اخبار ایران

۶۳ درصد کاربران اینترنت ثابت سرعتی کمتر از ۱۰ مگابیت دارند

اینترنت ثابت کندترین اینترنت در ایران است

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش آماری جدیدی از وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران داده است که نشان می‌دهد هنوز وضعیت اینترنت ثابت در کشور بسیار بد و نگران‌کننده است.

طبق این گزارش رگولاتوری، ۲۱ درصد کاربران اینترنت ثابت، سرعتی زیر ۲ مگابیت دارند و ۴۲ درصد کاربران نیز سرعتی بین ۲ الی ۱۰ مگابیت دارند. همچنین، ضریب نفوذ اینترنت ثابت در ۲۰ استان کشور زیر میانگین کشوری یعنی ۱۲.۹۶ درصد کل کاربران اینترنت است.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد طی چند سال گذشته، چه بلایی بر سر اینترنت ثابت کشور وارد آمده و چقدر ضعیف و نحیف و لاغر شده و مخابرات ایران به همراه شرکت‌های FCP در این مدت اصلا نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند اینترنت ثابت را توسعه دهند.

موسسه اسپید تست در آخرین گزارش خود، سرعت اینترنت ثابت در ایران را ۲۲.۰۱ مگابیت بر ثانیه عنوان کرده است که حالا به نظر می‌رسد گزارش رگولاتوری چیزی پایین‌تر را نشان می‌دهد. یک مشکل اینترنت ثابت، سرعت بسیار پایین آن است که برای ساده‌ترین کارها در اینترنت این روزها کفایت نمی‌کند؛ چه برسد برای استریم بازی و ویدئو و اشتراک‌گذاری تصویر و ویرایش محتوا.

اما مسئله مهم دیگر، عدم توازان عادلانه در توزیع اینترنت ثابت میان استان‌های مختلف است؛ به‌طوری‌که غالب استان‌ها از میانگین کشوری، پایین‌تر هستند.

رگولاتوری می‌گوید سه استان تهران، اصفهان و سمنان بالاترین ضریب نفوذ اینترنت ثابت را دارند؛ یعنی کاربران این سه استان، بیشترین دسترسی به اینترنت ADSL و VDSL و FTTH را دارند.

استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان نیز از پایین‌ترین ضریب نفوذ اینترنت ثابت برخوردار هستند.

وضعیت اینترنت ثابت ایران

ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور در حال حاضر ۱۲.۹۶ درصد است. تهران (۱۹.۳ درصد)، اصفهان (۱۸.۴۴ درصد) و سمنان (۱۸.۲۶ درصد) بیشترین ضریب نفوذ اینترنت ثابت را در میان ۳۱ استان کشور دارند.

با وجود اینکه ضریب نفوذ اینرنت ثابت در این استان‌ها چندان بالا نیست اما فاصله زیادی با استان‌های قعرنشین جدول ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور دارند. سیستان و بلوچستان (۳.۱۶ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (۵.۰۱ درصد) و لرستان (۶.۸۶ درصد) پایین‌ترین ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع از میان ۳۱ استان، ۲۰ استان ضریب نفوذی پایین‌تر از میانگین کشور دارند.

کل مشترکان اینترنت ثابت در کشور ۱۰ میلیون و ۸۹۵ هزار مشترک است که در مقابل ۹۱ میلیون مشترک اینترنت موبایل بسیار ناچیز است.

۴۲ درصد از این مشترکان سرعتی بین ۲ تا ۱۰ مگابیت دارند و بخش اعظمی از کاربران اینترنت ثابت را تشکیل می‌دهند. این سرعت برای وبگردی و کارهای معمولی در اینترنت مناسب است ولی برای استریم ویدئو، بازی آنلاین و کارهایی مانند جلسه آنلاین یا کلاس مجازی خوب نیست.

۲۲ درصد کاربران اینترنت ثابت هم سرعتی بین ۲۰ الی ۳۰ مگابیت دارند. ۱۳.۵ درصد از کاربران هم بالاترین سرعت، یعنی بالاتر از ۳۰ مگابیت را تجربه می‌کنند و ۷۸ درصد آن‌ها دارای فناوری FWA هستند.

جالب است بدانید از حدود ۱۱ میلیون مشترک اینترنت ثابت، حدود ۷۷ درصد آن‌ها یعنی نزدیک به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها از اینترنت XDSL (حالا ADSL یا VDSL) استفاده می‌کنند.

کمترین سهم اینترنت ثابت به فیبرنوری یا FTTH با ۱۹۳ هزار و ۴۸۹ مشترک می‌رسد و فاجعه‌بار اینکه سهم شرکت‌های FCP در مجموع ۳۲۰ مشترک است و باقی مشترک‌ها متعلق به شرکت مخابرات هستند. این آمار نشان می‌دهد که اینترنت فیبر نوری در مقایسه با اینترنت ADSL و VDSL نیز بسیار عقب‌تر است. همان اینترنتی که وزیر ارتباطات، «عیسی زارع‌پور» وعده داده تا چهار سال آینده به مرز ۲۰ میلیون مشترک برسد و بیش از ۸۰ درصد خانواده‌های ایرانی فیبر نوری پرسرعت داشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. دقیقا ۱۵ که فارس نوشته درسته. صبح ها(قبلا از ۷) که میزنم دانلود بیشتر ۱۶یادم نیست شده باشه حداقل سرعتش هم ۳ بوده. ولی ساعت های عادی مثل الان ۲ تا۵ مگ برثانیه هست برای دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا