا مودم روتر اشاره می‌کنیم:

۷ نکته مهم برای انتخاب محل نصب روتر

۱- روتر بی‌سیم را جایی قرار دهید که همه اعضای خانواده بدان دسترسی داشته باشند یا بتوانند با قرارگیری در نزدیک آن، از اینترنت استفاده کنند. بهترین مکان برای نصب روتر در همان اتاق نشیمن یا سالن اصلی خانه است.

۲- اطراف روتر بی‌سیم باید کاملا باز و آزاد باشد. از نزدیک کردن روتر به دیوار، گوشه‌ها، پنجره‌ها و فضاهای محصور شده کاملا جلوگیری کنید. باید سیگنال‌ها روتر بی‌سیم در همه جهت‌ها انتشار پیدا کنند.

۳- حتما روتر بی‌سیم را ۱ الی ۱.۵ متر بالاتر از سطح زمین نصب کنید. مدل انتشار امواج رادیویی به گونه‌ای است که بیشتر به سوی زمین است. روتر بی‌سیم نه باید خیلی بالا نصب شود یا روی زمین قرار گیرد. در هر دو صورت سیگنال‌دهی ضعیفی خواهد داشت.

۴- روتر بی‌سیم یا مودم روتر نباید نزدیک وسایل الکترونیکی باشد که امواج رادیویی از خود منتشر می‌کنند. تلفن‌های ثابت رومیزی بی‌سیم، مایکروویو، تلویزیون‌های با آنتن‌های قوی و دیگر وسایل الکترونیکی را از روتر بی‌سیم دور کنید.

۵- تا حد امکان به وسایلی نزدیک باشد که باید با کابل شبکه به اینترنت وصل شوند. باید سعی کنید کابل‌کشی در خانه را به حداقل برسانید.

۶- از قرار دادن روتر بی‌سیم در کمد، بالای کمد، کابینت‌های آشپزخانه، زیر میز و پنجره خودداری کنید. این محیط‌ها باعث از دست رفتن برخی از سیگنال‌های رادیویی وای‌فای شده و سرعت اینترنت و وای‌فای را کاهش می‌دهند.

۷- آنتن‌های روتر بی‌سیم را باید در همه جهت‌ها تنظیم کنید و فقط در یک جهت خاص نباشند. یک آنتن را عمودی و دیگری را افقی قرار دهید تا مدل انتشار سیگنال‌ها متفاوت باشد و هر دستگاهی بتواند با بالاترین سرعت به وای‌فای وصل شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا