پرونده ویژه
موضوعات داغ

معرفی و بررسی ۲۷ مودم ۵G موجود در بازار ایران

طیف وسیعی از مودم‌های 5G رومیزی و همراه، آنلاک و لاک در بازار ریخته شده

در حالی‌که ایران هنوز شبکه‌های ۴G LTE را به نقطه مطلوبی نرسانده و از شبکه‌های فورجی کشورهای دیگر عقب‌تر است؛ بازار مودم ایران میزبان جدیدترین و سریع‌ترین مودم ۵G است.

بازار مودم‌های ۵G در ایران هنوز داغ نشده و در ابتدای راه است ولی برخی از کاربران مشتاق هستند یک مودم روتر ۵G خریداری کنند و به پیشواز نسل بعدی شبکه‌های موبایل بروند. البته، این افراد دلایل محکمی هم برای خریدهای چند ده میلیونی خود دارند.

مثلا، اینکه مودم ۵G از همه شبکه‌ها از جمله ۴G LTE و TD-LTE پشتیبانی می‌کنند یا اینکه اگر بازار مودم‌های فایوجی در ایران داغ شود؛ قیمت این مودم‌ها افزایش پیدا می‌کند. برخی دیگر از کاربران هم این‌طور استدلال می‌کنند که مودم‌های ۵G وای فای قوی‌تری دارند؛ گیرندگی آنتن بهتری دارند و روی شبکه‌های ۴G هم سرعت بالاتری نسبت به مودم‌های ۴G ارائه می‌دهند.

به هر حال، در بازار تقاضا برای خرید مودم ۵G هست و فروشنده‌ها هم از هر مسیر و روشی که ممکن است؛ مودم‌های ۵G را وارد کرده و با قیمت‌های دلخواه به فروش می‌رسانند. برخی از این مدل‌ها تا ۳۰ میلیون تومان هم به فروش می‌رسند.

در ادامه، مودم‌های ۵G موجود در بازار را فهرست کردیم ولی اگر دنبال یافتن بهترین مودم ۵G هستید؛ حتما مقاله «راهنمای خرید بهترین مودم ۵G براساس قیمت» را بخوانید:

معرفی ۲۷ مودم ۵G بازار ایران

معرفی مودم ۵G هواوی H138-380 (یا ۵G CPE Pro 3)

مودم 5G هواوی H138-380

هواوی جدیدترین مودم روتر ۵G خود به نام H138-380 یا ۵G CPE Pro 3 را با برند GHTelcom عرضه کرده است. در بسیاری از سایت‌های چینی، مودم H138-380 یا ۵G CPE Pro 3 را جایگزین مودم H112 یا ۵G CPE Pro 2 قلم‌داد کردند که البته از نظر ما این‌طور نیست و هنوز مودم H112 یک پرچم‌دار از نظر سرعت و کارایی در میان مودم روترهای رومیزی فایوجی است.

بررسی مودم ۵G هواوی H112: زندگی خود را به آتش بکشید و بخریدش که آخر مودم است

مودم ۵G هواوی H112

بیش از یک سال از عرضه مودم هواوی H112 به بازار می‌گذرد. این مودم ۵G که جزو اولین مودم‌های مجهز به پردازنده Balong 5000 هواوی برای اتصال به شبکه‌های ۵G است؛ توسط اپراتورهای مختلفی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله اپراتور وودافون آن را با نام GigaCube 5G به مشتریان خانگی ۵G خود می‌دهد. این مودم روتر فایوجی فعلا در دو مدل H112-370 و H112-372 به بازار عرضه شده است که وودافون مدل H112-370 را انتخاب و عرضه کرده است. این دو مدل در چند ویژگی از جمله فرکانس‌های رادیویی ۵G و تراشه وای‌فای با هم تفاوت‌های بزرگی دارند که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

بررسی مودم رومیزی ۵G زدتی‌ای MC801A: با این مودم به اینترنت ۵G یا ۴G یا TD-LTE هر اپراتوری وصل شوید

زدتی‌ای MC801A

مودم فایوجی MC801A از شرکت ZTE یکی از مودم‌های گران‌قیمتی است که به تازگی وارد بازار ایران شده است و برخی فروشگاه‌ها به صورت محدود آن را عرضه می‌کنند.

غالبا در سایت‌های خارجی، مودم MC801A با مودم ۵G هواوی H112 یا ۵G CPE Pro مقایسه می‌شود و چون از فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز روی شبکه‌های TDD پشتیبانی می‌کند؛ برای کاربران ایرانی اهمیت پیدا کرده و یک دلیل خرید آن استفاده از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت است.

بررسی مودم ۵G همراه هواوی E6878: تو مرا شیفته و مجنون کردی!

مودم هواوی E6878

مودم E6878 چند مزیت بسیار بزرگ و هیجان‌انگیز مانند شارژ سریع ۴۰ واتی، شارژ معکوس ۱۵ واتی برای شارژ گوشی موبایل و دیگر وسایل همراه، باتری ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در مدل E6878-370 و پشتیبانی از هر گونه شبکه موبایلی که سراغ دارید اعم از ۴G و ۵G تا TD-LTE است.

در برخی کشورها یا سایت‌ها از مودم‌های E6878 هواوی به نام مودم WiFi Pro یا Mobile WiFi Pro نام برده می‌شود. اولین چیزی که باید درباره مودم فایوجی هواوی E6878 گفته شود؛ اشاره به دو مدل عرضه شده از آن است. چون تفاوت‌های مشخصاتی بسیار بزرگی با یکدیگر دارند و در همه بخش‌ها باید اشاره کنیم داریم درباره کدام مدل صحبت می‌کنیم.

نگاهی به مودم ۵G قابل حمل زایکسل NR2101 5G NR

زایکسل NR2101 5G NR

زایکسل NR2101 5G NR Portable WiFi Router کاملا اندازه و فرم فکتور یک مودم قابل حمل را دارد. این روتر فایوجی در نیمه سال ۲۰۲۱ روانه بازار شده است و همانند مودم Nighthawk M5 با قیمت حدود ۸۰۰ دلار (۴۰۰ یورو) به فروش می‌رسد.

مودم NR2101 با یک باتری قابل تعویض ۵۳۰۰ میلی‌آمپرساعت ارائه می‌شود و یک مزیت بزرگ آن وای‌فای ۶ با سرعت ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه است. همچنین، این مودم روتر قابل حمل دارای یک درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی برای اتصالات کابلی نیز هست. این مودم به صورت تئوری سرعت ۴ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

نگاهی به مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X: پای سریع‌ترین اینترنت را به داخل خانه باز کنید

هواوی N5368X

می‌خواهیم به بهانه ورود مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X به بازار ایران، سراغ معرفی یک مودم بیرونی ۵G برویم؛ یکی از بهترین مودم‌های FDD که می‌توانید در محیط بیرون از ساختمان نصب و به طور حرفه‌ای، اینترنت موبایل را به داخل خانه برای استفاده روی دستگاه‌های مختلف بیاورید.

هواوی N5368X در سال ۲۰۱۹ عرضه شده و جزو اولین سری از مودم‌های فایوجی هواوی محسوب می‌شود و یک راه‌کار ۵G CPE برای کشاندن اینترنت پرسرعت موبایل به صورت بی‌سیم در داخل خانه است.

هواوی H312-371: مودم روتر بیرونی ۴G/5G با قابلیت تقویت‌کنندگی سیگنال‌های فایوجی

هواوی H312-371

هواوی ۵G CPE Win که در بازار با نام H312-371 نیز به فروش می‌رسد؛ اولین مودم روتر بیرونی (قابل نصب در خارج از ساختمان) هواوی است که برای اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G عرضه شد.

هواوی می‌گوید با این مودم روتر می‌توانید بالاترین گیرندگی سیگنال و در پی آن بیشترین سرعت اینترنت روی شبکه‌های سلولی موبایل ۴G و ۵G را داشته باشید. مودم روتر H312-371 می‌تواند در هر دو شبکه‌های فایوجی NSA و SA کار و از باندهای فرکانسیاستاندارد n78 و n79 در شبکه‌های ۵G پشتیبانی کند.

نگاهی به مودم ۵G قابل حمل ای ای QTAD52E

مودم 5G ای ای QTAD52E

اپراتور مخابراتی EE در سال ۲۰۱۹ اولین بار مودم همراه ۵G خود را معرفی کرد که چندان جالب نبود ولی در اواخر سال ۲۰۲۰ این مودم را به‌روزرسانی کرده و با مشخصات و امکانات قابل قبولی به مشتریان ۵G خود فروخت. این مودم که ۵GEE یا QTAD52E نامیده می‌شود؛ یک مودم روتر ۵G قابل حمل کامل است.

مودم QTAD52E را باید اولین روتر ۵G اپراتور EE به حساب بیاوریم که امکان اتصال به شبکه‌های ۵G با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و شبکه‌های ۴G LTE را می‌دهد.

بررسی مودم روتر ۵G هواوی CPE Pro 2

مودم روتر ۵G هواوی CPE Pro 2

مدت‌ها است که نسل اول مودم روتر ۵G هواوی به نام ۵G CPE Pro وارد بازارهای جهانی شده است اما اخیرا هواوی نسخه ارتقا یافته این دستگاه را با نام ۵G CPE Pro 2 (شماره مدل H122-373) روانه بازار کرده است.

اپراتورهای موبایل معروفی در کشورهای مختلف از این مودم روتر فایوجی برای مشتریان خود استفاده می‌کنند. مثلا، شرکت وودافون این دستگاه را با نام Gigacube 5G عرضه می‌کند. تقریبا هواوی ۵G CPE Pro 2 تقریبا یکی از بهترین و پرفروش‌ترین مودم روترهای ۵G حال حاضر بازار است ولی شاید شما دوست داشته باشید بدانید که چه مشخصاتی دارد و نسبت به مدل اولیه، چه ارتقاهای بزرگی یافته است.

نت‌گیر Nighthawk M5: سریع‌ترین هات‌اسپات ۵G با وای‌فای ۶ برای کاربران خانگی

مودم نت گیر M5

مودم Nighthawk M5 به طور کامل از طیف‌های فرکانسی شبکه‌های فایوجی پشتیبانی می‌کند و مجهز به وای‌فای ۶ است.

پیش از این، مدلی از هات‌اسپات M5 برای برخی اپراتورهای ایالات متحده عرضه شده بود ولی اکنون شاهد معرفی و عرضه نسخه قفل نشده این دستگاه هستیم. یعنی هر کاربری می‌تواند مودم M5 نت‌گیر را از بازار خریداری و با آن به یک شبکه ۵G در هر کشوری وصل شود.

مودم قابل حمل ۵G جدید زدتی‌ایی دارای وای‌فای ۶، صفحه‌نمایش لمسی و درگاه اترنت است

مودم MU5001U

شبکه‌های ۵G به سرعت در حال گسترش هستند و کاربران نیاز به مودم‌های قابل حمل و رومیزی ۵G برای اتصال به این شبکه‌ها دارند.

یکی از مودم روترهای ۵G که در بازارهای جهانی گل کرده و کاربران از آن راضی هستند؛ مودم روتر جدید MU5001U شرکت ZTE است. این روتر قابل حمل که از وای‌فای WiFi6 AX1800 تا ۳۲ کاربر پشتیبانی می‌کند؛ اجازه می‌دهد کاربران در هر زمان و هر نقطه‌ای به شبکه‌های نسل پنجم موبایل وصل شوند و یک هات‌اسپات پرسرعت داشته باشند.

اوپو ۵G CPE T1a: مودم روتر ۵G کاملی برای مصارف خانگی

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

مودم ۵G CPE T1a یک مودم روتر رومیزی پرسرعت با وای فای ۶ و امکاناتی است که قابل توجه هستند. این مودم از پردازنده مرکزی کوالکام اسنپدراگون  X55 استفاده می‌کند که یکی از بهترین پردازنده‌های مودم فایوجی محسوب می‌شود.

بررسی مودم خارجی و فضای باز ZTE Netbox MC7010 5G

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

مزایای کلیدی مودم MC7010 یکی برخورداری از یک پردازنده کاملا نسل جدید و پر قدرت با پشتیبانی از باندهای رادیویی متنوع در ۵G و ۴G LTE و TDLTE است و دیگری آنتن‌دهی و پوشش‌دهی گسترده و بالا برای امواج ۵G است.

یک مودم ۵G کامل و بی‌نقص که ای کاش در ایران شبکه‌های ۵G به طور عمومی راه‌اندازی شده بودند تا می‌توانستیم آن را تست و ارزیابی کرده و پیشنهاد خرید بدهیم.

نگاهی به مودم ۴G/TDLTE بیرونی هواوی B2368 در رده LTE Cat 12

مودم بیرونی هواوی b2368

مودم B2368 خودش شامل دو مدل B2368-66 و B2368-57 می‌شود که باید گفت مدل B2368-66 از باندهای رادیویی بیشتری پشتیبانی کرده و از جمله می‌تواند باندهای رادیویی B43 یا همان TDD ایرانسل و مبین‌نت را دریافت کند. در سایر مشخصات تقریبا این دو مدل مشابه هم هستند.

بررسی مودم ۵G مایل سایت UF51 5G CPE

مودم 5G بیرونی

تا کنون هرچه مودم ۵G معرفی کردیم؛ داخل خانه قابل نصب و استفاده بودند یا قابلیت نصب در بیرون از خانه و فضای باز را داشتند. اما مودم UF51 5G CPE شرکت مایل سایت، هم قابلیت نصب در خانه و هم ظرفیت استفاده در فضای باز را دارد. این ویژگی بسیار جذاب، به کاربران اجازه می‌دهد اگر سیگنال‌دهی مودم در داخل خانه خوب نبود؛ آن را در فضای باز نصب کنند تا قدرت گیرندگی آنتن بیشتری پیدا کند.

مودم اچ تی سی ۵G HUB وارد ایران شد؛ یکی از بهترین مودم روترهای ۵G دنیا با امکانات بی‌نظیر

مودم اچ تی سی 5G HUB

مودم اچ تی سی ۵G HUB از هر نظر یک پرچم‌دار است؛ اگرچه در سال ۲۰۱۹ معرفی شده و یکی دو بار به‌روزرسانی شد ولی هنوز یکی از بهترین مودم‌های فایوجی دنیا است.

یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت با نام HTC 5G HUB بکنید تا بفهمید غالب اپراتورهای بزرگ دنیا مانند اسپرینت، ورایزون و AT&T این روتر را به مشتریان خود دادند؛ غالب سایت‌های خبری و بررسی محصول، مفصل درباره‌اش نوشته‌اند و آن را از جنبه‌های مختلفی بررسی کردند؛ صدها سایت این مودم را فروخته یا اطلاعات کاملی درباره‌اش ارائه می‌دهند و مهم‌تر از این‌ها، نگاهی به سخت‌افزار و مشخصات و ویژگی‌هایش نشان می‌دهد یک مودم منحصربه‌فرد و شاخص است.

نگاهی به مودم ۵G زد ال تی X21

مودم ZLT X21

این مودم را با محصولات ZTE اشتباه نگیرید و اصلا ربطی به شرکت ZTE ندارد. ZLT یک شرکت هنگ‌کنگی سازنده مودم است که تا کنون چندین مدل ۴G و ۵G معرفی کرده و محصولات‌اش شناخته شده هستند.

مودم زد ال تی X21 یک Indoor CPE 5G است؛ از فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و به وای‌فای دو بانده مجهز است. از باند ۴۲ و اینترنت TDLTE پشتیبانی نمی‌کند ولی پوشش‌دهی کاملی از باندهای رادیویی FDD دارد.

مودم du KJ33: ارزان‌ترین مودم ۵G بازار ایران اما بدون اینترنت TD LTE

مودم فایوجی KJ33

دو سه ماهی می‌شود مودم ۵G از اپراتور DU (شرکت ارتباطات یکپارچه امارات) به نام KJ33 وارد بازار ایران شده است و با قیمت‌های ۶ الی ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد تا لقب ارزان‌ترین مودم ۵G بازار را از آن خود کند.

ظاهر و مشخصات مودم از جمله وای فای دو بانده، ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی و سرعت بالا در تست‌هایی که منتشر شده، نوید یک مودم جالب برای کاربران خانگی را می‌دهند اما واقعا این مودم ارزش خرید دارد؟

بررسی مودم ۵G نوکیا فست مایل گیت وی ۳.۱

مودم 5G نوکیا

مدت‌ها است می‌خواهم درباره مودم نوکیا FastMile 5G 3.1 Gateway بنویسم؛ مودم فایوجی که نزدیک یک سال است وارد بازار ایران شده و خوش درخشیده و قیمت نسبتا واقعی دارد. چندین دوست این مودم را خریده و پس از کار با آن و تجربه اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G، نه تنها از آن راضی بوده بلکه احساس می‌کنند بهترین مودم موجود در بازار را خریداری کردند.

بررسی مودم ZLT X28: بهترین مودم ۵G زیر ۱۰ میلیون تومان

مودم ZLT X28

به نظر ما، مودم ZLT X28 را می‌توان بهترین فایوجی زیر ۱۰ میلیون تومان و خوش قیمت بازار دانست؛ مودمی که می‌تواند جایگزین بهترین سیم کارتی‌های ۴.۵G شود.

مزیت بزرگ مودم X28، پشتیبانی از همه سیم‌کارت‌ها و اینترنت‌های سیم‌کارتی در ایران (۳G/4G/4.5G/5G/TDLTE) با قابلیت انتخاب دستی باند رادیویی، وی پی ان و دسترسی پنل سوپرادمین است.

قیمت این مودم در بازار حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان است. در هنگام ورود به ایران، ده میلیون تومان و بالاتر هم به فروش می‌رفت ولی در وضعیت رکود این روزهای بازار و افت قیمت‌ها، به ۸ میلیون تومان رسیده است.

بررسی مودم همراه یوکیو ۵G X11: ارزان‌ترین فایوجی جیبی بازار ایران

بررسی مودم یوکیو 5G X11

بازار ایران هدف خوبی برای مودم‌های یوکیو ژاپنی است و حالا، پس از ورود چند مدل مودم ۴G، یک مودم همراه ۵G از این اپراتور، در فروشگاه‌ها موجود شده است: مودم یوکیو ۵G X11.

مودم‌های UQ نشان دادند کیفیت ساخت خوبی دارند؛ معمولا از باند ۴۲ روی شبکه LTE یا همان باند TD-LTE پشتیبانی می‌کنند و سرعت نسبتا بالایی از خود نشان می‌دهند؛ ضمن اینکه قیمت سرسام‌آوری ندارند.

همه این مزایا را می‌توانیم برای مودم همراه ۵G یوکیو X11 نیز قائل باشیم و بگوییم با قیمت ۴.۵ الی ۵ میلیون تومان، ارزش خرید دارد.

بررسی مودم ZLT X20: بهترین مودم ۵G رومیزی برای کاربران خانگی

مودم zlt x20

مودم ZLT X20، یکی از استوک‌های ارزان قیمت این روزهای بازار ایران، به گزینه‌ای جذاب و وسوسه‌کننده برای خرید مودم سیم کارتی رومیزی تبدیل شده است.

چون هم فایوجی است؛ هم از اینترنت ۴G و TDLTE پشتیبانی می‌کند؛ وای‌فای ۶ و درگاه‌های شبکه گیگابیتی زیادی دارد و قیمت آن در حد یک مودم ۴.۵G است.

معرفی مودم ۵G گرین پکت D5H-EA62-1

مودم 5g ایرانسل گرین پکت

می‌خواهیم درباره مودم گرین پکت D5H-EA62-1 صحبت کنیم؛ مودم ۴.۵G/TDLTE/5G که احتمالا به‌زودی کل بازار ایران را اشغال می‌کند.

ایرانسل این مودم را با نام TF-5G G1 عرضه خواهد کرد اما هنوز همراه اول نام مشخصی برای این مودم تعیین نکرده و لوگوی سبز رنگ Greenpacket روی آن خودنمایی می‌کرد.

بررسی مودم ۵G همراه اول HA5420

مودم 5G همراه اول

مدتی است یک مودم ۵G رومیزی با لوگوی همراه اول وارد بازار ایران شده است. امروز، می‌خواهیم صفر تا صد مودم ۵G همراه اول HA5420 را بررسی کنیم. مودمی که احتمالا بسیاری از شما هم دوست دارید درباره‌اش بیشتر بدانید.

مودم HA5420 به سفارش همراه اول و توسط شرکت چینی Shenzhen Zexing Zhiyun Technology تولید شده است.

لوگوی ۵G زرد و آبی رنگ همراه اول در پنل جلویی و نوشته پایین صفحات فریم‌ویر و پنل کاربری مودم صراحتا می‌گوید این مودم به سفارش همراه اول است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام وخسته نباشید
    آیا بهتر نیست بجای خرید یک مودم چند ده ملیونی فایوجی یک گوشی ۵G با یک اکسس پوینت بخریم ؟

    به عنوان مثال برادر من یک گوشی سامسونگ A52s خریده که با اینترنت ایرانسل سرعت ۳۰۰ مگ رو دریافت کردیم البته با شبکه ۴G گوشی. در حالیکه با گوشی Galaxy J7 (2016) 4G با همون سیم کارت سرعت ۳۷ مگ را بهم داد. می خواستم نظر شما را در این مورد بدونم
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا