گالری عکس

گالری عکس: ۱۰ مرکز داده بسیار زیبای دنیا

شاید تصور کنید که یک مرکزداده باید خوب کار کند و سرعت و قدرت زیادی داشته باشد. محیط مرکزداده و معمریا ساختمان‌های آن در اولویت‌های پایین‌تری قرار دارند. اما این روزها دیگر این‌گونه نیست و ساختمان و محیط مراکز داده به همان اندازه قدرت پردازشی و حجم ذخیره‌سازی اطلاعات آن اهمیت دارد. معماری و فناوری‌های مختلف سازگار با محیط زیست برای ساخت مراکز داده استفاده می‌شود و هر شکتی سعی می‌کند جذاب‌ترین محیط مرکزداده را برای کارکنان و البته مشتریان بسازد. 

موسسه DCD Awards با بررسی محیط و معماری ساختمان‌های مراکزداده در سال ۲۰۱۷؛ ده مرکزداده زیبا را انتخاب و معرفی کرده است:

۱- مرکزداده Switch Pyramid در میشیگان

این مرکزداده از یک معماری و سبک طراحی خاص استفاده می‌کند و تمامی تجهیزات مرکزداده، خنک‌کننده‌ها و منبع‌های انرژی دارای نشان و از سبک طراحی کلی پیروی می‌کنند. این مرکزداده یک ساختمان هفت طبقه از جنس فولاد و شیشه است. 

۲- مرکزداده Bahnhof Pionen در استکهلم

یک ساختمان خلاقانه و به شدت تحت تاثیر فیلم‌های جمیزباند دارد. در این مرکزداده ویژگی‌هایی مانند آبشار، آکواریم بزرگ ماهی‌های آب شور و گیاهان در حال رشد خواهید دید. این مرکزداده در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. 

۳- مرکزداده Supercomputing Center در باسلونا 

در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و محل استقرار ابررایانه شهر بارسلونا است. ساختمان این مرکزداده از معماری کلیساهای قرن نوزدهم پیروی می‌کند و اکنون در محوطه یک دانشگاه قرار دارد. 

۴- مرکزداده Mural گوگل در اوکلاهما

در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و نمای بیرونی و ساختمان‌های آن سراسر از نقاشی‌های دیواری خلاقانه و رنگارنگ پر شده‌اند. نقاش دیوارهای این مرکزداده؛ ایده‌های خود را از نقشه‌های گوگل‌مپ الگوبرداری کرده است. بیش از ۴۰۰ رنگ در این نقاشی‌ها استفاده شده است و موضوع‌هایی مانند استخرهای شنا، مزارع دایره‌ای، حوضچه‌های نمک و گیاهان دیده می‌شوند. 

۵- مرکزداده Naver در کره جنوبی

Naver یک پرتال وب‌سایتی پیشرو در کره جنوبی است. مرکزداده آن در پای کوه گوبونگ است. روی این مرکزداده اطلاعات مشتریان ذخیره می‌شود. در طراحی ساختمان این مرکزداده از عناصر سنتی کرده استفاده شده است. همچنین؛ تکنیک‌های پیشرفته محیط‌زیستی مانند بازگرداندن آب یا بازیافت باران استفاده شده است. 

۶- مرکزداده Green Mountain در نروژ

یک مرکز ذخیره‌سازی مهمات ناتو در گذشته به یک مرکزداده پیشرفته به مساحت ۱۴۶ هزار مترمربعی تبدیل شده است. این مرکزداده زیر کوه و از نظر پنهان است. این مرکز داده از انرژی آب استفاده می‌کند و دو منبع آب سالیانه دارد. آب سرد ۸ درجه سانتی‌گراد طبیعی تمامی سرورها و تجهیزات شبکه را خنک می‌کند. 

۷- مرکزداده NGD Newport در ولز

این مرکزداده در سال ۲۰۱۰ در یک انبار قدیمی مربوط به شرکت ال‌جی ساخته شده است. تمامی نیازهای برقی این مرکزداده در همان محیط و نزدیکی‌های آن انجام می‌شوند. 

۸- مرکزداده Data Tower در آمستردام

یک ساحتمان ۷۲ متری به مساحت ۵ هزار مترمریع و به صورت یک برج به محلی برای نگه‌داری اطلاعات در آمستردام تبدیل شده است. تمامی شهروندان این برج را برج اطلاعات می‌نامند. ۱۳ طبقه است و از یک منبع برق ۹ مگاواتی استفاده می‌کند. این ساختمان با سیستم‌های آب‌وهوای زیرزمینی خنک می‌شود. 

۹- مرکزداده Salem Chapel در لیدز

شرکت AQL دفتر مرکزی خود را در یک کلیساس قدیمی مربوط به قرن ۱۸ میلادی ساخته است. این کلسیا در سال ۱۷۹۱ برای گنجایش هزار نفر ساخته شده است و در سال ۲۰۰۱ دوباره بازسازی و محل استقرار یک مرکزداده شد. 

۱۰- مرکزداده LuxConnect در لوکزامبورگ 

لوکزامبورگ یک مکان امن و قابل اعتماد برای مراکزداده است. این مرکزداده مساحتی ۵۵۰۰ مترمربعی دارد و از خنک‌کننده رایگان بهره می‌برد. چون به انرژی‌های تجدیدپذیر دسترسی دارد. ساختمان این مرکزداده دارای دیوارهای فولادی است که بالاترین امنیت را دارند و سقف آن با چمن پوشانده شده است.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا