آموزش

برای استفاده از وای‌فای ۶ به چه چیزهایی نیاز داریم؟

وای‌فای ۶ جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای است. سریع‌تر است؛ پهنای‌باند بیشتر می‌دهد؛ مصرف باتری کمتری دارد؛ برای اجرای برنامه‌های کاربردی بی‌درنگ مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مناسب است و تعداد دستگاه‌های بیشتری می‌توانند هم‌زمان به شبکه متصل شوند.

اما چگونه می‌توانیم از وای‌فای ۶ استفاده کنیم؟ یا برای استفاده از وای‌فای ۶ به چه چیزهایی نیاز داریم؟

نمی‌توان با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری به وای‌فای ۶ کوچ کرد. حتما نیاز به خرید سخت‌افزار جدید دارید. باید روتر، اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، کامپیوتر و تجهیزات وای‌فای دیگر جدید و سازگار با وای‌فای ۶ خریداری کنید.

پس، کوچ به وای‌فای ۶ یا استفاده از جدیدترین نسل وای‌فای یک شبه اتفاق نمی‌افتد و در طول زمان به مرور حاصل می‌شود. این‌طور نیست که به یک فروشگاه شبکه رفته و تجهیزات وای‌فای ۶ خریداری کرده و بیایید در خانه نصب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین اسمارت‌فون‌های وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹

هنوز بسیاری از تجهیزات وای‌فای به این نسل از شبکه کوچ نکردند. مثلا دانگل وای‌فای ۶ در بازار یافت نمی‌شود یا لپ‌تاپ وای‌فای ۶ به سختی پیدا می‌کنید. فقط چند اسمارت‌فون مبتنی بر وای‌فای ۶ وارد بازار شده است و شاید روترهای بی‌سیم خانگی یا مودم روترهای وای‌فای ۶ در دسترس نباشند.

به‌طور پیش‌فرض و برای شروع باید یک روتر بی‌سیم وای‌فای ۶ خریداری کنید. ما در مطلب «در سال ۲۰۱۹ کدام روتر وای‌فای ۶ را بخریم؟» مهم‌ترین روترهای بی‌سیم مبتنی بر وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹ را معرفی کردیم.

وقتی یک روتر وای‌فای ۶ خریداری و در خانه نصب کنید؛ به تدریج و شاید در طول سال‌های آینده بتوانید تمام تجهیزات خانه را به وای‌فای ۶ کوچ دهید ولی اگر روتر وای‌فای ۶ نداشته باشید؛ هر چقدر وسایل وای‌فای جدید بخرید؛ بی‌فایده است.

آغاز یک کوچ بزرگ

کوچ به وای‌فای ۶ از خرید یک روتر بی‌سیم آغاز می‌شود. شاید بپرسید خرید یک روتر وای‌فای ۶ در حالی که اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، دوربین و … هنوز وای‌فای ۶ نیستند؛ چه فایده‌ای دارد؟

بیشتر بخوانید: آیا ۵G و وای‌فای ۶ فناوری‌هایی مشابه هم هستند؟

به طور پیش‌فرض، روترهای وای‌فای ۶ سریع‌تر هستند و از دستگاه‌های بیشتری به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند. روترهای وای‌فای ۶ امن‌تر و از فناوری‌های به‌روزتری سود می‌برند که باعث ارتقای شبکه خانگی شما می‌شوند.

بنابراین؛ بهتر است برای شروع یک روتر بی‌سیم وای‌فای ۶ خریداری کنید و بعد طی یک برنامه‌ریزی و به مرور در ماه‌های آینده اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، دوربین نظارتی، تبلت، بلندگو و هر دستگاه دیگری را به وای‌فای ۶ ببرید.

اگر امروز نمی‌توانید یک روتر وای‌فای ۶ خریداری کنید؛ اصلا دیر نیست. اتفاقا هرچقدر بتوانید دیرتر سراغ وای‌فای ۶ بروید؛ هزینه کمتری داده و دستگاه‌های بهتری خریداری می‌کنید. 

اگر هم آماده خرید یک روتر وای‌فای ۶ هستید؛ بهتر است توصیه‌های ما پیش از خرید را بخوانید:

۵ نکته‌ای که باید پیش از خرید یک روتر وای‌فای ۶ بدانید


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا