اخبار ایران

اینترنت VDSL با سرعت ۷۰ مگابیت، ارزان‌تر از ADSl

شاتل رکوردار سرعت اینترنت ثابت در ایران است. این شرکت در اسفند سال گذشته، اولین اینترنتی ترکیبی VDSL و FTTC را در شهرستان دزفول راه‌اندازی کرد که می‌توانست سرعتی نزدیک به ۱۰۰ مگابیت و ۷۰ مگابیت تضمینی را به کاربران بدهد.

این سریع‌ترین سرعت اینترنت ثابت در ایران است. سرعت اینترنت ADSL که بیشتر از ۱۶ مگابیت نمی‌شود و سرعت اینترنت VDSL مخابرات هم حدود ۵۰ مگابیت است.

شاتل می‌گوید برای ارایه این سرعت به جای استفاده از کابل‌های مسی از خطوط فیبر نوری و زیرساخت FTTC استفاده کرده است. در بستر FTTC از مرکز مخابراتی تا کابین‌های نزدیک به مشتری از کابل فیبر نوری استفاده می‌شود تا سرعت اینترنت بالاتری ارایه شود.

بعد از کابین نزدیک خانه مشتری تا خانه او از کابل‌های مسی استفاده می‌شود. شاتل می‌گوید علاوه بر اینکه سرعت اینترنت ثابت را بنا بر درخواست و نیاز کاربران اضافه کرده است؛ هزینه اینترنت نسبت به ADSL نیز کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر، سریع‌ترین اینترنت VDSL ایران در شهر دزفول از استان خوزستان ارایه شده است و به تدریج شهرهای دیگر هم زیر پوشش این فناوری می‌روند.

اینترنت VDSL شاتل نمونه‌ای از خدمات شرکت‌های خصوصی در صورت نبود انحصار و یک جانبه‌گرایی است. سال‌ها است که شرکت مخابرات اینترنت وی‌دی‌اس‌ال می‌دهد ولی با استقبال کاربران روبرو نشده است چون هم گران است و هم حالتی انحصاری دارد و در یک فضای رقابتی نیست.

ارایه اینترنت وی‌دی‌اس‌ال با سرعت ۷۰ مگابیت توسط شاتل خبر جدیدی نیست ولی از این جهت بازگویی و بازخوانی آن اهمیت داشت که برخی کاربران سوال می‌کنند آیا می‌شود سرعت VDSL بیشتر از ۵۰ مگابیت باشد یا اینکه مشخصات اینترنت وی‌دی‌اس‌ال شرکت‌های اینترنتی چگونه خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام؛ من اتفاقا دیشب توو پیج شاتل زیر همین پستش کامنت گذاشتم! آخه جوری تووی عکس نوشته vdsl ارزان تر از adsl که آدم ذوق مرگ میشه! ولی با یه حساب دو دو تا چهار تا میشه فهمید ارزان که نیس هیچ، چندین برابر هم گرون تر هس!
    برای مثال بالاترین سرعت adsl شاتل رو در نظر میگیریم، شاتل برای سرعت ۱۶ مگابیت حجم ۷۰۰ گیگ کلی (معادل ۳۵۰ گیگ بین الملل) در نظر گرفته با هزینه ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان! با تقسیم ۱۰۰ هزار تومان بر ۷۰۰ گیگ (۳۵۰ گیگ خارجی) قیمت هر گیگ کلی میوفته تقریباً ۱۴۳ تومان (قیمت هر گیگ خارجی هم میوفته تقریباً ۲۸۶ تومان)
    درحالی که در vdsl شاتل، ماهیانه حجم ۶ گیگ میدن (حالا بماند که این ۶ گیگ کلی هس یا خارجی!!!) با قیمت ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان؛ با تقسیم ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان بر ۶ گیگ، قیمت هر گیگ تقریباً ۵ هزار و ۶۰۰ تومان میشه!
    خب این کجاش ارزون تر هس؟ ارزون هم نیس چه برسه به ارزون تر!!!

  2. مگر اینترنت adsl چه مشکلی داشت که vdsl اومد مگر روترهای adsl تا سرعت های ۱۳۰۰مگابیت و بالاتر رو ساپورت نمی کردند چرا سرعت adsl رو بالاتر نمی برند؟

    1. دوست عزیز
      سرعت ADSL حداکثر می‌تواند ۲۴ مگابیت باشد
      سرعت VDSL تا ۳۰۰ مگابیت می‌رود
      مودم یا روترهایی که گفتند سرعت ۱۳۰۰ مگابیت دارند؛ منظورشان سرعت وای‌فای و انتقال اطلاعات میان دو دستگاه است نه سرعت اینترنت

  3. سرویس من آسیاتک هست یکساله پهنای باند ۸ مگ و حجم یکساله ۲ ترابایت و ۴۰۰ گیگ داخلی، ولی همیشه ۵ ماه آخر حجم کم میارم، با سرعت vdsl اگر حجم اینطوری بدن بدرد نمیخوره اصلا

    1. شاتل در شرق تهران مشغول تجهیزات کافوها است و برای پنل مشترکین اطلاعیه آماده بودن سرویس و تحویل به مشتری آمده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا