اخبار ایران

اولین مکان اجرای طرح اینترنت طبقاتی مشخص شد

آغاز ثبت‌نام برای «اینترنت فناوران» در پارک فناوری پردیس

به نظر می‌رسد «پارک فناوری پردیس» اولین ایستگاه اجرای طرح اینترنت طبقاتی در کشور باشد؛ حالا با هر نامی و شکلی خواه «اینترنت حرفه‌ای» بنامیم یا «اینترنت فناوران».

خبر رسیده ایمیلی برای مدیران شرکت‌های دانش بنیان پارک فناوری پردیس ارسال شده تا برای دریافت «اینترنت فناوران» با شرایط دسترسی و سرویس‌های ویژه ثبت‌نام کنند.

بفرمایید اینترنت فناوران

متن ایمیل ارسال شده برای مدیران پارک فناوری پردیس به شرح زیر است:

«پارک فناوری پردیس در نظر دارد با دریافت مجوزهای قانونی و فراهم آوردن زیرساخت‌های ارتباطی، سرویس داده با شرایط ویژه‌ای را در قالب طرح «اینترنت فناوران» به شرکت‌های عضو و مستقر در این مجموعه ارائه کند. لذا خواهشمند است با تکمیل فرم زیر جهت تعریف سرویس با دسترس‌پذیری و پایداری مناسب نسبت به معرفی وب‌سایت‌ها و سکوهایی (پلتفرم‌هایی) که در بهبود فرایند تحقیق و توسعه، گسترش تعاملات بین‌المللی و توسعه فضای کسب و کار شرکت مؤثر بوده و نیازمند رفع فیلتر هستند، اقدام کنید.»

اینترنت فناوران

اگرچه در این ایمیل از «اینترنت فناوران» نام برده شده است ولی به وضوح می‌توان دریافت همان اینترنت طبقاتی است. چون، از ارائه سرویس اینترنت با شرایط ویژه‌ای و «سرویسی با دسترس‌پذیری و پایداری مناسب» نام برده شده است.

حدود یک ماه پیش، «دهقانی فیروزآبادی»، معاون فناوری رئیس‌جمهوری از ارائه اینترنت حرفه‌ای و خاص به پارک‌های فناوری خبر داد. اکنون، به نظر می‌رسد این طرح برای شروع در پارک فناوری پردیس اجرا می‌شود.

شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس می‌توانند با پر کردن این فرم و ارسال درخواست خود برای بازگشایی و دسترسی به پلتفرم‌های مورد نظرشان، به طور قانونی از زیرساخت‌ها و مجوزهای قانونی برای استفاده از اینترنت آزاد و بدون فیلتر برخوردار شوند.

اینترنت طبقاتی، موضوعی است که از همان ابتدا با واکنش‌های اعتراضی و منفی کاربران، کارشناسان و صنف‌های مختلف روبرو شده و آن را طرحی به شدت تبعیض‌آمیز و نوعی رانت تلقی می‌کنند که می‌تواند راهگشای بستن کامل اینترنت بین‌الملل و اعمال محدودیت‌های بیشتر باشد.

در اینترنت طبقاتی، نخبگان جامعه، دانشگاهیان، کسب‌وکارها و افراد خاص به اینترنت آزاد دسترسی دارند ولی عموم مردم باید با پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی کماکان بسته و فیلتر شده، دست و پنجه نرم کنند.

اساتید دانشگاه در نوبت بعدی

چندی پیش هم یک کارزار اینترنتی با نام «پیمان جمعی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی» راه‌اندازی شد که به ارائه اینترنت ویژه به کسب‌وکارها و افراد خاص اعتراض داشت.

بسیاری از کارشناسان و کاربران اینترنت انتظار دارند شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس، به این ایمیل پاسخ ندهند و برای دریافت اینترنت فناوران، ثبت‌نام نکنند و علنا نشان بدهند که مخالف اینترنت رانتی و خاص هستند.

فقط شرکت‌های دانش بنیان و فناورمحور نیستند که دعوت به استفاده از اینترنت طبقاتی شدند.حدود یک ماه پیش، وزیر علوم از اتمام فرایندهای ارائه «اینترنت باز» به اساتید خبر داد و گفت به‌زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به نظر شما، اساتید و شرکت‌ها باید از اینترنت فناوران یا اینترنت باز یا اینترنت حرفه‌ای و خاص استفاده کنند یا خیر؟ این حق طبیعی و امتیاز ویژه‌ای برای آن‌ها است یا اینکه تبعیض‌آمیز بوده و ظلم و جفا به کاربران اینترنت عادی است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا