راهنمای خرید

در سال ۲۰۱۹ کدام روتر وای‌فای ۶ را بخریم؟

زمان مهاجرت بزرگ در وای‌فای فرا رسیده است. پس از سلطنت چندین ساله روترهای AC بر بازار شبکه‌های بی‌سیم، سال ۲۰۱۹ زمان عرضه روترهای وای‌فای ۶ است؛ فرصتی برای سوییچ به سرعت و کارایی بهتر با تغییر در یک نسل و استاندارد وای‌فای.

شرکت‌ها از اواخر سال ۲۰۱۸ شروع به معرفی روترهای وای‌فای ۶ کردند و اوج این داستان در نمایشگاه CES 2019 بود.

اکنون، بازار تشنه ورود این روترهای بی‌سیم دگرگون شده است. اما چه روترهای وای‌فای ۶ در بازارهای جهانی عرضه شدند و چه روترهایی قرار است به‌زودی وارد بازار شوند؟ این مطلب، نگاهی به بهترین روترهای بی‌سیم مبتنی بر وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹ خواهد داشت.

وای‌فای ۶: سریع‌تر، هوشمندتر و ساده‌تر

درحالی‌که غالب روترهای موجود در بازار مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ac هستند که اختصارا AC یا وای‌فای ۵ خوانده می‌شود؛ وای‌فای در آستانه یک ارتقای بزرگ قرار دارد.

استاندارد جدید ۸۰۲.۱۱ax که وای‌فای ۶ خوانده می‌شود، چندین بهبود قابل توجه دارد که از جمله باید به OFDMA اشاره کرد. OFDMA با تقسیم کانال‌های رادیویی به بخش‌های کوچک‌تر، باعث افزایش سرعت و کارایی می‌شود.

افزون بر این، به‌کارگیری مدولاسیون ۱۰۲۴-QAM سبب می‌شود اطلاعات بیشتری در هر انتقال ارسال شود و مدیریت اطلاعات بهتر صورت گیرد. مدیریت دقیق‌تر ترافیک شبکه در کنار بهبود مصرف باتری از دیگر امتیازات وای‌فای ۶ هستند. 

در وای‌فای ۵ شاهد دستیابی به سرعت‌های چند گیگابیتی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بودیم ولی در وای‌فای ۶ که از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌شود؛ شاهد رسیدن سرعت انتقال اطلاعات به مرز ۱۱ گیگابیت هستیم.

در وای‌فای ۶ یک اتصال سریع‌تر، امن‌تر، قوی‌تر و با کارایی بهتر داریم که می‌تواند شبکه‌های بی‌سیم را هم‌تراز شبکه‌های اترنت کند. در ادامه، نگاهی به مهم‌ترین روترهای بی‌سیم وای‌فای ۶ می‌اندازیم و ضمن معرفی، مشخصات و ویژگی‌های برجسته‌شان را بررسی خواهیم کرد:

Asus RT-AX88U

اولین روتری که با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. روتری دوبانده بود که سرعت انتقال اطلاعات را به مرز ۶ گیگابیت می‌رساند.

چهار آنتن خارجی، پوشش‌دهی سیگنال وسیع و هشت درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی که می‌تواند تعداد زیادی دستگاه را به روتر و اینترنت متصل کند.

این روتر از نسخه پیش‌نویس وای‌فای ۶ استفاده می‌کند و برخی از قابلیت‌ها و تکنیک‌های استاندارد ۸۰۲.۱۱ax در آن پیاده‌سازی نشدند. البته، ایسوس این روتر بی‌سیم را یک سال بعد از معرفی و در اواخر سال ۲۰۱۸ روانه بازار کرد.

در این مدت، برخی از ویژگی‌های آن ارتقا یافت. این روتر از سیستم امنیتی AiProtection سود می‌برد که با همکاری شرکت ترندمیکرو پیاده‌سازی شده است و می‌تواند با حملات و تهدیدات رایج اینترنت، بدافزارها، جاسوس‌افزارها و تلاش‌های مخرب در شبکه مقابله کند.

این روتر از پلتفرم AiMesh ایسوس پشتیبانی می‌کند که امکان استفاده از آن در سیستم‌های مش وای‌فای وجود داشته باشد. قیمت روتر بی‌سیم ایسوس RT-AX88U در بازار ۳۴۲ دلار است. 

Asus ROG Rapture GT-AX11000

گیمرها به شدت عاشق وای‌فای ۶ خواهند بود. این روتر سه بانده هم دقیقا گیمرها را هدف قرار گرفته است.

روتر قدرتمند ایسوس در رده AX11000 است؛ یعنی حداکثر سرعت آن  به مرز ۱۱ گیگابیت می‌رسد. ایسوس به‌گونه‌ای این روتر را طراحی کرده است که بهترین عملکرد را در فرکانس ۵ گیگاهرتز برای بازی‌های آنلاین یا استریم گیم داشته باشد. گیمرها می‌توانند یک باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز را به طور کامل به بازی اختصاص دهند.
GT-AX11000 هشت آنتن جداشدنی و قابل تنظیم به جهت‌های گوناگون دارد. از چهار درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی در کنار درگاه WAN سود می‌برد و البته یک درگاه LAN اختصاصی برای اتصال به سیستم‌های گیم دارد که سرعتی ۲.۵ گیگابیتی می‌دهد.

روتر GT-AX11000 از سری محصولات ROG ایسوس است که غالبا قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. مثلا، این روتر بی‌سیم از سیستم رنگ‌پردازی RGB سود می‌برند و طراحی ویژه‌ای دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های این محصول به نام DFS باعث می‌شود روتر کانال‌های خلوت‌تر رادیویی با کیفیت شبکه بهتر را یافته و دستگاه‌های متصل به شبکه را روی آن تنظیم کند. فروش این روتر با قیمت بالای ۴۵۰ دلار آغاز شده است.

ASUS AiMesh AX6100

همزمان با روترهای وای‌فای ۶، سیستم‌های مش وای‌فای هم اوج گرفتند. ایسوس با ترکیب این دو فناوری و پلتفرم، روتر بی‌سیم RT-AX92U یا AiMesh AX6100 را عرضه کرده است.

این روتر سه بانده است و می‌تواند به عنوان روتر و نود اصلی در یک سیستم مش وای‌فای قرار بگیرد و نودهای دیگر به او متصل شوند.

حتی روترهای وای‌فای ۵ هم می‌توانند به AiMesh AX6100 شوند و یک وای‌فای با پوشش سراسری و وسیع برای ساختمان‌های با متراژ بالا و چند طبقه بسازند.

حداکثر سرعت این روتر ۶ گیگابیت است و از یک درگاه WAN و چهار درگاه LAN گیگابیتی سود می‌برد. چهار آنتن خارجی دارد و طراحی آن منحصربه‌فرد است.

ایسوس هنوز این روتر را قیمت‌گذاری نکرده است ولی احتمالا از پاییز سال ۲۰۱۹ وارد بازارهای جهانی شود. همراه با این روتر ۲ نود توسعه‌دهنده نیز عرضه خواهد شد.

D-Link AX6000

دی‌لینک اولین روترهای وای‌فای ۶ خود را حدود یک سال و اندی پیش، در خلال رویداد CES 2018 معرفی کرد. هنگامی که هنوز استاندارد ۸۰۲.۱۱ax سر زبان‌ها بود.

روتر دوبانده AX6000 یا DIR-X6060 با سرعت نزدیک به ۶ گیگابیت، پشتیبانی از MU-MIMO برای ارتباط همزمان با چندین دستگاه و اپلیکیشن، نصب و راه‌بری ساده دی‌لینک، یکی از روترهای بی‌سیم شاخص بازار در سال ۲۰۱۹ است.

این روتر به ۸ آنتن با کارایی و قدرت سیگنال‌دهی بالا مجهز شده است و از یک درگاه WAN با سرعت بی‌نظیر ۵ گیگابیت سود می‌برد. ۴ درگاه LAN یک گیگابیت نیز در کنار این درگاه برای اتصال تجهیزات دیگر به شبکه در دسترس کاربران قرار دارد.

همین‌طور، شاهد یک درگاه USB 3.0 برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی هستیم. به گفته شرکت دی‌لینک، روتر DIR-X6060 در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ روانه بازار می‌شود و هنوز از قیمت یا سایر مشخصات آن اطلاعی نداریم.

D-Link AX11000

سریع‌ترین روتر وای‌فای ۶ دی‌لینک تا کنون است که با نام DIR-X9000 نیز شناخته می‌شود. این روتر بی‌سیم پیشرو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد ولی هنوز راهی به بازار پیدا نکرده است.

حداکثر سرعت ۱۱ گیگابیت بر ثانیه را روی سه فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به دست می‌دهد. ۸ آنتن خارجی برای دستیابی به بالاترین پوشش‌دهی و پایداری وای‌فای دارد و درگاه‌های LAN گیگابیتی در دسترس هستند.

اپلیکیشن جدید وای‌فای دی‌لینک امکان نصب ساده این روتر و مدیریت آن را با استفاده از اسمارت‌فون‌ها و از راه دور فراهم می‌کند. مجهز به فناوری MU-MIMO 4×4 است تا چندین دستگاه بتوانند به طور همزمان بالاترین سرعت انتقال اطلاعات را با روتر بی‌سیم داشته باشند.

انتظار داریم دی‌لینک هرچه زودتر شرایط فروش این روتر بی‌سیم را اعلام کرده و شاهد عرضه آن در بازارهای جهانی باشیم. 

Netgear Nighthawk AX8

نت‌گیر هم با قدرت وارد بازار روترهای وای‌فای ۶ شده است. این شرکت در ماه نوامبر روترهای نسل جدید وای‌فای ۶خود را رونمایی کرد. روتر Nighthawk AX8 با سرعت ۶ هزار مگابیت و ۴ آنتن داخلی از بالاترین تعداد لینک‌های استریم (۸ لینک) در یک روتر سود می‌برد.

این روتر می‌تواند روی پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز کار کند و برای ساختمان‌ها و خانه‌های بزرگ طراحی شده است. ۶ درگاه اترنت گیگابیتی دارد که یکی برای WAN و بقیه برای LAN استفاده می‌شوند. دو درگاه هم از Port Aggregation پشتیبانی می‌کنند.

به علاوه، مجهز به دو درگاه USB 3.0 است. از فناوری‌های Beamforming و MU-MIMO سود می‌برد و پردازنده چهار هسته‌ای ۶۴ بیتی دارد. طراحی این روتر بسیار جالب و فضایی است. آنتن‌ها در بال‌های سفینه‌ای این روتر جاسازی شده‌اند تا بتوانند پوشش شبکه بسیار وسیعی ایجاد کنند. روتر نت‌گیر Nighthawk AX8 با قیمت ۴۰۰ دلار وارد بازار شده است.

Netgear Nighthawk AX12

مدل ارتقا یافته روتر AX8 است و اگرچه همان سرعت ۶ گیگابیت را روی دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به دست می‌دهد ولی از ۱۲ استریم وای‌فای پشتیبانی می‌کند و ۸ آنتن داخلی در بال‌های آن نصب شده است.

قوی‌ترین روتر بی‌سیمی است که نت‌گیر برای وای‌فای ۶ ارایه داده است و با دستیارهای صوتی دیجیتالی مانند الکسای آمازون و گوگل اسیستنت سازگاری دارد.

نت‌گیر روتر Nighthawk AX12 را تا اواخر امسال عرضه نمی‌کند و قیمت آن هنوز مشخص نشده است. همانند مدل AX8 از فناوری‌های MU-MIMO، Beamforming، OFDMA، WPA3 و به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر پشتیبانی می‌کند ولی یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های آن در درگاه‌های اترنتی است.

۵ درگاه RJ45 دارد که یکی برای WAN و چهار تای دیگری برای LAN استفاده می‌شوند. همچنین، یک درگاه LAN چند گیگابیتی دارد که از سرعت‌های ۱، ۲.۵ و ۵ گیگابیت پشتیبانی می‌کند. دو درگاه USB 3.0 هم برای اتصال ذخیره‌سازها دارد.

Netgear Nighthawk AX۴ 

ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین روتر وای‌فای ۶ نت‌گیر است که برای کاربران خانگی و میان‌رده بازار عرضه شده است.

ک روتر بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax با ۴ لینک استریم در رده AX۳۰۰۰ است. به این معنی که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شاهد سرعتی ۶۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۲۴۰۰ مگابیت می‌رسد.

از پهنای‌باند رادیویی ۱۶۰ مگاهرتز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که سرعتی دو برابر پهنای‌باند رایج ۸۰ مگاهرتزی در روترهای امروزی AC می‌دهد. این پهنای‌باند امکان استفاده از سرعت انتقال اطلاعات گیگابیتی روی وای‌فای برای دستگاه‌های موبایل و لپ‌تاپ را می‌دهد.

این روتر از استاندارد WPA۳ سود می‌برد که جدیدترین الگوریتم رمزنگاری اطلاعات روی شبکه‌های بی‌سیم است. افزون بر این، به استاندارد ۸۰۲.۱۱i با کلیدهای ۱۲۸ بیتی AES مجهز شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ دو آنتن خارجی برای این روتر بی‌سیم در نظر گرفته شده است. ۴ درگاه LAN، یک درگاه WAN و یک درگاه USB ۳.۰ نیز امکانات ارتباطی روتر AX۴ را تشکیل می‌دهند.

Orbi Wi-Fi 6

شرکت نت‌گیر در رده روترهای مش وای‌فای خود نیز یک محصول مبتنی بر وای‌فای ۶ معرفی کرده است.

Orbi محبوب‌ترین سیستم مش وای‌فای این شرکت است و اکنون نت‌گیر یک مدل با وای‌فای ۶ معرفی کرده تا کاربران بتوانند در شبکه‌های مش وای‌فای Orbi هم به استاندارد و سرعت جدید وای‌فای دسترسی داشته باشند.

این روتر از لینک backhaul چهار در چهار پشتیبانی می‌کند و یک وای‌فای چند گیگابیتی به دست می‌دهد. همانند روتر AX12 تا پایان سال ۲۰۱۹ عرضه نخواهد شد و قیمت آن نامشخص است.

تصاویر نشان می‌دهند این روتر در بسته‌های ۲ تایی عرضه می‌شود تا شاهد اولین سیستم مش وای‌فای ۶ باشیم. باید به این نکته هم اشاره کنیم که مجهز به فناوری FastLane3 برای حفظ کیفیت وای‌فای در همه وضعیتی است.

TP-Link Archer AX6000

تی‌پی‌لینک هم روترهای مش وای‌فای خود را اواخر سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. AX6000 روتری دوبانده با هشت آنتن خارجی high-gain و هشت درگاه شبکه اترنت گیگابیتی در کنار یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت است.

افزون بر این، از یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB Type C بهره می‌برد تا بالاترین امکانات ارتباطی ممکن برای یک روتر بی‌سیم نسل جدید را داشته باشد.

سرعت نهایی این روتر به مرز ۶ گیگابیت می‌‌رسد و مجهز به یک پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز و دو کوپروسسور یا پردازنده شتاب‌دهنده است.

سیستم امنیتی HomeCare با همکاری ترندمیکرو روی این روتر نصب شده تا محافظت لازم از شبکه و اطلاعات تبادلی آن در برابر مهاجمین انجام شود. این روتر با قیمت ۳۴۹ دلار روانه بازارهای جهانی شده است و یکی از بهترین انتخاب‌های کاربران برای وای‌فای ۶خواهد بود.

TP-Link Archer AX11000

سریع‌ترین و قوی‌ترین روتر وای‌فای ۶ شرکت تی‌پی‌لینک است. تنها روتر گیمینگ این فهرست نیست ولی بی‌شک می‌تواند بهترین روتر گیمینگ وای‌فای ۶ سال باشد.

به لطف پردازنده پرقدرتی که دارد؛ سرعت وای‌فای به بالای ۱۰ گیگابیت می‌رسد و در رده روترهای AX11000 قرار می‌گیرد. همانند مدل AX6000 از امکانات ارتباطی گسترده‌ای سود می‌برد که ۸ درگاه LAN یک گیگابیتی و درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت از جمله آن‌ها هستند.

چندین ویژگی منحصربه‌فرد برای افزایش کارایی شبکه دارد. می‌تواند با اولویت‌بندی دستگاه‌های گیمینگ، ترافیک شبکه را به طور خودکار برای آن‌ها اولویت‌بندی کند. وضعیت شبکه را به طور بی‌درنگ گزارش کرده و نشان می‌دهد تاخیر یا درگیری منابع در کدام بخش است.

می‌تواند منابع شبکه را به گونه‌ای مدیریت کند که یک دستگاه گیمینگ به راحتی استریم بازی انجام دهد و کمترین تاخیر و پینگ را شاهد باشیم. این روتر با قیمت ۴۵۰ دلار وارد بازار شده است.

TP-Link Deco X10

یک روتر مش وای‌فای دیگر با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax که ارتقایافته سیستم مش وای‌فای Deco تی‌پی‌لینک است.

این روتر در بسته‌های دو تایی عرضه می‌شود تا کاربران بتوانند یک خانه را به طور کامل زیر پوشش وای‌فای ۶ ببرند.

البته، می‌توان نودهای دیگری به این سیستم مش وای‌فای افزود تا پوشش بیشتری فراهم شود و مثلا خانه‌های بالای ۳۰۰ مترمربع نیز یک وای‌فای پرسرعت و پرقدرت داشته باشند.

دو فرکانس رادیویی ۵ گیگاهرتز با سرعت ۱.۲ گیگابیت روی هریک از آن‌ها و یک فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۳۰۰ مگابیت دارد. قرار است این روتر بی‌سیم در اواخر سال ۲۰۱۹ و با قیمت ۳۵۰ دلار برای بسته دو تایی وارد بازار شود.

Linksys Velop WiFi ۶

لینک‌سیس از اولین روتر مش وای‌فای ۶ رونمایی کرد. روتر Velop WiFi ۶ محصول جدید شرکت لینک‌سیس است که با قیمت ۳۹۹ دلار یا بسته دو تایی ۶۹۹ دلار از امروز وارد بازارهای جهانی می‌شود. نام کامل این روتر Velop MX۵ است.

لینک‌سیس می‌گوید روتر مش وای‌فای Velop WiFi ۶ برای کاربرانی مناسب است که می‌خواهند تعداد بیشتری دستگاه را در خانه به وای‌فای متصل کنند و با سرعت بیشتری به اینترنت وصل باشند. 

هر نود مش وای‌فای Velop WiFi ۶ می‌تواند حداکثر متراژی در حدود ۲۸۰ مترمربع را پوشش دهد. بنابراین؛ یک بسته دوتایی این روتر برای پوشش دادن خانه‌ای ۵۰۰ متری مناسب است و با بسته سه تایی آن می‌توان خانه‌های در متراژ ۷۰۰ الی ۸۰۰ متر را زیر پوشش وای‌فای پرسرعت برد.

این روتر می‌تواند به راحتی ۵۰ دستگاه متصل به وای‌فای و اینترنت را پاسخ‌گو باشد بدون اینکه مشکلی در پهنای‌باند، پایداری سیگنال‌ها و افت سرعت اینترنت رخ دهد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. مودم n درست و حسابی من بزور تو خونه کسی دیدم با این قیمتا حالا AC بماند بعد شما فکر اینی که بدو Ax اومد حالا چی بدیم تو ورودی ون اینترنت لاکپشتی ایران تو مودم ۵ میلیونی ؟
    بعد کو دستگاه wifi6 که به این وصل بشه ؟ همه S10 سامسونگ دارن ؟ خیلی دلتون خوشه بابا .

    1. اگه قرار بر این باشه که با وضع کشور مقاله یا مطلبی منشر بشه بدون شک بررسی نوکیا ۰۰۴۰ هم زیاده برامون.
      هدف این سایت ها و ادمین های زحمتکششون اینه که از اخبار و دنیای فناوری عقب نمونیم (حداقل از بابت اطلاعات علمی).
      شما بجای جو دادن میتونین نخونین تا وقتتون هم تلف نشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا