اخبار جهان

افزایش ۴.۵ میلیون برابری سرعت اینترنت

استفاده از طول موج‌های جدید برای سریع‌ترین نرخ انتقال داده‌ای که تا کنون ثبت شده است

محققان دانشگاه استون در تحقیقی تازه، به سرعت انتقال داده‌ای دست یافته‌اند که ۴.۵ میلیون برابر سریعتر از متوسط پهنای باند عادی خانگی است. این نرخ بی‌سابقه، سریع‌ترین نرخ انتقالی است که تا کنون ثبت شده است.

افزایش ۴.۵ میلیون برابری سرعت اینترنت

 این پیشرفت شگفت‌انگیز با استفاده از طول موج‌های جدیدی که قبلاً در سیستم‌های فیبرنوری استفاده نشده‌ بودند، به دست آمده است.

این پروژه در قالب یک همکاری بین‌المللی و با استفاده از یک فیبرنوری کاملا معمولی و استاندارد، صورت گرفته است.

سرعت انتقال شگفت‌انگیز

طی این پروژه، این تیم توانسته است داده‌ها را با سرعت ۳۰۱ ترابیت در ثانیه یا ۳۰۱،۰۰۰،۰۰۰ مگابیت در ثانیه منتقل کند که اعداد شگفت‌انگیزی هستند.

 برای درک بهتر شگفت‌انگیز بودن اعداد، گزارش عملکرد پهنای باندخانگی در بریتانیا که در سپتامبر ۲۰۲۳ توسط نهاد ناظر Ofcom منتشر شد، نشان می‌دهد که میانگین سرعت پهنای باند خانگی ۶۹.۴ مگابیت بر ثانیه است.

البته باید توجه داشت که آزمایشات این گروه در محیط آزمایشگاه و در یک شبکه داخلی انجام شده است و نه در یک شبکه جهانی در مقیاس اینترنت.

این سرعت‌های بی‌نظیر نتیجه تلاش‌های مشترک پروفسور ولادک فوریسیاک از موسسه فناوری‌های فوتونیک دانشگاه آستون و دکتر ایان فیلیپس بوده است.

این دو با محققان موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (NICT) در ژاپن و آزمایشگاه‌های نوکیا بل در ایالات متحده در این پروژه همکاری تنگاتنگی داشته‌اند.

طول موج فیبرنوری
شماتیک یک کابل فیبرنوری

در این پروژه از فیبرهای‌ نوری برای انتقال داده‌ها استفاده شده است. فیبرنوری رشته‌های لوله‌ای کوچک شیشه‌ای هستند که اطلاعات را با استفاده از نور منتقل می‌کنند.

علم پشتوانه اصلی این سرعت شگفت‌انگیز

کلید این فناوری جدید، استفاد از باندهایی با طول موج جدید است که هنوز در سیستم‌های فیبرنوری معمولی استفاده نشده‌اند.

طول موج باندهای مختلف، معادل رنگ‌های مختلف از طیف نوری هستند که از فیبرهای نوری عبور می کنند.

محققان این پروژه، این کار را با توسعه دستگاه‌های جدیدی به نام تقویت کننده‌های نوری و اکولایزرهای بهره نوری برای دسترسی به این باندهای خاص انجام دادند.

دکتر فیلیپس که توسعه یک دستگاه مدیریت یا پردازنده نوری را در دانشگاه استون رهبری کرده است چنین نوضیح می‌دهد:

 به طور کلی، داده‌ها از طریق یک فیبر نوری مانند اتصال اینترنت خانگی یا اداری ارسال می‌شد. با این حال، در کنار باندهای C و L موجود که استفاده عادی و تجاری نیز دارند، از دو باند طیفی اضافی به نام‌های E-band و S-band استفاده کرده‌ایم. چنین باندهایی به طور سنتی مورد نیاز نبوده‌اند زیرا باندهای C و L می توانند ظرفیت مورد نیاز را برای رفع نیازهای مصرف کننده فعلی ارائه دهند.

طی چند سال اخیر، دانشگاه استون تقویت‌کننده‌های نوری را توسعه داده است که در باند E عمل می‌کنند، که در مجاورت باند C در طیف الکترومغناطیسی قرار دارد، اما حدوداً سه برابر گسترده‌تر است.

دکتر فیلیپس می‌گوید که قبل از توسعه دستگاه توسط تیم ایشان، هیچ کس نمی‌توانست به درستی کانال های E-band را به روشی کنترل شده استفاده کند.

پیامدهای این روش برای آینده اینترنت

با افزایش تقاضا برای مقادیر داده‌ بیشتر، نیاز به سرعت و حجم انتقال بالاتری خصوصا در شبکه‌های زیرساختی انتقال داریم.

 انتظار می‌رود که این فناوری جدید، به همگام شدن با تقاضای آینده کمک کند و راه را برای سرعت‌های بالاتر در کاربردهایی که نیاز است باز کند.

یکی دیگر از همکاران این پروژه، پروفسور فوریسیاک است که در مورد کاربرد این فناوری چنین می‌گوید:

 با افزایش ظرفیت انتقال در شبکه زیرساختی، آزمایش ما می‌تواند منجر به بهبود گسترده ارتباطات برای کاربران نهایی شود. این دستاورد پیشگامانه، نقش حیاتی پیشرفت فناوری فیبر نوری را در ایجاد انقلابی در شبکه‌های ارتباطی برای انتقال سریع‌تر و مطمئن‌تر داده‌ها، برجسته خواهد کرد.

افزایش ظرفیت سیستم با استفاده بیشتر از طیف موجود، نه فقط باند C معمولی بلکه باندهای دیگر مانند باندهای L ،S و اکنون E می‌تواند به کاهش هزینه‌های ارائه این پهنای باند گسترده کمک کند.

 همچنین این روش مزایای محیطی زیستی نیز دارد. زیرا این روش از حداکثر توان شبکه فیبر استفاده می‌کند، ظرفیت فیبر را برای انتقال داده‌ها افزایش می‌دهد و همچنین عمر مفید و ارزش تجاری آن را افزایش می‌دهد.

انتقال موفقیت آمیز داده‌ها با چنین سرعت بالایی توسط تیم دانشگاه استون، گواهی بر پتانسیل بالای فناوری فیبرنوری است.

 همانطور که کاربران به تقاضای سرعت و داده‌های بیشتر ادامه می‌دهند، نوآوری‌هایی مانند این پروژه، در برآورده کردن این خواسته‌ها و همچنین ارائه راه‌حل سبزتر برای آینده دیجیتال ما، بسیار مهم خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
interestingengineering

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا