اخبار ایران

هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت ۲۱ هزار تومان است

در نشست خبری مدیرعامل و معاونان شرکت مخابرات ایران اعلام شد

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و برخی از معاونان این شرکت دیروز، ۲۵ آبان ماه یک نشست خبری مجازی با حضور رسانه‌ها برگزار کردند و پیرامون بحث‌های چند وقت اخیر، از جمله هزینه تلفن ثابت، اینترنت ثابت، درآمدها و هزینه‌های مخابرات و پرسش‌های دیگر، توضیحاتی دادند.

این روزها، مدیران شرکت مخابرات در مضان اتهام هستند که باعث عدم توسعه اینترنت ثابت شده و سوءمدیریت آن‌ها باعث در آستانه ورشکستگی این شرکت قرار گیرند.

دو روز پیش، حسین فلاح جوشقانی، مشاور وزیر ارتباطات و رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگویی اعلام کرد: «شرکت مخابرات ایران در تمام سال‌های پس از خصوصی‌سازی متناسب با مأموریت و امکاناتش سرمایه‌گذاری انجام نداده و به همین دلیل با مشکلات فعلی روبرو شده است.»

تعرفه‌های تلفن ثابت

در نشست خبری مخابرات، نادر صابری‌وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران درباره مشخص شدن قیمت تمام شده سرویس تلفن ثابت این شرکت گفت: «هزینه‌های هر خط تلفن ثابت به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند که در بخش هزینه‌های ثابت که مربوط به نگهداری خطوط می‌شود، به طور متوسط ۲۱ هزار تومان برای هر خط هزینه می‌شود.»

براساس مصوبه شورای رقابت، شرکت مخابرات ایران موظف شده بود قیمت تمام شده سرویس خود را مشخص کند و پس از تایید سازمان تنظیم مقررات، افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت براساس این رقم محاسبه شود. صابری‌وند درباره این رقم گفت: «هزینه نگهداری در روستاها بیشتر از شهرهایی مانند تهران است؛ اما با توجه به توان پرداختی روستاها عدد تعدیل شده ۱۶ هزار تومان را برای آنها در نظر گرفته و به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده‌ایم؛ اما با گذشته ۵ ماه از مصوبه شورای رقابت، هنوز سازمان تنظیم نتیجه نهایی را به ما اعلام نکرده است.»

در بخش دیگری از این نشست خبری، مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به مصاحبه مشاور وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت و اینترنت مخابرات، گفت:

«تعرفه‌ها از سال ۸۲ افزایش نیافته‌اند. در سال ۹۵ و پس از اجرای طرح همکدی، مصوبه‌ای درباره دریافت حق اشتراک داشتیم که بعدا دیوان عدالت آن را ابطال کرد و در نهایت مخابرات از اجرای طرح همکدی ۸ هزار میلیارد تومان زیان دید.»

سلطانی درباره افزایش تعرفه‌های خدمات تجاری مخابرات نیز گفت: «این افزایش تنها در بخش دیتای تجاری بود و نه تلفن ثابت که زیان ما را پوشش نمی‌دهد.»

مدیرعامل مخابرات گفت: «اگر ARPU (درآمد به ازا هر مشترک) مخابرات را نظر بگیریم در سال ۸۲، ۶ دلار بود و الان ۲۰ سنت است. می‌گویند هزینه ارتباطات در سبد هزینه‌ّای خانوار نباید افزایش پیدا کند؛ اما این کار هزینه‌های پنهان ایجاد می‌کند که در جای دیگری بابت توسعه نیافتن زیرساخت‌ها به مردم تحمیل می‌شود.»

مصوبه بیت‌استریم

بخش دیگری از نشست خبری مدیران شرکت مخابرات به بحث توسعه اینترنت ثابت و دلایل عقب‌ماندگی در این حوزه و عدم اجرای پروژه واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL اختصاص داشت.

مدیرعامل مخابرات درباره اجرای طرح بیت‌استریم و همکاری با شرکت‌های ‌FCP نیز گفت: «وقتی من به مخابرات آمد در داخل شرکت جو منفی علیه اجرای بیت‌استریم وجود داشت و عملا این طرح اجرا نمی‌شد. ما با شرکت‌های FCP جلسات متعدد گذاشتیم و قرارداد را اصلاح کردیم و جو داخلی شرکت عوض شد. الان با ۸ شرکت قرارداد بسته‌ایم و در تهران کار آغاز شده است. بقیه شرکت‌ها نیز هنوز اقدامی نکرده‌اند.»

او درباره روند کند اجرایی شدن این قراردادها گفت: «از آنجایی که درآمدها باید تقسیم شود، نیاز است سیستم‌های نرم‌افزاری ما و آن شرکت‌ها تغییر کند و همین موضوع باعث می‌شود اندکی کند جلو برویم؛ اما روند به جریان افتاده و کار در حال انجام است.»

سلطانی درباره انحصار مخابرات و نارضایتی شرکت‌های FCP‌ نیز گفت: «حدود ۵۰ درصد بازار اینترنت ثابت در اختیار مخابرات است و بقیه را شرکت‌های FCP سرویس می‌دهند؛ اما این شرکت‌ها با استفاده از چه زیرساختی سرویس می‌دهند؟ مخابرات این زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و حتی با وجود زیان‌دهی، سرویس را قطع نمی‌کند. ما برق را به قیمت سال ۱۴۰۰ از شرکت برق می‌گیریم و با قیمت سال ۹۵ به FCPها می‌دهیم. همچنین هزینه رانژه از سال ۸۴ تغییر نکرده است.»

او تاکید کرد: «وقتی از همکاری صحبت می‌کنیم، باید همه‌جانبه باشد. مخابرات دارد زیان می‌دهد. باید انصاف داشته باشیم. از جایی باید درآمد بیاید و اگر قرار است رشد کنیم همه با هم باید رشد کنیم.»

مدیرعامل مخابرات اضافه کرد: «شرکت‌های FCP‌ مجوز تلفن ثابت دارند. تاکنون حدود ۴۰۰ هزار شماره در کشور واگذار کرده‌اند؛ اما مخابرات ۲۰ میلیون خط تلفن فعال دارد. در روستاها ماهانه ۴۰ میلیون تومان درآمد تلفن ثابت داریم در حالی که ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم.»

چرا مخابرات شبکه را توسعه نمی‌دهد؟

مدیرعامل مخابرات درباره توسعه و به‌روزرسانی شبکه گفت:‌ «مشکلی که برای مخابرات پیش آمده این است که به دلیل محدودیت‌های مالی امکان توسعه سریع وجود ندارد. تهیه اقلام برای مخابرات سخت شده و ما شرمنده مشترکان می‌شویم.»

او افزود: «همین هفته در آذربایجان غربی بودم. در ۶ ماه اول امسال این استان ۶۱ میلیارد تومان زیان داده است. ما ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات به این استان فرستاده‌ایم. اگر درآمد منطقی شوند ما می‌توانیم تجهیزات را به بیش از ۱۰۰ میلیارد برسانیم.»

سلطانی تاکید کرد: «من به شما قول می‌دهم اگر مخابرات به نقطه سربه‌سر برسد، هزینه توسعه‌اش ۳ برابر می‌شود.» او در بخش دیگری از سخنان خود هزینه توسعه در ۹ ماه مدیریت خود را ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

مدیرعامل مخابرات افزود: «در تهران مرکزی داریم که از سوئیچ ۳۰ سال پیش استفاده می‌کند. وقتی منابع محدود باشد، نمی‌توان تجهیزات را جایگزین کرد.»

او درباره مشکلاتی که مخابرات با آنها دست به گریبان است گفت: «فقط موضوع توسعه نیست. من نمی‌توانم حقوق و پرسنل کارکنانم را ندهم. الان خانواده‌های کارکنان مخابراتی در مشکل هستند و بابت هزینه‌های درمانی در دوران کرونا و بیمه به سختی افتاده‌اند. وقتی یک شرکت را تحت فشار می‌گذارند، به همه بخش‌ها فشار وارد می‌شود.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
پیوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا