اخبار ایران

وزیر ارتباطات: رتبه سرعت اینترنت موبایل ۲۰ پله و اینترنت ثابت ۳۰ پله صعود می‌کند

ایران تا سه سال دیگر جزو ۵۰ کشور اول دنیا از نظر سرعت اینترنت ثابت می‌شود

وزیر ارتباطات وعده ارتقای ۲۰ رتبه‌ای سرعت اینترنت موبایل و ۳۰ پله‌ای اینترنت ثابت کشور در پایان دولت سیزدهم را داد. عیسی زارع‌پور دوباره تاکید کرد که سرعت اینترنت فعلی ایران شایسته مردم نیست و بر توسعه زیرساخت‌های کشور و فیبرنوری تاکید کرد.

وزیر ارتباطات که در برنامه تلویزیونی صف اول شرکت کرده بود؛ سرعت اینترنت را تابع عوامل متعددی دانست و گفت که در گذشته از برخی عوامل غفلت شده که اکنون شاهد کندی و کاهش سرعت اینترنت هستیم. برای مثال، در گذشته تمرکز اصلی ترافیک مصرفی روی اینترنت موبایل بوده که اکنون روی اینترنت ثابت شده است.

افزایش سرعت اینترنت موبایل و ثابت

عیسی زارع‌پور به افزایش سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جدیدترین گزارش موسسه اسپیدتست اشاره کرد و گفت:

در حالی که در شهریور ۱۴۰۰ میانگین سرعت اینترنت موبایل ۲۱ مگابیت بود هم اکنون این سرعت به بیش از ۲۶ مگابیت افزایش پیدا کرده و رتبه ایران به ۷۱ در میان کشورهای جهان رسیده است. در همین حال در حوزه اینترنت ثابت میانگین سرعت در شهریور ماه ۱۴۰۰ حدود ۹ مگابیت بود که هم اکنون به ۱۰.۴ مگابیت رسیده است و ایران رتبه ۱۴۲ را در جهان دارد. این در حالی است که میانگین سرعت موبایل در دنیا ۳۰ مگابیت و در سرعت اینترنت ثابت ۲۹ مگابیت است.

او در ادامه اظهار امیدواری کرد تا سه سال دیگر، ایران در اینترنت ثابت جزو ۵۰ کشور اول دنیا خواهد بود:

در پایان دولت سیزدهم قول می‌دهیم که در اینترنت موبایل حداقل ۲۰ پله و در اینترنت ثابت ۳۰ پله رتبه ایران را ارتقا دهیم. امیدواریم در صورتی که پروژه اینترنت فیبر نوری اجرایی شود ایران در حوزه اینترنت ثابت جزو ۵۰ کشور اول باشد. در همین حال با راه اندازی ۵G نیز تا سه سال آینده سرعت اینترنت موبایل هم افزایش می‌یابد.

در حالی زارع‌پور ابراز امیدواری کرده ایران در زمره ۵۰ کشور اول دنیا در سرعت اینترنت ثابت باشد که هم‌اکنون به گزارش رگولاتوری و در سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد مردم سرعت اینترنت ثابتی زیر ۱۰ مگابیت دارند. بهترین کشورها از نظر سرعت اینترنت ثابت، میانگینی بالاتر از ۲۰۰ مگابیت دارند.

توسعه فیبر نوری: نسخه شفابخش اینترنت ایران

وزیر ارتباطات در این برنامه گفت توسعه فیبر نوری در بسیاری از کشورها یک پروژه ۸ ساله است ولی ما در دولت سیزدهم می‌خواهیم تا سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها راه‌اندازی کنیم و برای این پروژه تمام حمایت‌های مالی و قانونی را پیش‌بینی کردیم.

او اشاره کرد که به خاطر محدودیت‌های فرکانسی، نمی‌توان زیاد روی شبکه‌های موبایل مانور داد و وقتی ترافیک آن‌ها از حدی بیشتر می‌شود؛ با افت سرعت روبرو می‌شوند ولی شبکه فیبر نوری این مشکل را ندارد و تمرکز دولت نیز توسعه شبکه فیبر نوری است و آن را یک نسخه شفابخش برای حل سرعت اینترنت می‌دانیم.

زارع‌پور درباره تست سرعت اینترنت یک پتابیتی اخیر در کشور ژاپن هم گفت این تست آزمایشگاهی بوده و مشابه آن در کشورهای دیگر هم بارها تکرار شده است و این‌طور نیست که اکنون سرعت اینترنت کشور ژاپن یک پتابیت باشد. او گفت مردم ژاپن هم‌اکنون به اینترنت موبایل ۲۰۰ مگابیتی دسترسی دارند که تقریبا ۷ برابر سرعت اینترنت موبایل ایران است.

وزیر ارتباطات گفت ما در روز جهانی ارتباطات سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در شبکه فیبر نوری را تست کردیم!

به نظر شما، وعده‌های وزیر ارتباطات برای صعود ۲۰ پله‌ای اینترنت موبایل و ۳۰ پله‌ای اینترنت ثابت در ایران محقق خواهند شد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا