اخبار ایران

باورنکردنی: صعود ۱۵ پله‌ای رتبه اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته

در اوج قطعی‌ها و اختلالات اینترنت ایران، حالا اسپیدتست می‌گوید سرعت اینترنت ایران افزایش یافته است

در حالی‌که اینترنت ایران در یک ماه گذشته، تاریک‌ترین روزهای خود را سپری کرد و با بزرگ‌ترین قطعی و اختلال و فیلترینگ سراسری و گسترده و طولانی مدت روبرو بوده؛ حالا سایت اسپیدتست از افزایش سرعت اینترنت موبایل و صعود ۱۵ رتبه‌ای در دنیا خبر می‌دهد تا شائبه غیر قابل اعتماد بودن گزارش‌های این موسسه ارزیاب سرعت اینترنت بیشتر گردد.

اسپیدتست همانند ماه‌های گذشته، گزارشی از وضعیت اینترنت موبایل و ثابت در کشورهای دنیا طی ماه سپتامبر ۲۰۲۲ را روی سایت خود منتشر کرد. براساس این گزارش، میانگین سرعت اینترنت موبایل در جهان ۳۳.۱۷ و میانگین سرعت اینترنت ثابت دنیا ۷۱.۳۹ مگابیت است. تاخیر اینترنت موبایل ۲۸ میلی ثانیه و تاخیر اینترنت ثابت ۱۰ میلی ثانیه گزارش شده است.

وضعیت نت جهانی

اسپیدتست می‌گوید سرعت دانلود اینترنت در دنیا افزایش یافته است و سرعت آپلود با شیبی کمتر، رو به بهبود است ولی پینگ یا تاخیر اینترنت هم در موبایل و هم در ثابت یکسان بوده و تغییر زیادی نکرده است.

وضعیت نت دنیا

براساس آخرین گزارش اسپیدتست از ماه سپتامبر، در اینترنت موبایل، همچنان کشور نروژ با میانگین سرعت ۱۲۶.۹۴ مگابیت در رتبه نخست است و کشورهای امارت، قطر و چین پشت سر او هستند. در این میان، امارت یک رتبه صعود و چین ۵ رتبه افزایش داشته است.

در اینترنت ثابت، شیلی جای سنگاپور را گرفته است و به میانگین سرعت دانلود ۲۱۷.۴۳ مگابیت رسیده است. کشورهای سنگاپور (یک پله نزول)، چین (دو پله صعود) و تایلند (یک پله نزول) در رتبه‌های بعدی سریع‌ترین کشورهای اینترنت ثابت دنیا هستند. کشور ژاپن هم در این ماه ۴ پله صعود دارد.

سرعت نت موبایل ایران

نکته جالب در گزارش ماه سپتامبر اسپیدتست، افزایش ۱۵ رتبه‌ای نت موبایل ایران و رسیدن به جایگاه ۵۴ با میانگین سرعت ۳۵.۳۶ مگابیت است.

بیشتر بخوانید: چرا تجربه کاربران اینترنت با حرف‌های مسئولان متفاوت است؟ جدال واقعیت و ادعا

اسپیدتست می‌گوید اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته، دارای تاخیر ۳۰ میلی‌ثانیه‌ای بوده است و میانگین سرعت دانلود آن به ۳۵.۳۶ مگابیت و میانگین سرعت آپلود به ۱۰.۷ مگابیت رسیده است تا با ۱۵ پله افزایش در جایگاه ۵۴ دنیا قرار بگیرد.

سرعت نت موبایل ایران

در گزارش ماه آگوست اسپیدتست، نت موبایل ایران با میانه سرعت ۲۸.۴۰ مگابیت در رتبه ۶۹ دنیا بود ولی سرعت آپلود بدون تغییر باقی مانده و همان ۱۰.۷ مگابیت است.

جالب اینجا است که فیلتر واتساپ و اینستاگرام از روز ۳۰ شهریور ماه آغاز شده و پس از آن شاهد یک اختلال و قطعی گسترده در اینترنت موبایل بودیم؛ به‌طوری‌که نزدیک به ۱۰ روز نخست شروع این قطعی‌ها در ماه سپتامبر بوده ولی در گزارش اسپیدتست به آن‌ها اشاره‌ای نشده یا اصلا اثرگذاری نداشته است.

سرعت نت ثابت ایران

سرعت اینترنت ثابت ایران باز هم بر همان مدار سابق می‌چرخد و افزایش یا نزول رتبه‌ای نداشته است؛ چون اصولا سرعت آن تغییر محسوسی نکرده است.

سرعت نت ثابت ایران

در ماه سپتامبر، سرعت دانلود روی اینترنت ثابت ایران به میانه ۱۰.۴۴ مگابیت رسیده و سرعت آپلود ۱.۴۹ مگابیت با پینگ ۲۹ میلی‌ثانیه است.

در ماه آگوست، سرعت دانلود و آپلود نت ثابت به ترتیب ۱۰.۰۲ و ۱.۵۲ مگابیت بود و همان پینگ ۲۹ میلی ثانیه را داشتیم.

رتبه اینترنت ثابت ایران در ماه گذشته همان ۱۴۷ جهانی است و تغییری نکرده است.

چرا قطعی‌ها و محدودیت‌های اینترنت ایران روی نتایج اسپیدتست بی‌اثر بوده؟

این یک پرسش جدی است که چرا وقتی انتظار داشتیم سرعت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت ایران در ماه سپتامبر یک افت شدید داشته باشد؛ نه تنها هیچ کاهشی نداشته بلکه در گزارش اسپیدتست با افزایش هم روبرو است؟

بیشتر بخوانید: چرا سرعت اینترنت اترنت من کندتر از وای فای است و ۱۰ روش حل مشکل

یک دلیل آن می‌تواند عدم توانایی کاربران برای گرفتن تست سرعت اینترنت روی سرورهای اسپیدتست باشد. وقتی اینترنت ایران از بین‌الملل به ملی سوئیچ می‌کرد؛ دیگر امکان اتصال به اپلیکیشن و سایت اسپیدتست نبود و قاعدتا کاربران تست سرعت اینترنت؛ به‌ویژه روی گوشی موبایل و اینترنت همراه نگرفتند.

نت ایران

اگر هم کاربری توانسته تست سرعت بگیرد؛ قطعا در این ایام با کمک فیلترشکن و وی‌پی‌ان بوده است که سرعت اینترنت ایران را نشان نمی‌دهد و به خاطر تغییر آی پی، به پای کشورهای دیگر نوشته می‌شود.

ضمن اینکه کارشناسان بارها گفتند نمی‌تواند نتایج اسپیدتست را برای وضعیت اینترنت ایران واقعی دانست و بزرگ‌ترین مشکل کاربران، در اتصال و سرعت اینترنت بین‌الملل است که در گزارش اسپیدتست کم رنگ بود و کاربران بیشتر اوقات سرورهای داخل ایران را برای تست انتخاب می‌کنند.

در مطلب «چرا رتبه سرعت اینترنت ایران در اسپیدتست واقعی نیست» که پیش‌تر نوشته و منتشر شده است؛ به دلایل غیر واقعی بودن نتایچ تست سرعت اینترنت اسپیدتست اشاره کردیم.

باید منتظر انتشار گزارش ماه اکتبر اسپیدتست ماند تا دید اختلالات و محدودیت‌های اخیر اینترنت ایران، چه سرعت و رتبه‌ای برای اینترنت موبایل و ثابت رقم می‌زند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا