فناوری

آیا واقعا وای‌فای خطر سقط جنین را در زنان باردار تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد؟

دیروز، خبری در سایت‌های مختلف خارجی منتشر شد و بعد مانند همیشه سایت‌های ایرانی خط به خط ترجمه کردند و انعکاس دادند.

در این خبر و براساس یک مطالعه جدید؛ تشعشعات غیریونیزان میدان مغناطیسی می‌تواند برای زنان باردار بسیار خطرناک باشد. در این تحقیق؛ اثبات شده است که زنان باردار در معرض خطوط برق قوی و دکل‌های مخابراتی تا ۴۸ درصد امکان سقط جنین دارند.

این تحقیق را مرکز Kaiser Permanente در کالیفرنیا انجام داده است. این مرکز به ۹۱۳ زن باردار که در دوران و مراحل نخست بارداری هستند؛ دستگاه سنجشگر EMDEX Lite را داده تا میزان پرتوهای مغناطیسی هر روزه را اندازه‌گیری کنند.

در پایان این آزمایش و پس از زایمان این زنان؛ مشخص شده نزدیک به ۴۸ درصد آن‌هایی که بیشترین تماس و نزدیکی با تشعشعات غیریونیزان میدان مغناطیسی داشتند؛ سقط جنین کردند.

قبلا هم تحقیقات نشان می‌دادند که دکل‌های مخابراتی و رادیویی می‌توانند سرطان‌زا باشند یا بر استرس افراد اضافه کنند.

سرپرست این تحقیقات می گوید که نتایج به دست آمده نشان می دهد تشعشعات غیر یونیزان میدان مغناطیسی، می تواند تاثیرات بیولوژیکی شدیدی برای سلامت انسان بگذارد.

بازی رسانه‌ای با کلمات

اما واقعا وقتی داریم از تشعشعات غیر یونیزان میدان مغناطیسی صحبت می‌کنیم؛ منظورمان چیست؟ آیا منظورمان گوشی‌های موبایل و روترهای بی‌سیم است؟

تحقیقات زیادی روی پرتوهای غیر یونیزان صورت گرفته است و در اغلب موارد به ما می‌گویند امواج گوشی‌های موبایل و دستگاه‌هایی مانند روترهای بی‌سیم یا اکسس‌پوینت‌ها و حتا مایکروفرها قدرت بسیار کمی دارند و هیچ‌گونه خطر و آسیب جدی به بدن انسان وارد نمی‌کنند.

اما اگر این امواج از یک دکل مخابراتی بسیار قوی یا خطوط انتقال برق بسیار پرفشار ساطع شده باشند و افراد به مدت زمان طولانی در مجاورت و نزدیکی آن‌ها زندگی کنند؛ احتمال خطرها و آسیب‌هایی می‌رود که برای نمونه می‌توان به سقط جنین اشاره کرد.

منظور از مجاورت با دکل‌های مخابراتی یا خطوط برق فشار قوی نیز ایستادن در کنارشان است وگرنه فاصله گرفتن‌های چند ده متری از آن‌ها احتمال خطر را کاهش می‌دهد. به همین‌ خاطر؛ اگر دقت کرده باشید؛ همیشه در اطراف دکل‌های مخابراتی یک حصار یا محدوده محصورشده‌ای تشکیل شده است که افراد عادی اجازه ورود به آن را ندارند.

امواج رادیویی که ما در دستگاه‌های وای‌فای و شبکه‌های موبایل استفاده می‌کنیم؛ از نظر میدان‌های مغناطیسی بسیار ضعیف و کم قدرت هستند و نمی‌توانند آسیب جدی به انسان وارد کردند. 

اگرچه من مخالف احتیاط نیستم و در چندین مطلب هم تذکر دادم افراد بیمار؛ زنان باردار و کودکان چند روزه و چند ماهه را برای طولانی‌مدت در نزدیکی یک روتر بی‌سیم یا گوشی تلفن همراه قرار ندهید؛ ولی نباید از بازی‌های رسانه‌ای و خبری هم غافل بود.

دیروز در تمامی تیتر خبرها از وای‌فای و گوشی تلفن همراه صحبت شده ولی وقتی متن خبر را می‌خوانید؛ به وضوح مشخص است درباره دکل‌های مخابراتی بسیار قوی صحبت می‌شود و نه وای‌فای که ما هر روز استفاده می‌کنیم.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا