اخبار ایران

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: با اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت و راه‌اندازی گشت ارشاد در استارتاپ‌ها مخالفیم

فشار بر پلتفرم‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای استارتاپی برای حذف توییت‌های مهسا امینی

اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در جلسه ماهیانه امروز، نسبت به اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت و راه‌اندازی گشت ارشاد در استارتاپ‌های ایرانی واکنش نشان دادند.

حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و همین‌طور، جعفر محمدی، عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ضمن ابزار هم‌دردی و ابزار تاسف از درگذشت خانم مهسا امینی، نسبت به برخی رفتارها و اتفاقات رخ داده برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها در این قضیه، ابزار نگرانی کردند.

گفته می‌شود فشارهایی بر برخی از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی که برای مهسا امنیتی، توییت‌هایی زده‌اند؛ وارد شده تا این توییت‌ها را پاک کنند. در طی روزهای گذشته، برخی از پلتفرم‌های اینترنتی و استارت‌اپ‌ها، ضمن توییت‌های ابزار هم‌دردی و تاسف از مرگ دختر کرد ایرانی، مهسا امینی، اعلام سه روز عزای عمومی کردند و دست از فعالیت کشیدند.

جعفر محمدی، می‌گوید گشت ارشاد در اکوسیستم استارتاپ‌ها نیز در حال راه‌اندازی است و به پلتفرم‌های اینترنتی که نسبت به مرگ مهسا امینی، عکس‌العمل نشان داده‌اند؛ گفته شده که باید این توییت‌ها را حذف کنند.

محمدی نسبت به سخنان چند روز پیش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با پیاده کردن مسافر زن بد حجاب توسط تاکسی‌های اینترنتی نیز واکنش نشان داد و آن را ناقض آزادی‌های مدنی خواند و از  اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی خواست که با این رویکردها همراهی نداشته و در چنین جلساتی شرکت نکنند.

او دراین‌باره گفت: « اگر تاکسی‌های اینترنتی اجازه داشته باشند با یک دکمه و اعلام مسافر بدحجاب، مسافر را در هر نقطه پیاده کنند و از سویی دیگر امکان دفاع از حقوق کاربران در این بخش دیده نشده باشد، موضوعات بسیار خطرناکی اتفاق می‌افتد.»

محمدی از کسب‌وکارهای اینترنتی خواسته که با عدم حضور خود در این جلسات، نظر مخالف خود را ابراز کنند و نسبت به تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی، عکس‌العمل نشان دهند. جعفر محمدی درباره طرح صیانت نیز گفت: «از سال ۹۷ که طرح اولیه صیانت مطرح شد تاکنون که دولت خارج از مجلس شورای اسلامی سایر تکه‌های این پازل را دنبال می‌کند، نصر همیشه نسبت به آن حساس بوده و از طریق آگاهی‌سازی بر آن بوده که مردم را در جریان این موضوعات قرار دهد.»

حسین سلامی، رئیس هیئت مدیره سازمان نصر تهران نیز درباره موضوع مهسا امینی و طرح صیانت گفت: «ما یک نهاد سیاسی نیستیم بلکه یک تشکل صنفی هستیم؛ اما در برابر مسائل جامعه هرگز بی‌تفاوت نبوده‌ و نیستیم. او در رابطه با طرح صیانت و اجرای غیرکارشناسی آن، توضیح داد که باید نمایندگان بخش خصوصی در این موضوع دخیل باشند و تصمیمات پشت درهای بسته به نفع هیچ‌ یک از افراد جامعه نیست.»

سلامی اعتقاد دارد نباید با مدیران پلتفرم‌های اینترنتی، برخوردهای قهری داشت و برای آن‌ها مجازات‌هایی مانند زندان در نظر گرفت؛ چون برخوردهای نامناسب و غیرکارشناسی، باعث خروج افراد از ایران و انگیزه مهاجرت نخبگان می‌شود.

وی اشاره کرد: «ما مخالف برخورد با پلتفرم‌هایی که خارج از چارچوب قانون فعالیت می‌کنند نیستیم اما نحوه برخورد باید متناسب با جرم و نحوه فعالیت یک کسب و کار فناورانه باشد.»

گفتنی است خبرهای دیگری نشان می‌دهد همراه اول پیامک‌های حاوی کلمه مهسا امینی را فیلتر می‌کند. معاون اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در این باره گفته است که ما هیچ‌گونه دستوری برای بلوکه کردن پیامک‌های حاوی کلمه مهسا امینی صادر نکردیم و هیچ دستوری نیز به ما ابلاغ نشده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا