اخبار ایران

سرعت اینترنت موبایل ایران به ۲۶ مگابیت رسید؛ سرعت اینترنت ثابت اندکی افزایش یافت

جدیدترین گزارش موسسه Speedtest درباره سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان و ایران

به گزارش موسسه اسپیدتست، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته، با یک افزایش قابل توجه از ۲۶ مگابیت عبور کرده است. میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران نیز افزایش کمی داشته و باعث صعود سه پله‌ای ایران در رنکینگ جهانی شده است.

جدیدترین گزارش موسسه Speedtest درباره وضعیت سرعت اینترنت موبایل و ثابت در کشورهای جهان منتشر شد. در این گزارش، هم وضعیت اینترنت موبایل و هم وضعیت اینترنت ثابت ایران نسبت به ماه گذشته، بهبود یافته است.

در این گزارش آمده که سرعت اینترنت ثابت جهان افزایش داشته ولی سرعت اینترنت موبایل رو به کاهش است. میانگین سرعت اینترنت ثابت جهان در ماه می به ۶۴.۷۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است که در ماه آوریل برابر با ۶۳.۴۶ بود. تاخیر اینترنت ثابت هم به ۱۰ میلی‌ثانیه رسیده است.

سرعت اینترنت در جهان
میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در ماه می ۲۰۲۲

اما سرعت اینترنت موبایل از ۳۰.۷۵ مگابیت بر ثانیه در ماه آوریل به ۳۰.۳۷ مگابیت بر ثانیه در ماه می رسیده است که نشان می‌دهد کاهش یافته و باعث توقف روند صعودی اینترنت موبایل جهان شده است.

سرعت اینترنت ثابت ایران

در حالی‌که جهان به سرعت در اینترنت ثابت رو به رشد و افزایش سرعت است؛ ایران در اینترنت ثابت انگار طلسم شده است و در جا می‌زند. ماه‌ها است میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران بین ۱۰ مگابیت و ۱۱ مگابیت در نوسان است و هرگز از این محدوده پا را فراتر نمی‌گذارد.

سرعت اینترنت ثابت ایران می ۲۰۲۲
سرعت اینترنت ثابت ایران در می ۲۰۲۲

در جدیدترین گزارش موسسه اسپیدتست درباره سرعت اینترنت ثابت کشورها در ماه می ۲۰۲۲، سرعت اینترنت ثابت ایران به ۱۰.۳۴ رسیده است. در ماه آوریل سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۰.۲۳ مگابیت بود. همین اندک افزایش سرعت اینترنت ثابت ایران باعث صعود سه پله‌ای در رنکینگ جهانی شده و اکنون ایران در رتبه ۱۴۱ جهان است.

مقایسه سرعت اینترنت
سریع‌ترین کشورها در اینترنت ثابت می ۲۰۲۲

همانند ماه گذشته، سه کشور سنگاپور، شیلی و تایلند با میانگین سرعت اینترنت ثابت ۲۰۹.۲۱ مگابیت، ۲۰۶.۹۷ مگابیت و ۱۸۸.۳۱ مگابیت در رتبه‌های اول تا سوم جهان هستند. کشور چین با دو پله صعود و سرعت ۱۸۱.۹۰ مگابیت به رتبه چهارم رسیده است و هنگ‌کنگ با یک پله نزول به رتبه پنجم با سرعت ۱۷۹.۱۴ مگابیت رسیده است.

وزارت ارتباطات امید زیادی دارد با توسعه فیبر نوری و راه‌اندازی چندین میلیون پورت اینترنت FTTH، وضعیت اینترنت ثابت ایران را بهبود ببخشد. طبق گزارش رگولاتوری، ۶۳ درصد کاربران اینترنت ثابت ایران سرعتی کمتر از ۱۰ مگابیت دارند. همچنین، رگولاتوری گزارش می‌دهد بیشترین شکایت کاربران اینترنت ثابت بابت سرعت و کیفیت اینترنت است.

سرعت اینترنت موبایل ایران

برخلاف اینترنت ثابت، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران با میانگین جهانی فاصله بسیار زیادی ندارد و در وضعیت بهتری به سر می‌برد.

در ماه می ۲۰۲۲، سرعت اینترنت موبایل ایران یک جهش خوب داشته و از ۲۴.۹۵ مگابیت در ماه آوریل به ۲۶.۱۰ مگابیت در ماه می رسیده است و باعث شده ایران در جدول اینترنت موبایل دو پله صعود کند و به رتبه ۷۱ برسد.

سرعت اینترنت موبایل ایران می ۲۰۲۲
سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه می ۲۰۲۲

توسعه اینترنت ثابت در کشور و کاهش بار ترافیکی کل اینترنت کشور از دوش اینترنت موبایل، می‌تواند سرعت این نوع اینترنت را همانند فنری آزاد کرده و شاهد افزایش سرعت چشم‌گیری باشیم.

مقایسه سرعت اینترنت
سریع‌ترین کشورها در اینترنت موبایل – می ۲۰۲۲

در سطح جهان، اینترنت موبایل نروژ با ۱۲۹.۴۰ مگابیت، دو پله صعود داشته و به جایگاه نخست رسیده است. اینترنت موبایل ایالت متحده با یک پله نزول به ۱۲۴.۸۹ مگابیت و اینترنت موبایل قطر نیز کاهش یافته و به ۱۱۷.۶۱ مگابیت رسیده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
speedtest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا