اخبار ایران

ایرانسل از ۴۶۰ سایت ۵G در سراسر کشور رونمایی کرد؛ آغاز رسمی اینترنت ۵G برای عموم مردم

توسعه فراگیر 5G در ایران

همان‌طور که پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر راه‌اندازی سایت‌های ۵G در شهرهای مختلف توسط ایرانسل به طور غیررسمی شنیده می‌شد؛ اکنون ایرانسل رسما اعلام کرد همزمان ۴۶۰ سایت ۵G در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.

ایرانسل با رونمایی از پروژه بزرگ توسعه ۵G فراگیر در کشور، خبر داد: «طی روزهای اخیر، ۹۲ مورد از این ۴۶۰ سایت، در استان‌های مختلف کشور، نصب شده و نصب سایر سایت‌ها نیز، با سرعت ادامه دارد.»

بیشتر بخوانید: چرا تست‌های سرعت ۵G در ایران کندتر از ۴G است؟

ایرانسل در خبر خود آورده است:

«بر این اساس، علاوه بر ۹ سایت نسل پنج قبلی ایرانسل که طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده بود، طی پروژۀ توسعۀ فراگیر ۵G در کشور، تاکنون ۹۲ سایت جدید در سراسر ایران راه‌اندازی شده که در استان تهران ۳۳ سایت نسل پنج، خوزستان ۱۹ سایت، البرز ۱۰ سایت، فارس ۸ سایت، آذربایجان‌شرقی ۴ سایت، گیلان ۴ سایت، خراسان رضوی ۳ سایت، سیستان و بلوچستان ۳ سایت، مازندران ۳ سایت، هرمزگان ۳ سایت، آذربایجان‌غربی یک سایت و گلستان یک سایت ۵G ایرانسل نصب و اجرا شده و فعالیت‌ها برای راه‌اندازی بقیۀ سایت‌های نسل پنج ایرانسل در ۱۲ استان فوق و نیز در ۱۹ استان باقی‌مانده از مجموع ۴۶۰ سایت برنامه‌ریزی شده، به سرعت در حال انجام است.»

5G ایرانسل

ایرانسل می‌گوید فعلا می‌توان از این سایت‌های فایوجی به صورت حداقلی و هات‌اسپات استفاده کرد ولی به‌زودی و با صدور مجوز فرکانس رادیویی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اتصال به این سایت‌ها با سرویس‌های فایوجی این اپراتور میسر خواهد شد. منظور ایرانسل در اینجا، اتصال فعلا از طریق وای فای است یا برخی باندهای رادیویی ۴G که سرعت حداقلی می‌دهند.

خبر مهم دیگر ایرانسل این است که توسعه شبکه‌های ۵G میلی‌متری را در دستور کار خود قرار داده است و می‌خواهد با این فناوری، مراکز تجاری، فضاهای بسته و مراکز اداری و شلوغ و پرجمعیت را اینترنت ۵G با سرعت بالاتری بدهد. امواج میلی‌متری سرعت چندین برابر امواج زیر ۶ گیگاهرتز دارند و در سراسر دنیا برای نقاط پرجمعیت و متراکم استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت شبکه‌های ۵G SA با ۵G NSA چیست؟

راه‌اندازی ۴۶۰ سایت ۵G ایرانسل در سراسر کشور به معنای دسترسی رسمی عموم مردم به فناوری ۵G است و می‌تواند یک جهش بزرگ در اینترنت موبایل کشور باشد.

ایرانسل، اولین سایت ۵G خود را روز اول مرداد ماه ۱۳۹۹ راه‌اندازی کرد و پس از آن چندین سایت در نقاط مختلف تهران و شهرهای دیگر افتتاح نمود ولی اینک شاهد رونمایی همزمان از ده‌ها سایت ۵G ایرانسل هستیم. ایرانسل روی اینترنت ۵G موفق به ثبت سریع‌ترین سرعت اینترنت در ایران شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی ۱۵ مودم ۵G برتر بازار ایران

ایرانسل می‌گوید همزمان با گسترش شبکه ۵G خود، مطالعات روی نسل ششم تلفن همراه یا ۶G را نیز آغاز کرده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا