فناوری

از بسته جبرانی قطعی اینترنت اپراتورها چه خبر؟

برخی از کاربران درخواست افزایش حجم بسته‌های اینترنت همراه را دارند

بیش از یک ماه از محدودیت‌ها و اختلالات در اینترنت موبایل و ثابت می‌گذرد و بیش از سه هفته از وعده رگولاتوری برای تمدید بسته‌های اینترنت کاربران سپری شده است ولی هیچ خبر یا تحرک و واکنشی از سوی اپراتورهای موبایل و ثابت مشاهده نمی‌کنیم.

نزدیک به ۳۵ روز است که اینترنت ایران با محدودیت‌ها، اختلال‌ها و قطعی‌های دسترسی به نت بین‌الملل روبرو است. نزدیک به سه هفته، هر روز بعدازظهر تا ۱۲ شب، اینترنت بین‌الملل برای گوشی‌های موبایل قطع شده و فقط به نت داخلی دسترسی داشتند. اینترنت ثابت نیز در این مدت، بارها شاهد اختلال و ملی شدن بوده است.

در این شرایط، بسیاری از کاربران موفق نشدند از بسته اینترنت خود استفاده کنند. کاربرانی که پایان شهریور ماه، بسته‌های اینترنت پرحجم چند صد گیگابایت و چند ده گیگابایت برای دانلود، بازی، استریم، تولید محتوا، کسب‌وکار و حتی خانواده و آموزش مجازی خود خریداری کرده بودند؛ عموما شاهد سوخت شدن این بسته بودند؛ چون اینترنتی در کار نبود که بشود از حجم بسته استفاده کرد.

نه به اینترنت

به همین دلیل، کمپین‌هایی در اینترنت راه‌اندازی شد و کاربران درخواست افزایش حجم بسته‌های اینترنت خود توسط اپراتورها شدند.

درخواست افزایش حجم بسته اینترنت

کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها درخواست می‌کردند صدایشان به گوش مسئولین و مدیران اپراتورهای موبایل و ثابت برسد.

آن‌ها می‌گفتند وقتی اپ استور و پلی استور فیلتر است؛ غالب بازی‌های پرطرفدار فیلتر شدند؛ امکان اتصال به سایت‌های دانلود و تورنت خارج از کشور نیست و یوتیوب و نتفلیکس اصلا کار نمی‌کنند؛ چگونه از بسته اینترنت خود که پول گزافی بابت خریدش، پرداخت کردند؛ استفاده و بهره‌برداری کنند؟

بیشتر بخوانید: روزهای تاریک و ترسناک اینترنت ایران: ۳۰ درصد افزایش استفاده از VPN و تغییر الگوی مصرف کاربران

کاربری روز ۱۶ مهرماه در یکی از این کمپین‌ها نوشته است: «برای آموزش مجازی مهر ماه، بسته اینترنت ۲۰۰ گیگ تی دی خریدم ولی تا کنون فقط ۲۳ گیگ آن را مصرف کردم و باقی آن احتمالا تا پایان مهر سوخت می‌شود.»

رگولاتوری: حجم باقیمانده بسته اینترنت تمدید می‌شود

در پاسخ به این درخواست کاربران، رگولاتوری اعلام کرد طی توافقاتی که با اپراتورها شده است؛ پس از عادی شدن اینترنت، بسته‌های کاربران به طور خودکار و بدون هزینه تمدید خواهد شد:

«با همکاری و هماهنگی اپراتورهای موبایل، پس از عادی شدن شرایط و رفع محدودیت‌های دسترسی به اینترنت، حجم باقیمانده بسته‌های اینترنت کاربران معادل زمان قطعی، تمدید می‌شود.»

بیشتر بخوانیم: آموزش اشتراک گذاری VPN روی مودم و هات اسپات

در این میان، برخی از کاربران اینترنت ثابت سوال کردند پس تکلیف ما چه می‌شود که بسته‌های طولانی مدت خریداری کردیم ولی به علت بسته بودن اینترنت بین‌الملل، اصلا موفق به استفاده از آن‌ها نشدیم؟

همین‌طور، مردم می‌پرسند عادی شدن اینترنت چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

عدم اتصال اینترنت

تکرار تجربه ارائه بسته جبرانی

کاربران دیگری این سوال را مطرح کردند که اپراتورها چگونه می‌توانند بسته اینترنت هریک از مشترکین خود را تمدید کنند در حالی که می‌دانند چقدر از بسته استفاده یا غیراستفاده شده است؟

البته، ارائه بسته اینترنت جبرانی از سوی اپراتورها مسبوق به سابقه است. در ناآرامی‌های سال ۹۸ که اینترنت به مدت دو هفته، از ۲۵ آبان ماه تا ۶ آذرماه به طور کامل قطع بود؛ اپراتورها پس از فروکش کردن اعتراض‌ها و بازگشت دوباره اینترنت، اقدام به ارائه بسته اینترنت جبرانی کردند و با توجه به بسته‌های فعال مشترکان، حجم و اعتبار زمانی بسته‌ها را تمدید یا اضافه کردند.

چه زمانی بسته جبرانی اینترنت داده می‌شود؟

اکنون، سه هفته از وعده رگولاتوری که چندین بار از سوی وزیر ارتباطات و دیگر مسئولین ارتباطی کشور نیز تکرار شده، گذشته است و وارد ماه دوم فصل پاییز شدیم ولی هنوز خبری از بسته جبرانی اینترنت بابت قطعی‌ها و اختلالات اخیر نیست!

بیشتر بخوانید: فیلترشکن گوگل Outline VPN چیست و آیا به درد کاربران ایرانی می‌خورد؟

 

در عوض، دیروز شاهد رونمایی از بسته تسهیلاتی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای کسب‌وکارهای زیان‌دیده در وقایع اخیر و فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بودیم؛ آن هم نه اینکه چنین پولی به آن‌ها داده شود بلکه برای تبلیغات در صداوسیما است.

تصمیمی که با اعتراض شدید شرکت‌ها و فعالان فضای مجازی روبرو شده است.

حال، پرسشی که کاربران اینترنت از مسئولین وزارت ارتباطات و اپراتورهای اینترنت دارند؛ زمان ارائه بسته جبرانی قطعی‌ها و اختلالات است و می‌ترسند این وعده، مشمول زمان شود و هرگز به حجم و بسته اینترنت از دست رفته خود نرسند؛ در حالی‌که دوباره مجبور به خرید بسته جدید هستند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا