فناوری

چرا تست‌های سرعت ۵G در ایران کندتر از ۴G است؟

واقعا اینترنت 5G این سرعت را دارد یا مشکل جای دیگری است؟

چند روز پیش، دوستی یک تصویر از تست سرعت شبکه ۵G ایرانسل در منطقه ۲۱ تهرانسر تهران برایم فرستاد و با خوشحالی گفت که اینترنت ۵G در این منطقه راه‌اندازی شده است. این تست سرعت ۵G را که در کانال سایت شبکه‌چی نیز به اشتراک گذاشتم؛ با گوشی پوکو x4 pro 5G گرفته شده است.

در این تست، سرعت دانلود ۱۲۹ مگابیت و سرعت آپلود ۲۰ مگابیت با پینگ ۱۵ میلی‌ثانیه نشان داده می‌شود. خوب، این سرعت برای شبکه فایوجی اصلا سرعت بالایی نیست و شاید شبکه ۴G LTE در برخی مناطق ایران سرعت بسیار بالاتری داشته باشد (چه بسا که تست‌های ارسالی بعدی کاربران این نکته را تایید می‌کرد).

تست اینترنت 5g
تست سرعت ۵G گرفته شده در منطقه تهرانسر

انتشار این تست سرعت ۵G باعث شد کاربران زیادی بپرسند که آیا واقعا سرعت اینترنت ۵G همین‌قدر است؟ مشکل از ایرانسل و ایران است که سرعت دانلود ۱۲۹ مگ شده و مثلا ایرانسل نتوانسته یک شبکه ۵G خوب راه‌اندازی کند یا کلا فناوری ۵G چنین سرعت‌هایی می‌دهد؟

تست سرعت همراه اول
تست سرعت ۴G همراه اول (ارسالی از سوی یک خواننده سایت شبکه‌چی)

بعد هم دوستان عزیز، تست‌های سرعت ۴G شگفت‌انگیز خود را یکی یکی رو کردند تا ۵G را بیشتر به سخره بگیرند. یکی تست سرعت ۳۸۸ مگی روی فورجی رو کرد یا آن دیگری گفت من تست سرعت بالای ۲۵۰ مگ گرفتم و بعد نشان داد به طور عادی سرعت اینترنت گوشی خود بالاتر از ۱۵۰ مگ است و …

چرا سرعت ۵G این قدر پایین است؟

در این مطلب، نمی‌خواهم درباره تست‌های ۴G صحبت کنم و اینکه مثلا چگونه یک فرد می‌تواند به سرعت دانلود ۳۸۸ مگابیت برسد؛ اگرچه ایشان خودش توضیح داده که با مودم بیرونی بسیار خوب هواوی n5368x max و گوشی تلفن همراه شیائومی ۱۱ تی پرو این تست‌ها را گرفته است.

بلکه می‌خواهم کمی درباره دلایل پایین بودن تست سرعت ۵G صحبت کنم. مسئله‌ای که برخلاف تصور برخی کاربران، فقط مختص ایران نیست و در سایر کشورها هم عمدتا سرعت اینترنت ۵G پایین‌تر از ۴G است.

بیشتر بخوانیم: چگونه به اینترنت ۵G وصل شویم؟

براساس چه دلیل و برهانی این مسئله را می‌گویم؟ گزارش شرکت اوپن‌سیگنال (OpenSignal) در سال ۲۰۲۱ نشان داد میانگین سرعت اینترنت ۵G در ایالات متحده پایین‌تر از اینترنت ۴G گوشی‌ها است. میانگین سرعت ۵G در این کشور ۵۰.۹ مگابیت گزارش شده و میانگین اینترنت ۴G نیز آن زمان ۲۸.۹ مگابیت بوده است.

مقایسه سرعت 4G و 5g

در کشوری مانند کانادا در سال ۲۰۲۱، میانگین سرعت ۴G برابر با ۵۹.۴ مگابیت و میانگین سرعت ۵G به ۱۷۸.۱ مگابیت رسیده است. در آن زمان، بهترین کشورها از نظر سرعت ۵G، کره جنوبی و عربستان سعودی با سرعت‌های ۳۱۲.۷ و ۴۱۴.۲ مگابیت‌برثانیه بودند.

پس، اولا این‌طور نیست که شما با هر گوشی یا مودمی به شبکه ۵G وصل شوید؛ سرعتی چند گیگابیتی داشته باشید. اگر تست‌های سرعت اینترنت ۵G همراه اول و ایرانسل در زمان افتتاح سایت‌های فایوجی را شنیده‌اید که مثلا ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه یا ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه بود و خبرنگاران گزارش دادند؛ این سرعت‌ها در شرایط آزمایشگاهی و پای دکل ایرانسل و بدون ترافیک واقعی سایر کاربران بوده است.

بیشتر بخوانیم: آیا خرید گوشی ۵G باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۲ که زمستان پارسال برگزار شد و همراه اول یک سایت ۵G سیار خود را به داخل محوطه نمایشگاه آورده بود؛ سرعت ۵G تست شده توسط خبرنگاران، دانلود به ۱۰۲۵ مگابیت و آپلود به ۸۱ مگابیت با گوشی شیائومی می‌رسید. با مودم یوتل و لپ‌تاپ، سرعت اینترنت ۵G در دانلود به ۸۷۹ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۲۸ مگابیت ثبت شده است.

در اوایل ورود فایوجی به کشورها هم دقیقا سرعت‌هایی ۲۰۰ و ۳۰۰ مگابیت ثبت می‌شد که البته الان بهتر شده است.

سرعت اینترنت 4g lte
تست سرعت ۴G LTE همراه اول (ارسالی از سوی مخاطبان سایت شبکه‌چی)

به طور کلی، در غالب کشورها شبکه‌های ۵G مبتنی بر فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز راه‌اندازی شده است که بزرگ‌ترین مشخصه آن، سرعت پایین ولی برد موثر بیشتر است. برخلاف شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری که سرعت بالای چند گیگابیتی ولی برد موثر بسیار پایینی در حد چند ده متر دارند.

توسعه تدریجی ۵G

دلیل دوم پایین بودن سرعت ۵G در مقایسه با سرعت‌های ۴G LTE امروزی، پهنای‌باند محدود اختصاص داده شده به ۵G در ایران است. همه‌چیز یک شبکه موبایل، فرکانس و پهنای‌باند تخصیص داده شده روی آن باند رادیویی است. در ایران، هنوز باند رادیویی ویژه‌ای برای ۵G اختصاص داده نشده است و اپراتورها منتظر خالی شده باند رادیویی ۳.۵ گیگاهرتز یا ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز هستند.

فعلا، ایرانسل و همراه اول روی باندهای رادیویی ۴G خود سرویس ۵G راه‌اندازی کردند که پهنای‌باند بسیار پایینی دارد و مثلا هر سکتور کریر پهنای‌باندی ۱۰۰ مگاهرتزی دارد.

تست 5g
تست سرعت ۵G توسط سایت جی ام اس آرنا در سال ۲۰۲۰

در حالی‌که می‌دانیم در شبکه‌های ۴G LTE، چندین باند رادیویی و با پهنای‌باندهای بهتر راه‌اندازی شده و هر روز نیز اپراتورها سعی می‌کنند پهنای‌باند بیشتری را به این شبکه‌ها اختصاص دهند.

نکته بعدی که باید اشاره کنیم؛ محل گرفتن این تست سرعت اینترنت ۵G است. به گفته این دوست عزیز، سایت ۵G ایرانسل در مرکز تهرانسر و منطقه ۲۱ و خیابانی بسیار شلوغ و پرترافیک از نظر داده‌ای است. حداقل ۱۵ بانک در این خیابان هستند که احتمالا به سایت‌های موبایل ایرانسل متصل می‌شوند و صدها کاربر دیگر که همگی باعث کاهش پهنای‌باند و سرعت می‌شوند.

فراموش نکنیم که ۵G در ایران فعلا مراحل تست‌های آزمایشی را می‌گذراند و حتی ایرانسل به طور رسمی هم نگفته که در تهرانسر یک سایت ۵G افتتاح کرده است.

بیشتر بخوانید: سرعت اینترنت ۵G واقعی چقدر است؟ آیا در عمل سریع‌تر از اینترنت ۴G است؟

همین‌طور، شرایط تست، مشخصات گوشی و دکل ایرانسل در تست سرعت ۵G تاثیرگذار است. قطعا، به تدریج شاهد سرعت‌های بهتری از ۵G در ایران خواهیم بود؛ همان‌طور که در اوایل ورود ۴G به ایران، اصلا سرعت‌های ۲۰۰ مگابیت و ۳۰۰ مگابیت نداشتیم و به تدریج و با توسعه باندهای رادیویی و افزایش پهنای‌باند و پیشرفته‌تر شدن تجهیزات و تعدد سایت‌ها، سرعت و کیفیت شبکه بهتر شد.

اینکه شبکه‌های ۵G سریع‌تر از شبکه‌های ۴G هستند؛ حرفی کاملا درست است و در عمل هم این‌طور نشان داده می‌شود ولی شبکه‌های ۵G نیاز به زمان دارند تا به مرور توسعه داده شده و پیشرفت کنند و به سرعت‌های بالایی که گفته می‌شود؛ مثلا ۵۰۰ یا ۶۰۰ مگابیت برسند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا