اخبار ایران

مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی از طرح صیانت حذف شد

جدیدترین تغییرات پیشنهادی طرح صیانت مشخص شدند

رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون ویژه طرح صیانت از حذف بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

امروز، رضا تقی‌پور در نشستی که در خبرگزاری فارس برگزار شد از مفاد این طرح و روند تصویب آن دفاع کرد و گفت: «پیشتر مسدودسازی برخی خدمات پرکاربرد در داخل کشور مانند صفحه گوگل را در نسخه قدیم پیشنهاد داده بودند که در نسخه جدید این پیشنهاد حذف شده است.»

پیش‌تر، موافقان طرح صیانت و همین‌طور رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بودند در طرح صیانت قرار نیست شبکه‌های اجتماعی مسدود شوند.

امروز، رئیس کمیسیون ویژه طرح صیانت خبر دیگری هم داد و گفت بحث واگذاری درگاه اینترنت کشور به نیروهای مسلح در دست بررسی و تعیین تکلیف است.

یکی از بحث‌هایی که این روزها پیرامون طرح صیانت وجود دارد؛ مربوط به نسخه‌های مختلف آن است. تقی‌پور گفته است آخرین به‌روزرسانی طرح صیانت مربوط به ۱۰ آذر می‌شود هرچند این نسخه نیز نهایی نیست اما سخنگوی کمیسیون ویژه طرح صیانت چند روز پیش گفت آخرین نسخه طرح صیانت همان نسخه ۲۶ تیرماه است.

تقی‌پور در نشست خبری خود درباره مخالفان این طرح گفت: «از ابتدا عده‌ای تلاش کردند تا حاشیه‌ها بر متن غلبه پیدا کند و اگر امروز عده‌ای گلایه می‌کنند که چرا روشنگری بیشتری نشد، گلایه بحقی است، ولی در آن فضای روانی حرف‌های منطقی و کارشناسی چندان شنیده نمی‌شد.»

از جمله موضوعات بحث‌برانگیز در طرح صیانت کاهش اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که تقی‌پور در این باره گفت: «اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نسخه ۲۶ تیر سال جاری کم شده بود و در نسخه جدید بخشی از این اختیارات برای هماهنگی بیشتر وجود دارد هرچند در مصوبات شورای عالی فضای مجازی این موضوع مطرح بوده اما جنبه اجرایی پیدا نکرده بود.»

در نهمین جلسه کمیسیون مشترک اعلام شد وزیر ارتباطات در نامه‌ای محرمانه، نسخه پیشنهادی خود از طرح صیانت را به رئیس مجلس داده است. رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت درباره این نسخه نیز گفت: «همراه نامه آقای زارع‌پور وزیر ارتباطات، نظرات و نسخه مد نظر آنها هم به مجلس ارائه شد، با این حال ما از این پیشنهادها استقبال کردیم؛ این‌گونه نیست که این نظرات و پیشنهادها کلیت طرح مجلس را تحت‌الشعاع قرار دهد.» تقی‌پور گفته است تا زمان اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، نسخه پیشنهادی وزیر را منتشر نمی‌کنند که حاشیه‌ای پیرامون آن ایجاد نشود.

به گفته او، «ماده مربوط به «گیت‌وی»‌ در کمیته مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون مشترک در دست بررسی و تعیین تکلیف است».

قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس حداکثر تا پایان آذر نظر نهایی خود را به کمیسیون مشترک ارائه کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا