آموزش

ماینینگ با یک روتر اینترنت معمولی بدون نیاز به کارت گرافیک سنگین یا ASIC

داشتم درباره دستگاه‌های ماینینگ و مشخصات آن‌ها در اینترنت جست‌وجو می‌کردم که به یک موضوع جالب رسیدم. اینکه با یک روتر معمولی بتوانیم ماینینگ کنیم. چیزی شبیه به رویا است ولی واقعیت دارد.

همه این روزها دنبال استخراج بیت‌کوین و اتریوم و ارزهای دیگر هستند. همه هم می‌دانیم برای شروع باید یک کارت گرافیک رده بالا و قدرتمند بخریم تا بشود از GPU آن استفاده کرد یا اینکه سراغ خرید یک دستگاه ماینینگ ASIC برویم.

شما می‌توانید با یک لپ‌تاپ و کامپیوتر معمولی شروع به ماینینگ کنید (CPU-mining). در مرحله پیشرفته‌تر، می‌توانید با نصب کارت‌های گرافیک رده بالا سعی در استخراج ارزهای دیجیتالی داشته باشید که به نام GPU mining می‌گویند. برای خرید و بستن چنین سیستمی نیاز به هزینه کردن ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار دارید. 

بیشتر بخوانید: برای استخراج بیت‌کوین و دیگر ارز رمزها به چه سرعت و حجم اینترنتی نیاز داریم؟

در گام پیشرفته‌تر، می‌توانید یک دستگاه اختصاصی استخراج بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی به نام ASIC را خریداری و نصب کنید. یک دستگاه ASIC هم قیمتی بین ۱۴۰۰ تا ۶ هزار دلار دارد.

حالا تصور کنید با یک روتر یا مودم روتر معمولی که به اینترنت ADSL متصل است؛ بتوانید بدون نیاز به سیستم‌های خفن گرافیکی یا دستگاه‌های ASIC ماینینگ کنید. حتی اینجا نیاز به خرید یک روتر رده بالا و مثلا چند میلیونی ندارید و همان مودم روتر خانگی شما کفیت می‌کند. چگونه چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

ماینینگ با روتر

شرکتی به نام World Wi-Fi راه‌اندازی شده است که در واقع کنسرسیومی از ده‌ها شرکت و توسعه‌دهنده و صدها عضو حقوقی است. World Wi-Fi یک شبکه غیرمتمرکز و خصوصی از روترهای متصل به اینترنت در سراسر دنیا راه‌اندازی کرده است که می‌توانند ماینینگ کنند.

شما باید نرم‌افزار یا فریم‌ویر World Wi-Fi را روی روتر خود نصب کنید و بعد به این شبکه خصوصی و غیرمتمرکز متصل شوید. خود شبکه شما را به طور رایگان به اینترنت متصل می‌کند و بعد شما این اینترنت را از طریق وای‌فای با دیگران به اشتراک می‌گذارید.

هر فردی که به وای‌فای متصل شود؛ یک تبلیغ کوچک مشاهده می‌کند و تعداد زیاد بازدید این تبلیغ می‌تواند برای شما یا صاحب روتر ارز دیجیتالی به همراه داشته باشد.

شما می‌توانید دیگران را هم به این شبکه World Wi-Fi دعوت کنید یا نقاط دسترسی بیشتری برای اتصال به وای‌فای بسازید. همین‌طور، اختیار دارید تبلیغات گران‌تر یا پولی قرار دهید.

می‌شود گفت یک جور بازاریابی و درآمدزایی با استفاده از بیت‌کوین است و ماینینگ واقعی نیست ولی خوب برای خودش می‌تواند یک کسب درآمد بسیار بالا باشد.

این ایده برای چه افرادی مناسب است؟ رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، صاحبان کسب‌وکارها، فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی تا در روز ده‌ها نفر به وای‌فای رایگان متصل شوند و از این رهگذر چند کوین هم گیر صاحب روتر بیاید.

طبیعی است که هنوز نمی‌دانم این پروژه برای ایران جواب می‌دهد یا خیر و آیا امکان نصب فریم‌ویر در داخل ایران هست و اینکه می‌شود به شبکه World Wi-Fi متصل شد یا خیر!

ایده World Wi-Fi برایم جالب بود و گفتم با شما به اشتراک بگذارم. در یک مطلب دیگر هم گفتم که اطلاعات زیادی درباره ماینینگ و استخراج ارز و ماجراهای پیرامون آن و همین‌طور محدودیت‌ها و مشکلات قانونی و حقوقی آن ندارم و نوشتن این مطالب به منزله دعوت یا راهنمایی نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا