راهنمای خرید

بهترین اینترنت مناسب بورس، ترید، فارکس و ارزهای دیجیتال

اینترنت مناسب ترید باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

اینترنت مناسب بورس یا ترید، فقط نیاز به سرعت دانلود بالا ندارد؛ بلکه باید پینگ پایین و پایداری خوبی داشته باشد و مرتبا قطع و وصل نشود.

اینجا داستان اینترنت و مودم برای ماینرها و استخراج ارزهای مجازی با بازارهای بورسی، فارکس و بروکر متفاوت است.

قبلا درباره سرعت اینترنت و نوع مودم مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی صحبت کردیم.

گفتیم که برخلاف تصور عامه مردم؛ برای این مصارف نیازی به اینترنت و مودم پرسرعت و قوی نیست و شما یک اتصال اینترنت ADSL معمولی با یک مودم میان رده داشته باشید؛ کارتان راه می‌افتد؛ چون استخراج ارزهای مجازی نیازی به پهنای‌باند زیاد یا پینگ پایین ندارد.

فقط احتمالا اگر می‌خواهید تعداد دستگاه ماینر زیادی به مودم یا روتر وصل کنید؛ باید ابتدا یک سوئیچ با درگاه‌های زیاد بخرید و بعد سوئیچ را به مودم وصل کنید.

اما در بازارهای مالی فارکس و بازارهای بورس نیاز به اینترنت با سرعت بالا و پینگ پایین دارید. نه در حد اینترنت و مودمی که برای گیمرها پیشنهاد می‌شود ولی باز هم داشتن پهنای‌باند بالا و تاخیر بسیار کم مهم است.

۴ ویژگی مهم اینترنت مناسب ترید، فارکس، بورس و بازارهای مالی

اینترنت مناسب ترید

برای بورس و ترید، بیشتر از اینکه به سرعت دانلود زیاد نیاز دارید؛ به پایداری بالا و پینگ پایین نیاز دارید.

یک اینترنت پر سرعت مانند اینترنت موبایل، مثلا با سرعت ۷۰ تا ۱۰۰ مگابیت ولی پینگ بالا، اصلا برای بورس خوب نیست. از سوی دیگر، بدترین اینترنت برای ترید و فارکس، اینترنت ADSL است.

بیایید با هم به ۴ ویژگی که باید اینترنت مناسب بورس و ترید داشته باشد؛ نگاهی بیندازیم:

۱- پینگ پایین

همه می‌دانیم که برای فعالیت در بازارهای مالی، سرعت حرف اول را می‌زند. صحبت از ثانیه نیست؛ بلکه صحبت از کسری از ثانیه و میلی ثانیه است.

پینگ اینترنت مناسب برای ترید، فارکس، بورس و نظایر این‌ها، باید پینگی حداکثر ۶۰ میلی ثانیه داشته باشد. اگر زیر ۴۰ میلی ثانیه باشد؛ ایده‌آل و بین ۴۰ تا ۶۰ میلی ثانیه قابل قبول است.

حالا شما چه اینترنتی با پینگ زیر ۶۰ میلی ثانیه سراغ دارید؟

۲- پایداری بالا

یعنی اینترنت دائم قطع و وصل نشود. هر قطعی اینترنت به طور متوسط ۲ دقیقه طول می‌کشد تا دوباره اینترنت وصل و همه‌چیز به حالت عادی برگردد.

در واقع، بدترین آفت برای اینترنت مناسب بورس، عدم پایداری و قطعی و وصلی زیاد است. به همین دلیل، زیاد توصیه نمی‌کنند از اینترنت همراه و اینترنت TDLTE برای کارهای مالی استفاده کنید و برعکس اینترنت ثابت را پیشنهاد می‌کنند.

۳- آپلود بالا

در بورس و فارکس و ترید، بیشتر از سرعت دانلود خوب، به آپلود مناسب نیاز دارید. اینترنت شما باید حداقل سرعت آپلود ۱ مگابیت را داشته باشد تا بتوانید سریعا درخواست‌های خود را ارسال و ثبت کنید.

هرچه سرعت ثبت و ارسال درخواست‌های مالی و تبادلات شما بالاتر باشد؛ در این بازارها سود بیشتری کردید.

اینترنت‌های ADSL و TDLTE آپلود خوبی ندارند ولی اینترنت‌های رادیویی، VDSL و FTTH از نظر سرعت آپلود بسیار بهتر هستند.

۴- پهنای‌باند و دانلود خوب

برای ترید نیازی به اینترنت با سرعت دانلود خیلی خفن، مثلا ۱۰۰ مگابیت و ۵۰ مگابیت نیست. شما یک اینترنت پایدار و با پینگ پایین ولی سرعت دانلود ۱۰ مگابیت هم داشته باشید؛ مطمئنا نرم‌افزارهای شما خیلی راحت و روان می‌توانند اجرا و فعالیت‌های مالی را پیش ببرند.

در واقع، پهنای‌باند خوب بیشتر از سرعت دانلود اهمیت دارد؛ چون قرار نیست فایل‌های با حجم بالا از اینترنت دانلود کنید؛ بلکه تقاضاها و درخواست‌های دریافتی و ارسالی شما زیاد است.

دقیقا بزرگراهی را تصور کنید که قرار نیست یک کامیون سنگین از آن عبور کند؛ بلکه نیاز داریم چندین ماشین سواری با شتاب و سرعت بالایی همزمان رد شوند.

برای ترید و بورس، به یک بزرگراه چند بانده نیاز داریم تا همزمان چندین درخواست مالی برود و جواب چندین درخواست بیاید.

چقدر حجم نیاز داریم؟

آیا در اینترنت ترید و بورس به حجم زیادی نیاز داریم؟ خیر!

بیشتر از حجم به پینگ پایین، پایداری بالا، آپلود مناسب و دانلود خوب تمرکز کنید. دنبال اینترنت ۱۰۰ گیگ و ۵۰۰ گیگ برای بورس نباشید؛ بلکه دنبال یک اینترنت ماهیانه چند گیگ ولی با کیفیت خوب باشید.

اینترنت مناسب بورس و ترید

خرید اینترنت FTTH

انواع اینترنت مناسب بورس، براساس اولویت‌هایی که در بالا گفتیم:

۱- اینترنت فیبر نوری یا FTTH

بهترین اینترنت برای کارهای مالی، فارکس، ترید، بورس، ثبت‌نام خودرو و فعالیت‌های نظیر این‌ها است.

پینگ اینترنت فیبر نوری زیر ۲۰ میلی ثانیه است؛ آپلود بسیار بالایی دارد و پایداری تقریبا ۱۰۰ درصدی به شما می‌دهد.

بزرگ‌ترین مشکل، در دسترس نبودن اینترنت فیبر نوری برای همه افراد است.

اگر درباره خرید اینترنت فیبر نوری سوال دارید؛ نگاهی به مطلب پرسش و پاسخ ما درباره اینترنت FTTH بیندازید:

۲- اینترنت رادیویی

اینترنت رادیویی یا بی‌سیم یا P2P، پس از اینترنت فیبر نوری، بهترین پینگ و آپلود و پایداری را به شما می‌دهد.

شما یک آنتن در بالای ساختمان خودتان نصب می‌کنید؛ یک لینک بی‌سیم با ساختمان شرکت ارائه‌دهنده اینترنت بی‌سیم برقرار می‌شود و بعد می‌توانید بالاترین کیفیت اینترنت را داشته باشید.

برای خرید اینترنت رادیویی به مطلب زیر مراجعه کنید:

۳- اینترنت VDSL

وی دی اس ال فناوری پیشرفته‌تر ADSL با سرعت دانلود چندین برابر بیشتر و آپلود مساوی با دانلود است.

باز هم یک اینترنت ثابت با پینگ پایین (معمولا زیر ۵۰ میلی ثانیه و در بهترین حالت ۳۰ میلی ثانیه) و آپلود بسیار خوب (۲۰ الی ۳۰ مگابیت) که پایداری بالایی هم دارد.

اگر می‌توانید و در منطقه و شهر شما، اینترنت VDSL هست؛ حتما برای خریدش اقدام کنید. به نظر ما، اینترنت VDSL به مراتب بهتر از اینترنت TDLTE و اینترنت همراه، به ویژه برای دانلود، ترید و کارهای بورسی است:

۴- اینترنت همراه (۴G و ۴.۵G)

اگر به اینترنت فیبر نوری، اینترنت رادیویی و VDSL دسترسی ندارید؛ تنها اینترنتی که باقی می‌ماند؛ اینترنت همراه است.

سرعت دانلود و آپلود اینترنت همراه خوب است و اگر در منطقه پوشش‌دهی باشید؛ می‌توانید حداقل سرعت ۱۰ الی ۱۵ مگ برای دانلود و ۵ مگ برای آپلود را بگیرید؛ اگرچه این روزها در برخی مناطق می‌توان تا بیش از ۱۰۰ مگابیت سرعت داشت.

پینگ اینترنت موبایل کمی بالا است. معمولا شاهد پینگی ۵۰ الی ۶۰ میلی ثانیه در بهترین حالت و به طور متوسط پینگ زیر ۱۰۰ میلی ثانیه هستیم.

بزرگ‌ترین مشکل اینترنت همراه، عدم پایداری آن است. قطعی‌های گاه و بیگاه می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های شما را بر باد بدهد.

۵- اینترنت TD-LTE

اینترنت TDD خیلی بهتر از گذشته شده است. پوشش‌دهی آن تقریبا تمام کشور را شامل می‌شود؛ سرعت آن به ۸۰ مگابیت رسیده و در بدترین حالت، شرکت ارائه دهنده به شما تضمین سرعت ۳۰ مگابیت را می‌دهد.

از نظر پینگ، زیر ۱۰۰ میلی ثانیه و از نظر آپلود، بین ۱ تا ۵ مگابیت است اما پایداری آن بدتر از اینترنت همراه است و شاید در طول روز، یکی دو بار قطعی داشته باشید.

۶- اینترنت ADSL

بدترین اینترنت مناسب بورس، ترید و فارکس، اینترنت ADSL است. سرعت اپلود که افتضاح و زیر ۱ مگابیت است؛ پینگ بالا است؛ اگرچه پایداری نسبتا خوبی دارد ولی سرعت دانلود خیلی بالایی ندارد.

اصلا توصیه نمی‌کنیم به اینترنت ADSL برای کارهای مالی یا فعالیت در بازارهای رمزارز متکی باشید و حتما یک اینترنت دیگر برای خودتان تهیه کنید.

باز هم اینترنت TDLTE خیلی بهتر از اینترنت ADSL است. هرکجا باشید؛ می‌توانید اینترنت TDD را تهیه کنید.

بهترین اینترنت منطقه خودتان را پیدا کنید

بهترین اینترنت برای بورس

ما بهترین اینترنت‌ها برای ترید و بورس را گفتیم ولی ممکن است همه این‌ها در دسترش شما نباشند. باید بررسی کنید کدام‌یک از این اینترنت‌ها را می‌توانید برای خودتان تهیه کنید.

ابتدا برای اینترنت فیبر نوری یا FTTH اقدام کنید که احتمالا در شهر شما فقط شرکت مخابرات ارائه می‌دهد و در قالب سرویس‌های تانوما عرضه می‌شود. پینگ اینترنت فیبرنوری زیر ۳۰ میلی‌ثانیه است.

خوش‌بختانه، یک حرکت‌هایی برای توسعه شبکه فیبر نوری شروع شده و در برخی شهرها می‌توان به جز مخابرات، از شرکت‌های دیگر هم سرویس FTTH گرفت.

پس از آن دنبال اینترنت رادیویی یا VDSL بروید که شرکت‌هایی مانند شاتل، آسیاتک، پیشگامان، پارس آنلاین، های وب و .. ارائه می‌دهند.

اینترنت وی‌دی‌اس‌ال نسبت به تانوما در دسترس‌تر و قیمت ارزان‌تری دارد. پینگ این اینترنت زیر ۵۰ میلی‌ثانیه است.

اگر به اینترنت FTTH و VDSL دسترسی ندارید؛ باید سراغ اینترنت همراه ۴G بروید. برای مردم عادی اینترنت ۴G بهترین و سریع‌ترین و در دسترس‌ترین اینترنت است ولی برای کارهایی مانند گیم و بورس به اندازه اینترنت‌های کابلی خوب نیست چون پینگ این نوع اینترنت بالای ۵۰ میلی‌ثانیه است.

در نهایت، اگر هیچ‌یک از اینترنت‌های بالا را نمی‌توانید بخرید؛ سراغ اینترنت ADSL و TD-LTE بروید.

مودم پیشنهادی برای فارکس و بورس

مودم پیشنهادی برای فارکس و بورس

انتخاب یک مودم خوب و پرسرعت بستگی زیادی به انتخاب اینترنت دارد.

اگر اینترنت فیبرنوری گرفتید؛ قاعدتا باید یک مودم GPON بگیرید که البته شرکت مخابرات به شما این مودم را می‌دهد ولی وای‌فای قوی نخواهد داشت و باید یک روتر بی‌سیم دو بانده برای آن تهیه کنید. بهترین مودم‌های GPON بازار ایران را نگاهی بیندازید.

اگر اینترنت VDSL بگیرید؛ باز هم شرکت سرویس‌دهنده اینترنت به شما مودم VDSL می‌دهد ولی بهتر است با یک مودم VDSL قوی‌تر جایگزین کنید.

ما در مقاله «۵ مودم روتر VDSL برتر بازار ایران» تعدادی از مودم‌های وی‌دی‌اس‌ال مناسب کارهایی مانند بازار بورس را معرفی کردیم.

برای اینترنت ۴G بهتر است یک مودم رومیزی ۴G بگیرید که دارای درگاه شبکه اترنت هستند و می‌توانید آن‌ها را با کابل شبکه اترنت به لپ‌تاپ یا کامپیوتر وصل کنید و اینترنتی پرسرعت و تاخیر کم داشته باشید.

یک پیشنهاد طلایی: چکار کنیم اینترنت هرگز قطع نشود؟

روتر میکروتیک و مودم

کاربران حرفه‌ای قدر ثانیه‌ها و دقایق اتصال به اینترنت را می‌دانند. به همین دلیل، قطعات پازل را طوری می‌چینند که هیچ‌وقت اینترنت قطع نشود و در هر شرایطی، حتی بحرانی‌ترین روزهای اینترنت ثابت و موبایل کشور، بتوانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

به همین دلیل، دو سرویس اینترنت، یکی اینترنت ثابت و یکی اینترنت موبایل تهیه می‌کنند تا همیشه یکی پشتیبان دیگری باشد و اگر اینترنت ثابت قطع شود؛ اینترنت موبایل در دسترس باشد و اگر اینترنت موبایل اپراتور قطع شود؛ اینترنت ثابت جایگزین شود.

بهتر است یک اینترنت ثابت پر سرعت مانند VDSL و ADSL به همراه یک اینترنت موبایل ۴G داشته باشید تا همزمان بتوانید سریع‌ترین اینترنت را برای کارهای خود انتخاب کنید.

کافی است یک روتر میکروتیک خریداری کرده و هر دو مودم را به روتر بزنید و تنظیمات افزونگی، ترکیب اینترنت‌ها و لود بالانس را انجام دهید تا هیچ‌وقت اینترنت شما قطع نشود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. “کافی است یک روتر میکروتیک خریداری کرده و هر دو مودم را به روتر بزنید و تنظیمات افزونگی، ترکیب اینترنت‌ها و لود بالانس را انجام دهید تا هیچ‌وقت اینترنت شما قطع نشود.”
    چطوری میشه ۲ اینترنت رو ترکیب کرد؟ تکلیف ایپی چی میشه؟ مثلا بعضی سایت ها لینک دانلود را برای فقط یک ایپی تنظیم میکنند.

  2. از اینترنت tdlte ایرانسل استفاده میکنم و پینگ در ۹۰ درصد موارد بین ۳۰الی ۴۵ بوده و سرعت هم بین ۲۰الی ۴۵ مگابیت متغیره ولی اینترنتی که ارایه دهندگان به مشتریان می دهند با فیلترینگ شدید میباشد و اصلا به صورت عادی محتوای سایت های ترید و صرافی های خارجی رو نمایش نمیده و نیاز به اکانت وی پی دارد چه از نوع روتری چه از نوع نرم افزاری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا