اخبار ایران

کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی راه‌اندازی شد

هم‌پیمانی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی با هر نام و شکلی

امضاکنندگان کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی، هم‌پیمان شدند از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نکنند.

چند روز پیش، معاون علمی ریاست جمهوری خبر داد تا چند ماه آینده مراکزی برای با دسترسی به اینترنت ویژه راه‌اندازی می‌شود. ایشان، از اینترنت طبقاتی با نام اینترنت ویژه یا اینترنت حرفه‌ای نام بردند و گفتند نباید آن را اینترنت طبقاتی نامید.

اینترنت طبقاتی، چندین ماه است که میهمان فضازی مجازی کشور شده و هر از چند گاهی، سازمان یا نهاد و ارگانی، درخواست دسترسی به بالاترین سطح اینترنت آزاد و بدون فیلتر را دارد؛ در حالی که اینترنت برای عموم مردم با محدودیت‌ها و فیلترینگ شدید روبرو است.

اکنون، جمعی از کاربران فضای مجازی یک کارزار نه به اینترنت طبقاتی راه‌اندازی کردند. این کارزار که «پیمان جمعی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی» نام گرفته است؛ اینترنت طبقاتی را آپارتاید نوین نامیده و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانند.

کارزار اینترنت طبقاتی

در متن این کارزار آمده است:

«ما امضاکنندگان این کارزار مخالفت شدید خود را با «اینترنت طبقاتی» تحت هر عنوانی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت حرفه‌ای و… اعلام می‌داریم و پیمان می‌بندیم که از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نخواهیم کرد.

ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم. همچنین تأکید می‌کنیم که دسترسی آزاد به اینترنت بدون فیلتر، به صورت برابر و برای همه، تحت قوانینی در چهارچوب حقوق بشر جهت حفظ حقوق کاربران و کسب و کارها، از حقوق بدیهی شهروندی است و هیچ کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد!

ما، با هر شغل و هر سطح از تحصیلات،  همه برابریم و همدلانه علیه تبعیض می‌ایستیم.»

اساتید دانشگاه، محققان و دانشجویان برخی دانشگاه‌ها، فریلنسرها، اتحادیه فناوران تهران، وزارت صمت و کسب‌وکارهای خاص، برخی از نهادها و اشخاصی هستند که در طی ماه‌ها اخیر، نام‌شان برای دریافت اینترنت طبقاتی پخش شده است.

نهادهایی مانند نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن تجارت الکترونیک و … نیز با اینترنت طبقاتی مخالفت کردند و آن را غیرعملی و تبعیض‌آمیز خواندند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا