اخبار ایران

حضور سرورهای تلگرام در ایران تایید شد؛ امکان سانسور وجود ندارد!

سرانجام پس از چندین سال حرف و حدیث درباره انتقال سرورهای تلگرام به ایران؛ دیشب پاول دوروف؛ موسس تلگرام در پیامی تایید کرد برخی از سرورهای CDN تلگرام به ایران  برخی از کشورهای خاورمیانه منتقل شدند.

دوروف درباره سرورهای CDN یا «تحویل محتوی» توضیحات کاملی داده است و با تاکید بر رمزنگاری اطلاعات برای ذخیره روی این سرورها؛ این اطمینان را به کاربران می‌دهد که اطلاعات آن‌ها نه قابل پاک شدن یا سانسور هستند و نه هیچ دولتی می‌تواند بر آن‌ها تسلط داشته باشد. 

مدیرعامل و موسس تلگرام درباره سرورهای تحویل محتوی می‌گوید:

از نسخهٔ ۴.۲ تلگرام ما از CDN رمزنگاری شده برای ذخیره فایل‌های کانال‌های عمومی با بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ عضو پشتیبانی می‌کنیم. نقاط ذخیره‌سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده‌اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد ولی ما به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای تلگرام در آن مناطق نداریم.

دوروف درباره اینکه چرا از سرورهای CDN استفاده کرده و برخی از سرورها را در ایران و مناطق دیگر قرار دادند نیز این‌طور توضیح می‌دهد:

ما از سرورهای توزیع شده خود برای افزایش سرعت دانلود در مناطق بدون سانسور که در آنها آزادی بیان تضمین شده‌است، استفاده می‌کنیم. حتی در آن مناطق نیز به آنها اعتماد نمی‌کنیم. اما وقتی تلگرام در مناطق دیگر به شدت محبوب می‌شود، فقط می‌توانیم روی CDNها تکیه کنیم که با آنها از نقطه نظر فنی مانند سرویس‌دهنده‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم و آنها فقط داده‌های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند، دریافت می‌کنند.

به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند در مناطقی نظیر ترکیه، اندونزی، ‌عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش می‌یابد، بدون اینکه کمترین خدشه‌ای به امنیت وارد شود.

موسس تلگرام می‌گوید اطلاعات قرار گرفته شده روی این سرورها نه قابل رمزگشایی هستند و نه می‌توانند با اطلاعات دیگر جایگزین شوند. اگر کشوری اطلاعات را پاک کند؛ همین اطلاعات روی سرورهای اروپا نیز قرار دارند و کاربران می‌توانند از روی آن سرورها به ان‌ها دسترسی داشته باشند. 

هیچ کشوری نمی‌تواند بر سرورهای تلگرام نفوذ یا تسلط داشته باشد چون CDNها و نقاط آن به تلگرام تعلق نداشته و همه ریسک آن به گردن شرکت ثالثی که نقاط ذخیره‌سازی CDN در سراسر دنیا را برای تلگرام تامین می‌کند؛ خواهد بود. تلگرام هیچ سرمایه‌گذاری‌ روی این CDN‌ها انجام نداده و تنها بابت ترافیک مصرفی برای انتقال موارد ذخیره شده از خوشه کامپیوترهای اصلی به کاربر نهایی، هزینه پرداخت می‌کند.

در نتیجه، اگر کشوری تصمیم به دستکاری CDN در منطقه خودش بگیرد، به چیزی جز پایین آوردن کیفیت اتصال شهروندان خودشان دست نمی‌یابد و تلگرام هیچ چیز با ارزشی را از دست نخواهد داد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا