اخبار ایران

رگولاتوری تشعشعات دکل‌های موبایل را در چندین کلان‌شهر اندازه‌گیری کرد؛ سرانجام خطرناک هستند یا خیر؟

سال‌ها است درباره خطرات تشعشعات امواج رادیویی و به‌خصوص دکل‌ها و برج‌های مخابراتی و آنتن‌های موبایل بحث و اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی از کارشناسان و پزشکان اعتقاد دارند برج‌های مخابراتی خطرات زیادی برای انسان‌ها دارند و تحقیقات دیگری نشان می‌دهند خطرات آن‌ها بسیار ناچیز و در حد صفر است. 

در ایران نیز هر چند وقت یک بار این مسئله مطرح و موافقان و مخالفان شروع به صحبت و بحث و ارایه دلایل می‌پردازند. مخالفان دکل‌های مخابراتی ایرادشان این است که این دکل‌ها استاندارد ساخته نمی‌شوند و در همه‌جای شهر بدون هیچ‌گونه مقررات یا ضابطه‌ای نصب می‌شوند که می‌تواند سلامتی افراد جامعه را به خطر بیندازد. 

اکنون؛ رگولاتوری از اندازه‌گیری  تشعشعات پرتوهای رادیویی (شامل آنتن‌های BTS موبایل) در ایران و ارایه یک گزارش مفصل به سازمان انرژی اتمی خبر داده است. در گزارش رگولاتوری دوباره تاکید شده است؛ تشعشعات رادیویی از سطح استانداردی که برای آنها تعیین شده، پایین‌تر هستند. 

«حسین فلاح جوشقانی»، سرپرست سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی می‌گوید این آزمایش در تیرماه امسال در چندین کلان‌شهر ایران از جمله تهران، اهواز، کرج، شیراز، قم، اصفهان، مشهد و تبریز انجام شده و نتایج آن برای سازمان انرژی اتمی ارسال شده است؛ نتایجی که باعث می‌شود شهروندان نگرانی کمتری از خطرات احتمالی پرتوهای رادیویی و تشعشعات داشته باشند.

لازم به ذکر است که «سازمان انرژی اتمی»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» (رگولاتوری) عضو کمیته حفاظت در برابر اشعه هستند و حالا فلاح در همین رابطه می‌گوید: «در این کمیته رگولاتوری وظیفه اندازه‌گیری میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را بر عهده دارد و نتایج به دست آمده را برای سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند تا با استانداردهای ملی پرتوگیری تطبیق داد‌ه شود.»

سرپرست رگولاتوری می‌گوید؛ در حال حاضر استاندارد پرتوهای رادیویی برای آنتن‌های BTS معادل ۴۴۰ میکرووات بر سانتی‌متر مربع برای نسل دوم شبکه موبایل و ۹۵۰ میکرووات بر سانتی‌متر مربع برای نسل سوم و چهارم شبکه موبایل است. در حالی که آزمایش ما نشان داد که تشعشعات آنتن BTS در شهر تهران، تنها به نیم میکرووات بر سانتی‌متر مربع می‌رسد.

بررسی‌های موسسه‌ها و سایت‌های دیگر هم نشان می‌دهد خطرات ناشی از تشعشعات امواج رادیویی برج‌های موبایل بسیار ناچیز است و عملا خطری برای انسان‌ها و دیگر موجودات زنده ندارد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا