اخبار ایران

عجیب اما واقعی: بهار ۱۴۰۱ مشترکان اینترنت ثابت کشور کاهش پیدا کرد؛ رشد مشترکان موبایل کند شد

گزارش جدید رگولاتوری از وضعیت ارتباطات، اینترنت ثابت و موبایل در بهار ۱۴۰۱

گزارش جدید رگولاتوری از وضعیت مشترکان اینترنت ثابت و موبایل کشور در بهار ۱۴۰۱، کاملا برخلاف وعده‌ها و تحرکات دولت و وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه‌های زیرساختی و کاربران اینترنت ثابت است.

این آمار نشان می‌دهد تعداد کاربران اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافته و کمتر از زمستان ۱۴۰۰ است. همین‌طور روند رشد کاربران اینترنت موبایل کندتر شده و اگرچه بیشتر از زمستان ۱۴۰۰ است ولی نسبت به کل سال ۱۴۰۰ روندی کندتر را نشان می‌دهد.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۱ حدود ۰.۱۲ درصد کاهش یافته است. شاید این عدد بسیار کم و ناچیز نشان بدهد ولی در مقابل وعده‌ها و تلاش‌ها و سروصدای زیاد وزارت ارتباطات برای توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری اینترنت ثابت، تعجب‌آور و ناامیدکننده است.

ضریب نفوذ اینترنت همراه نیز ۱.۵ درصد بیشتر از زمستان سال گذشته ولی نشان می‌دهد بازار اینترنت موبایل در حال اشباع شدن است و دیگر نباید رشد ضریب نفوذ بالایی را انتظار داشت.

با هم نگاهی به آمار مشترکان اینترنت ثابت و اینترنت موبایل در بهار ۱۴۰۱ می‌اندازیم:

کاهش مشترکان اینترنت ثابت

به گزارش رگولاتوری، در بهار امسال، مشترکان اینترنت xDSL اندکی کاهش پیدا کرده و مشترکان اینترنت FTTH و TD-LTE اندکی افزایش داشتند ولی در مجموع ضریب نفوذ اینترنت ثابت ۰.۱۲ درصد نسبت به زمستان ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.

نکته ناامیدکننده در این گزارش، ۱۷ شرکت FCP ایران مجموعا ۵۲۹ مشترک اینترنت فیبر نوری یا FTTH دارند و شرکت مخابرات بیش از ۱۰۷ هزار مشترک FTTH به تنهایی دارد. این شرکت‌های FCP تنها در ۶ استان کشور خدمات اینترنت FTTH ارائه می‌کنند که استان‌های اصفهان، گیلان و البرز زیر ۱۰ مشترک دارند.

آمار کاربران اینترنت ثابت

در این گزارش آمده است که در بهار امسال، ۴ هزار مشترک FTTH به مخابرات اضافه شده است؛ بیش از ۴۷ هزار کاربر، مشترک جدید اینترنت TD-LTE شده‌اند ولی بیش از ۶۷ هزار کاربر از اینترنت ADSL و VDSL انصراف داده‌اند.

در مجموع، مشترکان اینترنت xDSL در ایران به مرز ۸۶۸ هزار نفر، مشترکان FTTH به مرز ۲۰۸ هزار نفر و مشترکان اینترنت TD-LTE به مرز ۱.۷۵۸.۳۴۳ نفر رسیدند.

کاهش رشد اینترنت موبایل

اگرچه ضریب نفوذ اینترنت همراه در بهار ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ درصد رشد داشته است ولی گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد نسبت به سال ۱۴۰۰ با کندی رشد روبرو بوده است. در سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ اینترنت همراه حدود ۵ درصد بوده است. یک دلیل، کاهش رشد اینترنت همراه می‌تواند اشباع شدن بازار موبایل باشد.

آمار کاربران اینترنت موبایل

همراه اول در پایان خرداد ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۹ میلیون و ۹۰۸ هزار مشترک اینترنت ۳G/4G دارد و ایرانسل در همین زمان، حدود ۴۱ میلیون و ۵۹۳ هزار مشترک اینترنت ۳G/4G ثبت کرده است. شرکت رایتل هم هم مجموع مشترکان تری جی و فورجی خود را به ۴ میلیون و ۳۳۷ هزار مشترک رسانده است.

ضریب نفوذ اینترنت همراه در پایان بهار ۱۴۰۱ به ۱۱۵.۵۱ درصد رسیده است و مجموع کل مشترکان ۳G/4G کشور برابر با ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ نفر است.

مصرف اینترنت اپراتورهای موبایل

همین‌طور، ایرانسل بالاترین مصرف اینترنت را در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ با میزان ۱/۵۷۶/۵۷۴/۹۳۴ گیگابایت داشته است و پس از آن همراه اول ۱/۵۷۱/۷۲۵/۸۶۷ گیگابایت مصرف اینترنت در رتبه دوم است. مصرف اینترنت رایتل نیز ۱۳۶/۹۸۵/۸۲۸ گیگابایت اعلام شده است.

جالب است که برای اولین بار، رگولاتوری میزان مصرف اینترنت اپراتورها را گزارش داده است. همچنین، جای تعجب دارد که چرا در آمار اینترنت همراه، خبری از شرکت شاتل موبایل نیست.

تلفن ثابت و همراه در وضعیتی پایدار

بخش دیگری از گزارش رگولاتوری مربوط به تعداد خطوط تلفن ثابت می‌شود. آمار انتهای خرداد ۱۴۰۱ باز نشان می‌دهد که وضعیت تلفن ثابت در کشور همان ضریب نفوذ سال‌های اخیر است و همیشه بین ۳۴ درصد تا ۳۵ درصد بوده است.

آمار تلفن ثابت

در تلفن همراه، سال گذشته ۵ درصد افزایش دیده شد ولی در بهار ۱۴۰۱ کمتر از نیم درصد افزایش پیدا کرده است. به طور کلی، می‌توان گفت که وضعیت ارتباطات در یک سال اخیر ثابت باقی مانده است و دارای یک سکون است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا