اخبار ایران

یک صنف مجوز دسترسی به اینترنت بدون فیلتر گرفت؛ آیا اینترنت طبقاتی شروع شده است؟

هر روز اسناد و نشانه‌های بیشتری برای اینترنت طبقاتی دریافت می‌شود

اعضای اتحادیه فناوران رایانه تهران مجوز دسترسی به اینترنت بدون فیلتر دریافت کردند.

این خبر از چند ساعت پیش دارد میان کانال‌های خبری دست به دست می‌شود و متاسفانه، رئیس اتحادیه فناوران تهران آن را تایید و اسنادش نیز منتشر شده است تا دیگر کمترین شکی باقی نماند که نه تنها داریم به سوی اینترنت طبقاتی پیش می‌رویم؛ بلکه اینترنت طبقاتی شروع شده است.

اسناد اینترنت طبقاتی

از امروز صبح، اتحادیه فناوران رایانه تهران در کانال خبری‌اش، از اعضا دعوت کرده فرم دسترسی به اینترنت بدون فیلتر را دانلود و پر کنند و برای آن‌ها بفرستند.

اتحادیه فناوران رایانه تهران

این اتحادیه در اطلاعیه خود به اعضا گفته است پس از چندین ماه مذاکره با «متولیان حوزه اینترنت کشور»، آن‌ها را متقاعد ساخته تا اعضای این اتحادیه با دادن تعهد، به اینترنت بدون فیلتر دسترسی پیدا کنند.

محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز به رسانه‌ها گفته این خبر صحت دارد و بیش از دو ماه با نهادهای مختلف رایزنی داشتند تا اینکه اخیرا به آن‌ها اعلام شده است؛ اعضای این صنف می‌توانند پس از دادن تعهد، درخواست اینترنت بدون فیلتر کنند.

فرجی می‌گوید دسترسی به اینترنت آزاد برای اعضای این صنف، تبعیض‌آمیز نیست و نباید منفی‌نگر باشیم. او می‌گوید: «اگر اینترنت به این شکل برای واحدهای صنفی در دسترس نباشد، کار این واحدها به تعطیلی کشیده می‌شود. تمام کار و اقتصاد آنها به دسترسی به اینترنت بدون محدودیت گره خورده است.»

چگونه اینترنت طبقاتی پیاده‌سازی می‌شود؟

او درباره نحوه استفاده از اینترنت بدون فیلتر هم گفته، هریک از اعضای صنف باید پس از دادن تعهد، یک آی پی ثابت از شرکت سرویس‌دهنده اینترنت خود، اعلام کند تا روی آن اینترنت بدون فیلتر فعال شود.

هر عضو می‌تواند هر تعداد که نیاز دارد؛ آی پی ثابت معرفی کند ولی باید مسئولیت این آی پی ها را بپذیرد.

درخواست اینترنت بدون فیلتر

فرجی در پاسخ به این سوال که تا کنون صنف دیگری موفق شده چنین مجوزی را بگیرد؛ می‌گوید آن‌ها از مهرماه دنبال این موضوع بودند و اخیرا به آن‌ها جواب مثبت داده شده است:

«ما به‌تازگی فراخوان را برای واحدهای صنفی منتشر کرده‌ایم و اگر تعداد درخواست‌ها به دویست-سیصد مورد برسد، در هفته آتی برای پیگیری تحقق این موضوع اقدام خواهیم کرد.»

او می‌گوید اگر این مطالبه به درستی انجام شود؛ از طریق اتاق ایران می‌توانند برای سایر صنف‌ها نیز اقدام کرده تا کسب‌وکارهای اینترنتی دیگر که حیات‌شان وابسته به اینترنت آزاد است؛ بتوانند این محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند.

مدت‌ها است درباره اینترنت طبقاتی صحبت می‌شود. در حالی‌که هنوز هیچ‌یک از نهادها و مقامات رسمی متولی اینترنت در کشور، چنین طرحی را تایید نکردند.

اما هر روز، اسناد و نشانه‌ها و خبرهایی درباره زمینه‌سازی و بسترسازی آن به گوش می‌رسد و امروز نیز به نوعی با اطلاعیه اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌توان گفت اینترنت طبقاتی استارت خورده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا