اخبار ایران

جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورها به خاطر اختلال در اینترنت

اختلال در کلاب‌هاوس کار دست اپراتورها داد

وزیر ارتباطات خبر داد اگر تا یک هفته دیگر اختلال‌های شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس حل نشود؛ اپراتورهای متخلف روزانه ۵۰ میلیارد تومان جریمه می‌شوند.

همین‌طور، اگر این اختلال ادامه پیدا کند؛ دو سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد.

بیش از ۱۰ روز است که سه اپراتوری اصلی اینترنت کشور یعنی همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات بدون مجوز قانونی یا دستور قضایی، در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اختلال ایجاد کردند و کاربران بدون فیلترشکن نمی‌توانند آن را باز کنند. جالب است که کاربران دیگر اپراتورهای موبایل به راحتی می‌توانند به این شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشند.

سرشاخ شدن اپراتورها با رگولاتوری و وزارت ارتباطات

در همان روزهای نخست، وزارت ارتباطات اعلام کرد هیچ دستوری برای فیلترینگ کلاب‌هاوس صادر نشده است و اختلال در این شبکه مشکوک و غیرطبیعی است. با بررسی‌های بیشتر، مشخص شده سه اپراتور با اختلال عمدی در کلاب‌هاوس مانع از دسترسی کاربران به این شبکه اجتماعی می‌شوند.

رگولاتوری در نامه‌ای به دو اپراتور موبایل و مخابرات ایران، به ان‌ها ۲۴ ساعت مهلت داد تا اختلال روی کلاب‌هاوس که کاملا واضح و مشهود بود را برطرف کنند. اما این اپراتورها هیچ واکنشی نشان نداده و اقدام به رفع اختلال عمدی کلاب‌هاوس نکردند.

وزارت ارتباطات در اقدام بعدی خود برای مقابله با اپراتورهای متخلف، ضمن تنظیم شکایتی از این سه اپراتور برای دادستانی تهران؛ در هیئت وزیران هم پیشنهاد اعمال جرائم سنگینی بر علیه‌شان را دنبال کرد. هیئت وزیران با این پیشنهاد موافقت کرده است و روزانه جرائم سنگینی برای اپراتورهای اختلال‌گر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به پیوست می‌گوید: «در گام اول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی موظف است با جمع‌آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت‌، اختلال یا انسداد را به اپراتورها اعلام کند و همچنین جزییات این اختلال نیز باید روی سایت این سازمان اطلاع‌رسانی شود.»

او ادامه می‌دهد: «در صورتی که ظرف ۲۴ ساعت زمان اعلام شده نسبت به رفع این محدودیت‌ها از سمت اپراتورها، آنها اقدامی برای رفع آن نکنند، رگولاتوری موظف خواهد بود تا زمان رفع تخلفات روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان اپراتورهای متخلف را جریمه کند.»

براساس توضیحات وزیر ارتباطات به پیوست در صورتی که پس از دو هفته از نامه سازمان به اپراتورها، اختلال بازهم مرتفع نشود برای اپراتور متخلف ۲ سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد.

حالا باید دید واکنش اپراتورهای متخلف نسبت به این جرائم سنگین و احتمالا لغو پروانه چیست. هنوز هیچ‌یک از این اپراتورها نسبت به این اختلال عمدی در کلاب‌هاوس واکنش نشان نداده و اظهارنظر نکرده‌اند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا